sällskap till dubbar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    sällskap till dubbar?

    har nu 10 st 7-9 cm dubbar i ett 500 liters kar. Hade egentligen från början tänkt ha 500 liters karet som tangayika biotop utan dubbar, men nu blev det inte så. Och då undrar jag, med tanke på dubbar ganska aggresiva beteende, vilka andra fiskar som skulle passa som sällskap. Och en till fråga, är det rekommenderat att ha petrochromis i större grupper, eller skulle det funka att ha typ
    1+4?

    mvh
    Erik
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Dubbarnas "ganska aggresiva beteende" behöver du inte oroa dig för när det gäller övriga fiskar. Tropheus ignorerar ofta allt annat än artfränder. Bland Tropheusägare diskuteras det ofta att man helst bör kombinera Tropheus med "Hästnosar" på grund av den likartade dieten och det är ett ganska bra val men det finns så mycket mer..

    Det är just Tropheusens aggressivitet inom gruppen som gör den så otroligt harmlös för övriga fiskar. Faktiskt så pass harmlös att jag inte kan komma på en enda ciklid som lämnar övriga i fred så totalt. Förutsatt att du är noggrann med att "smyga" igång deras magar på proteinhaltig kost så fungerar de bra även på det (om nu övriga akvarieinvånare kräver detta).

    Petrochromis har ett snarlikt beteende men en stor skillnad mot Tropheus. De behöver JÄTTE MYCKET mat som ungdjur. Om man håller Frontosa med Troffar så brukar man få för feta troffar (eller sjuka) och magra Frontosor men Petros kombinerat med Troffar slår allt. Jag tror att en Petrochromis under tillväxt kan äta precis hur mycket som helst och bara må bra av det.

    Ja, det är lämpligt att ha de flesta Petrochromis i stora grupper men vissa blir så stora att en stor grupp kräver åtskilliga tusen liter. Petrochromis är trots detta en fantastisk fisk som jag rekomenderar varmt. Skaffa någon av de mindre sorterna bara och som vuxna går de bra ihop med Tropheus.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • _erik_
      Användare
      • februari 2005
      • 242

      #3
      okej, tack för svaret. Men går det att hålla petrochromis i en mindre grupp på ca 5-7 djur? Eller är det samma "regler" som för troffar?

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Här kommer nån annan svarea annur0lunda; men jag skulle inte hålla mindre grupper av vuxna Petro än (typ) 1 el 2 + 20 och då isf med VUXNA troffar. Inget jag testat själv,men med ambisionerna så.....
        Verkar dock som lite "petreo-erfarenheet" börjsar smyga sig fram i svensk akvaristik.... viljket e superkul,ju!!!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          vissa håller petrochromis i mindre grupper och det tycks funka..men det optimala va ja förstår är nog ett minimum på 20st att föredra-har nu inte själv nån erfarenhet om petro men ja har läst en hel del på sista tiden blandannat på Cichlids.dk som jag rekommenderar.
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • _erik_
            Användare
            • februari 2005
            • 242

            #6
            Ja, okej. Då är det nog lite som dubbar: helst stora grupper, men det finns ju dom som hållit t.ex. 2+4 eller liknande....Om det då är så så får nog Petrochromis bli ett framtida projekt. Jag ska nog köra dubbar, hästnosar och snäcklekare av något slag istället.

            Tack för svaren!

            Kommentar

            Arbetssätt...