Lek Röd Juvelciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svartsolros

    Lek Röd Juvelciklid

    Hej, nu tror jag lek är på gång hos två av min röda juvelciklider. Dom gör sig till för varandra och putsar en sten tillsammans. jag tror det där äggläggningsröret syns på honan också. Problemet är bara att jag har guldsöm i samma akvarie, hanen där gör inget direkt mot juvelerna men han liksom kommer in och ställer sig i deras revir som för att markera att han faktiskt äger hela akvariet. Juvelerna vågar inte köra bort honom därifrån utan simmar bort tills han flyttat på sig. Hur ska det gå då när dom väl lagt ägg? Hade jag ett till akvarium skulle jag flyttat guldsömmen men nu har jag inte det. Hur pass tuffa är Röd Juvel när dom vaktar ägg? Har dom någon chans?
    Mvh Marie
    Har lagt in lite bilder på när guldsömmen och juvelerna "gör upp" på min zoon
    -----------------------------------
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    citat:Hur pass tuffa är Röd Juvel när dom vaktar ägg?
    Mycket
    citat:Har dom någon chans?
    Japp!

    (Fast man kan aldrig rakna med att yngel overlever sarskilt lange i ett akvarium med annan fisk nar det galler den har typen av ciklider (ej fran Malawi eller Tanganyikasjon).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • MickeW
      Användare
      • december 2004
      • 113

      #3
      Mina rödjuvel har fått frisimmande yngel två gånger, första gången med fyra Guldsömmar i karet, andra gången med två st. De hade faktiskt inga problem någon av gångerna. Guldsömmarna var inte speciellt intresserade när juvelparet blev aggressiva för att försvara sina små. Däremot hade de större bry med Eldbukarna och palettcikliderna.

      Jag tror alltså inte att du har något att oroa dig för. Rödjuvel är bra och tuffa föräldrar, både hona och hane. Du ska se att det är juvelhanen som bestämmer efter äggen är lagda, inte Guldsömshanen...

      Men som Ola skriver så överlever yngeln inte länge i ett kar med flera cilkider. Mitt tips är att låta föräldrarna kämpa och försvara dem tills det finns ca 20-40st yngel kvar (av ca 300....!). Sedan lägger du över dem i ett yngelkar och börjar att mata dem ca tre gånger om dagen. Jag har gjort så båda gångerna och det är ca 10st yngel per kull som har överlevt.

      Mvh MickeW
      Då var man medlem....!

      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

      Kommentar

      • svartsolros

        #4
        Tack för svaren. Inga lagda ägg ännu, dom har skaffat ett nytt revir och putsat en ny sten. Jag inser också att det är svårt för ynlerna att överleva sen men jag har bara ett akvarium ännu och jag antar att yngelkar man sätter neri akvariet kan vara för små? Min stora Guldsöm börjar se riktigt tilltuffsad ut nu men inte en skråma på juvelerna. Ska bli kul att se hur det utvecklar sig.

        Kommentar

        • fs7210
          Användare
          • juni 2004
          • 183

          #5
          jag har nu frisimmande yngel av juvelciklid, men de tog nästan hela sällskapsakvariet som revir och det är ju lite tråkigt.
          Så jag flyttade båda föräldrarna och yngel till ett litet yngelkar.
          Min fråga:
          Jag tänkte prova och föda upp kullen, ska då föräldrarna vara kvar eller vad? Är det någon risk att de käkar upp sin avkomma?
          Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

          Kommentar

          Arbetssätt...