Förslag på malawi till ett 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Wikström
    Användare
    • mars 2003
    • 127

    Förslag på malawi till ett 240

    Hade tänkt köra med malawi igen efter ett års uppehåll och behöver lite förslag på lämpliga arter. Har själv funderat på tex: Demasoni och även nån snygg afra eller andra mindre malawi som kan passa. Tänkte ha en 2-3 arter. Har en hel del växter i karet som jag tänkte ha kvar och så tänkte jag bygga grottor med skiffer och kolsten. Möjligtvis kalksten. Alla förslag på fisk och inredning mottages tacksamt
    såhär ser karet ut just nu....http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...147&gid=426613
    Mvh Erik
  • Erik Wikström
    Användare
    • mars 2003
    • 127

    #2
    jag tycker att jag ska ha demasoni..typ en 20 st

    PScizofren
    Mvh Erik

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • februari 2005
      • 584

      #3
      Ja men då får du hålla dig till dom och inga andra . Annars har du ju Johannii, Trewavasae, Socolofi, Hongi, Aurora, Maingano, Afra....finns hur många snygga som helst.

      Kommentar

      • Erik Wikström
        Användare
        • mars 2003
        • 127

        #4
        någon som har erfarehet av denna fisk?http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...isa.asp?NR=549 har funderat på demasoni och funderar på om mitt kar är för lite och om jag isånafall hur många kan jag ha? 30-40 st?
        Mvh Erik

        Kommentar

        • jullen
          Användare
          • mars 2005
          • 628

          #5
          Har aldrig haft den men den var häftig!
          Ditt kar är inte för litet för demasoni,jag skulle haft ca 25 st.då utgår jag ifrån att karet har standardmåtten 120x50x40.Inredningen bör bestå av en massa kalksten eller likanande.


          lycka till!
          mvh ville.

          375 L Malawi
          585 L Malawi
          54 L Johanniyngel
          25 L OB rödzebrayngel

          Kommentar

          • Erik Wikström
            Användare
            • mars 2003
            • 127

            #6
            ja det stämmer jullen...har funderat på den här uppsättningen av fisk..Cynotilapia afra, Cobwe (har EN hane av den nu) som ska kompletteras med en 3-4 hanar och 10 honor och sen kanske en stor grupp med demasoni 20-30 st. Kan detta funka? annars kör jag med vanlig rödzebra...och sen ska jag plocka sten från naturen nu när jag ska till stugan över helgen
            Mvh Erik

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • januari 2005
              • 540

              #7
              Jag har 240liters, med 10 rödzebror, 10 maingano, 6 hongi och 3 Golden.
              De tre första blir en klart schysst kombination. Golden håller tyvärr på att tyna bort

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                5+10 Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" och 3+7 av nån blå Copadichromis är mitt förslag.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • jullen
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 628

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                  5+10 Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" och 3+7 av nån blå Copadichromis är mitt förslag.
                  Härligt förslag zaphi...
                  erik wikströmkulle kanske funka...fast varför inte testa?
                  Annars plockar du bara bort nån av arterna.

                  lycka till1
                  mvh ville.

                  375 L Malawi
                  585 L Malawi
                  54 L Johanniyngel
                  25 L OB rödzebrayngel

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ska det verkligen räcka med ett 240 och 25st Aulonocara/Copadichromis?...eller 29st mbunas? Jag tycker det låter trååångt.[B)]

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Det funkar ok med 25 Aulonocara / Copadichromis (nån av de mindre), men dra ner det till 20 om du tycker det är trångt.

                      Det är nästan bara mbunaförslag på sådanna här frågor så jag tänkte vara lite annorlunda bara. Jag har själv 2-3 kar med sådanna blandningar.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Ok Zaphi...jag bara tyckte det lät tajt då Aulonocara och särskilt Copadichromis blir ganska stora (vanligen 12-15cm). Att det kan funka med mbunas kan jag förstå då de nästan trivs att ligga fena mot fena...

                        Jag har själv 28st Tropheus sp. Ikola plus 4st Pseudotropheus sp. acei i min 375a och när alla fiskarna är fullvuxna kan jag föreställa mig att det blir tajt om utrymme. Nu går det ok...

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Storleken på fisken har inte så avgörande betydelse som man kan tro vad gäller akvariestorlek. Beteendet är mycket viktigare.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #14
                            Varför inte typ 10 Ps saulosi eller Johanni och resten Demasoni. Skulle bli ett snyggt svenskaflaggan kar. Okej, kanske Socolofi är mer rent blå, men Demasoni är rätt blå de med.

                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • Erik Wikström
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 127

                              #15
                              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=83 det här är den enda malawi jag har just nu...en hane, riktigt snygg faktiskt han gick med en till afra sort där jag köpte han och handlaren visste inte vad den hette och vilka som var dens honor så då köpte jag bara den, gillar när den har lila i färgsättningen

                              Zaphi...hur är auloncara (stavning?) har läst att dom ska vara lätt mesiga? och då kan man väl inte ha dom med mbunas? är dom intressanta?
                              Mvh Erik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...