Lugna och icke revirhävdande haplisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Lugna och icke revirhävdande haplisar?

    Vilka anses vara de lugnaste och minst revirhävdande haplisarna/aulonocaras?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag tycker de mindre copadichromisarna nog kan anses som de lugnaste. Typ C. sp. "mloto fl.", C. azureus etc. Sen tycker jag S. fryeri är en hur lugn firre som helst. Jag har aldrig haft några aggo-problem med den.

    Ber om ursäkt för flummigt inlägg men jag skall precis dra sova! []
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Flummigt och flummigt?, tackar givetvis för denna feedback!

      Förresten...vad menar du med "de mindre"?

      Enligt Zoopets artbeskrivning så är C. borleyi arterna nästan mindre än t ex C. azureus och C. mloto?

      Jag är i verkligen fundersam över mitt par Copadichromis borleyi, Namalenje då hanen verkar ganska revirhävdande. Han håller de andra på avstånd och har tagit upp ett ganska stort revirområde. Det har dock minskats sedan jag ändrade inredning, men som det ser ut nu så hämmar han de övriga arterna. Dilemmat i det hela är att hanen är väldigt snygg och honan också riktigt fin...

      Självklart ska det vara lite liv i luckan i akvariet ibland, annars blir det långtråkigt...men det här verkar vara på gränsen.

      Jag har Protomelas ornatus, Tramitichromis intermedius, Otopharynx lithobates och Protomelas virgatus Namalenje tillsammans med C. borleyi men de är hur lugna som helst och bråkar inte sinsemellan.

      Jag funderar på att skaffa någon Aulonocara (troligen "ngara") istället för C. borleyi då jag tror att det skulle passa bättre.

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        aha..så det var du som köpte protomelas virgatusarna när jag och johnny var hos Gissel. De är ju extremt vackra fiskar, önskar dig lycka till!

        Angående haplisar och revirhävdande: borleyin är inte någon snäll fisk, inte heller delfiner eller de flesta protomelas taenotilus-varianter. Alla malawiciklider är revirhävdande. Ibland kan man få uppfattningen att haplisar skall vara lite lugnare än mbunas, jag tror dock inte det stämmer så bra. Okej att aulonocara är relativt snälla, men när hannen hittar sin hona och lyckas döda den i ett packat 375 (haplisar, delfiner, kadango-borleyi mfl) så förstår man att det inte är några fiskar som bör hållas i enkla paren. Ultimata haplis-förhållandet är 3+3 eller fler. 3+3 = inte för många fiskar men ändå tillräckligt många för att hannarna skall hålla koll på varandra utan att jaga ihjäl varandra eller honorna. Honorna slipper helt jakten, hanarna kan bidra med olika gener i kullarna och honorna jagas nästan aldrig om man håller fisk på detta vis. Dessa erfarenheter är främst Johnnys men även jag har upplevt detta i mina akvarium.

        hoppas att du får lek på de där pr. virgatus namalenje, då är det förstagångsodling
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Mina Borleyi är det inga problem med, men jag har en 2+4 konstilation.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Jag har även hört en kompis som haft borleyi i ett 540, tror det var 5+5 eller något och vid lek var alla fiskar utom de lekande upptryckta mot sidorna. Detta i ett 540 fyllt med flera andra haplisar (electra superior, protomelas taenotilus och nå't annat jag inte kommer ihåg).

            Borleyin är ingen ängel

            Allt beror troligtvis också på inredning, vad som finns att ta revir mot, övriga invånare och antalet fisk i burken. Som vanligt alltså
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jonas: Jag är väldigt glad över mitt par och jag hoppas verkligen att de kommer till lek så småningom. Denna art är nog en av de absolut vackraste arter jag någonsin hållit och hanen har grym potential i att bli ursnygg.

              Förstagångsodlingen gäller väl bara Sverige? Har inte Carsten odlat dessa i Danmark?

              Kommentar

              • PsyM
                Användare
                • mars 2004
                • 460

                #8
                Kan säga att när min VF Borleyi hane är i lektagen så tar han hela 900 liters karet i besittning. Frontosor och Delfinciklider på ca 20 cm blir enklet bortjagade och upptryckta i något hörn, Min andra borleyi hane byter t.o.m med färg och liknar honorna under tiden leken pågår bara för att undvika stryk.
                Jag har 2+4 Borleyi.
                Så mina erfarheter säger att C. Borleyi kan vara riktigt elaka vid lek.. När det inte är lek på gång så är det däremot frid och fröjd.
                Min Zoon
                Mitt 900 liters

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  Kanske lek pågång då Stefan!

                  Tycker den va väldigt fin på bilderna!
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jodå han har varit i lektagen så beteendet är inte så irriterande då det är naturligt. Det enda jag reflekterade över var att hanen tog hela akvariet i besittning och när det blir så får andra arter problem att själva finna utrymme till lek vid senare tillfälle.

                    Jag känner att det kan föreligga en risk när jag har en 375L som är gränsfall för en sådan art.

                    Copadichromis borleyi Namalenje är riktigt snygg, betydligt snyggare än vad jag lyckas få fram på mina småtaffliga foton.

                    Den art som är nummer ett i karet är nyinskaffade Protomelas virgatus Namalenje (som jag funderar på att utöka tids nog). Oerhört vacker och lugn art...honan med vit botten och svarta vertikala linjer så hon ser sebraaktig ut i sin teckning. Kanonfin!
                    Hanen har regnbågens färger och de blir mer och mer påtagliga. Huvudformen (främst nosparti) på denna Protomelas tycker jag liknar Cyrtocara moori...väldigt söt liten rackare!

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      #11
                      Är det du som lägger in medlemmarnas bilder?

                      Du får väl fota lite mer och uppdatera din zoon så man får se hur det ser ut idag.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        Stefan: Carsten har försökt odla dem ett tag men aldrig lyckats. Alltså, hittills har arten Protomelas cf. virgatus namalenje ej odlats i akvarium. Du får hoppas att hannen går igång, jag och Johnny stod i mer än en halvtimme för att försöka välja ut en hona till dig (Johnny stod där ännu längre).

                        Eftersom könen inom arten är extremt svårbestämda (en ickedominant hanne ser exakt ut som en hona, det går ej att skilja dem åt) är det inte lätt att få tag i en säker hona. Men förhoppningsvis har du fått ett pare. Odlas dem så kommer du nog få ganska mycket publicitet på den danska websiten cichlids.dk, där har en debatt ägt rum om virgatus namalenje sen länge. Inte en enda av de som köpt fisken har fått yngel än.

                        Jag kan bara säga lycka till och vi får hoppas att det är Sverige som får förstagångsodlingen på denna vackra art
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Oj...nu blir det både press och prestige!

                          Jag trodde att Carsten hade fått lek på dom. Jag har sett hanen spänna upp sig, som brukligt när de imponerar på honor, mot henne och de beter sig inte som om de skulle vara hane-hane...så jag har nog fått ett par. Roligt att läsa om att ni var några som höll på och var engagerade i mina fiskar...verkligen trevligt att ni tog er sådan tid...

                          Tomas: Det kanske är otydligt, vad vet jag...men visst är det jag som håller i Medlemmarnas bilder och även Fototävlingen för tillfället. Jag ska uppdatera allt eftersom, men det har legat lite på vila i några dagar nu.

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            #14
                            P.Electra är nog den lugnaste malawin jag har haft.

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #15
                              P.electra är nog också den lugnaste jag haft, dock har jag sett den göra liplocks med jämnstora cyrtocara moorii....de är ca 12cm.

                              Jag skall nog prova på placidorchromis electra "mandalawi" (electra superior) i framtien, de är supersnygga och verkar vara väldigt lika den vanliga electran i beteende.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...