Lugna och icke revirhävdande haplisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Det finns många oerhört vackra arter av "haplisgruppen", men det svåra är ju att få en harmoni emellan arterna och att de passar i ett akvarium i den storlek man nu har.

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #17
      I gruppen haplisar/aulonocara måste det ju ändå vara någon aulonocara som är lugnast. Kör man t ex 1+4 av någon Au. stuartgranti så kommer de varken bråka sinsemellan eller med andra fiskar. Tyvärr får ju inte honorna några bländande färger, och skickar man i mer än en hane så får man troligen lite mer aggressioner, men de slår ju inte precis ihjäl varann.

      Jag har nu äntligen lyckats byta ut lite fisk åt det håll jag strävar, så nu har jag reducerat från sju arter till fem. De som fångar flest blickar är helt klart 3+7 Cop. borleyi, och de har än så länge inte blivit särskilt aggressiva. De icke-dominanta hanarna har oftast ett och annat avskavt fjäll vilket jag tror beror på att de simmat in i stenar när de blivit jagade av den dominante hanen. De får dock ganska långa pauser utan jakt, så de har inte blivit skygga av sig. De har förstås fått etablera sin plats i rangordningen i karet, men i övrigt struntar de i stort sett helt i de andra arterna. Hittills är det alltså en art som är lätt att blanda med andra.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #18
        köper man t.ex. 1+4 av en art så har du en hanne med färg och fyra honor utan. köper du istället 2+3 har du en hanne med supermycket färg och en icke-dominant + 3 honor (fortfarande en bra lekgrupp). Köper du 3+3 har du två fullt färgande hannar, en ickedominant och 3 honor.

        Jag förstår inte riktigt resonemanget varför man ska ha en hanne tillsammans med 4 eller fler honor. Visserligen jagas det inte något, men du får aldrig se fiskens superfärger annat än vid lek. Har du däremot 2 eller fler hannar färgar de 100% hela tiden eftersom de har ett revir att försvara. Jag skulle vilja säga såhär: Köp fler hannar i fortsättningen!!

        Den naturliga könsfördelningen i sjön kan ju inte vara 1 hanne på 5 honor eller

        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #19
          Känner igen mig i allt det du skriver Fredrik. Jag har 2+4 C. Borleyi! Båda mina hanar är i det närmaste fullt utfärgade. Den som inte är dominant har lite mer fjällskador.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Tyvärr så har min hane Copadichromis borleyi Namalenje dödat sin hona. Han jagade henne för mycket och jag trodde att han skulle ge sig, men icke...
            Han jagar även runt i karet på övriga invånare och nu är hans dagar räknade i mitt akvarium. Kanske är det för lite med par av denna art och kanske är det för litet med ett 375L eller så har jag fått ett psykfall på halsen. Tråkigt är det iallafall...

            Jag tror nog att aggressiviteten kan skilja en del beroende på vilken fångstplats arten kommer ifrån. Kanske hör "Namalenje"-borleyin till den mer aggressive, vad vet jag...

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #21
              Alla copadichromis och protomelas trivs bäst i grupper på 4 eller fler djur. Det bästa är om man har flera hannar och flera honor. Detta gäller alla "haplisar" enligt min erfarenhet, även Aulonocara.

              Ta bort borleyi-hannen (alla borleyi är troligtvis lika aggressiva, kadangon är ingen snäll fisk) och köp på dig några Protomelas virgatus namalenje till! Annat jag kan rekommendera är copadichromis trewavasae, 2 par eller fler borde fungera bra.

              Ett bättre tips kan vara att du kompletterar alla singel-par med ett extra par. Då hade du haft ett riktigt bra och troligtvis fungerande akvarium.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                citat:Ett bättre tips kan vara att du kompletterar alla singel-par med ett extra par. Då hade du haft ett riktigt bra och troligtvis fungerande akvarium.
                Jo jag har förstått detta och funderar på att skaffa fler på de flesta arterna.

                Protomelas virgatus, Namalenje och Otopharynx lithobates kommer jag utöka, de övriga är jag lite tveksam till.

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #23
                  Tråkigt med Borleyi hanen, han var fin!
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Ja han var ståtlig, men det är ju borleyi överlag. Den art du har är färggrannare än Namalenje...

                    Jag har ordnat två par VF Aulonocara stuartgranti, Londo (Blue neon) så det blir lite nytt i karet iallafall. Akvariet är betydligt mer harmoniskt nu än tidigare och alla fiskar tycks trivas bra trots att de är parvis fortfarande.

                    Det är faktiskt inte helt omöjligt att Copadichromis borleyi, Namalenje återkommer till mitt akvarium då jag har ett 30-tal yngel från de vildfångade föräldrarna. Honan tuggade nämmligen när jag köpte henne...

                    Sedan är det väl så att det är en ganska stor skillnad med att skaffa VF i förhållande med odlat när det gäller beteende. En odlad fisk har vant sig med de förhållanden som råder i ett akvarium medans en vildfångad rejält "köpt" ned sig. Det tar kanske tid för en fisk att vänja sig vid att inte kunna ta till flykt, eller få samma utrymme för lek etc, som tidigare. Det genererar säkerligen en upptrappning av aggressivitet. Det skulle inte förvåna mig om man skaffar VF så bör man ha minst 600L för en art som denna medans de successivt kan anpassas till mindre akvariestorlek i nästkommande generationer. Så de råd som ges angående vissa arter på nätet eller i böcker borde kanske revideras och se till den speciella faktorn som faktiskt VF är...

                    Jag hade nog fel förutsättningar för arten i och med att jag skaffade så få fiskar och endast par av varje.

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #25
                      Det är problemet med att köpa paren. 4-6st av varje art tror jag är optimalt.

                      jag har nu börjat inse detta och köper numera mest f1 eller f2-yngel/ungdjur. Mina 10 copadichromis borleyi kadango har börjat fightas redan, de är ca 7-8cm. Mina 10 cyrtocara moorii f2 har också börjat kämpa lite, dock är de större och ca 11cm för de största.

                      Men du måste hålla med mig om att det ä mycket snyggare med en lite större grupp fiskar av samma art, man får ju så mycket mer utav fisken i både beteende och färg.

                      Planerna för mitt 720 där jag skall ha haplisar kommer att bli 10 c.borleyi kadango, 10 cyrtocara moorii och 4 eller 6 Vf protomelas av okänd art (dvs jag har inte bestämt mig än). Totalt 24-26 fiskar i ett 720. Det kommer att vara lite högre aggressionsnivå än i ett akvarium packat med 40 fiskar men å andra sidan kommer fisken vara max-färgad hela tiden.

                      jag hoppas de löser sig med dina fiskar och att du får tag i fler Protomelas virgatus namalenje.



                      Angående de 30 copadichromisyunglena, behåll 5+5 om du kan se ut så bra könsfördelning, då har du en grymt bra grupp som skulle passa perfekt i det akvariet, de andra vf fiskarna har förhoppningsvis fått sig ett större 600/720l akvarium då
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        citat:Men du måste hålla med mig om att det ä mycket snyggare med en lite större grupp fiskar av samma art, man får ju så mycket mer utav fisken i både beteende och färg.
                        Självklart håller jag med dig.
                        Så är det ju...men så är det också så att man vill ha flera arter och så står man där med för få akvarium.[]

                        Apropå mina Protomelas virgatus, Namalenje så har hanen idag börjat imponera mer och mer på honan och ett tag såg det ut som om de skulle fullfölja leken. Förhoppningsvis sker det snart...
                        Honan är dock lite kräsen när det gäller foder så där är jag lite orolig faktiskt...men hon ser inte avsmalnad ut.

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av Prayerman

                          Mina Borleyi är det inga problem med, men jag har en 2+4 konstilation.
                          Dom olika borley varianterna har ganska olika temperament, vilken e det du har?


                          Stefan har du nfågon bild på dina virgatusar, dom som du har hemma dvs?
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #28
                            En bild finns på denna sida ganska långt ned. Bredvid "Red empress" bilden och med namnet "virgatus". En hane.

                            Carstens Dyrehandel har eksisteret siden 1987 og er Aalborgs ældste dyrehandel. Vi går meget op i at hjælpe kunderne gennem vores mange års erfaring og viden.


                            Finns även på "Galleri" långt ned...en hane.

                            Finns också på "New fish" och då under böckerna på halva sidan ungefär. Två hanar.

                            Jag har tyvärr inte ännu tagit bilder själv på denna art, men skall göra ett försök ikväll...får se om de är på humör att visa sig på bästa sidan framför en amatörfotograf som mig.

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #29
                              Aha jo tänkte mer på just dom exemplaren du hade, vi får hoppas han visar sig för dig ikväll da=)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #30
                                Finns ett par bilder upplagda på min Zoon nu...under "Fiskar då och nu". Ingen höjdarkvalitet och han var inte riktigt på humör...tydligen inte fotografen heller.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...