600L Tanganyika blev 400L Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fenrir
    Användare
    • april 2005
    • 35

    600L Tanganyika blev 400L Malawi

    Är på det allra första steget som självständig akvariemänniska.
    Har alltid haft akvarium i familjen (både amerikanska, europeiska och afrikanska fiskar). Nu vill jag starta upp ett eget projekt.

    Jag har alltid varit kär i frontosan och siktade därför in mig på Tanganyika, men efter några dagars studier visade det sig att ett Malawiprojekt passar nog oss bättre.

    Min 600L-dröm gick i kras då jag såg att väggen inte räckte till + att sambon inte gillade storleken.

    Min frontosadröm får alltså vänta några år till...

    Nu har jag fått två fulla kassar med ciklidblad från 1992-2001 samt böcker om ciklider som jag ska plöja igenom...

    Min utgångspunkt är nu ett 300-400L med Malawis.
    Mbunas (uttalas hur?) vill jag ha till största del (vill ha det så enhetligt som möjligt), men har även funderingar på två-tre Copadichromis azureus ELLER två-tre Cyrtocara moorii upptill.

    Kommentera mer än gärna... läser varenda ord som handlar om detta nu så jag inte tar mig vatten över huvudet

  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    nåra av mina malawi-favoriter är Labeotropheus Trewawasae, Pseudotropheus Tropheops "chilumba", Melanochromis Auratus, Melanochromis Chipokae.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • april 2002
      • 244

      #3
      Mina favoriter är dom jag har plus röd zebra och Labeotropheus trewawasae thumbi west.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • oktober 2004
        • 1133

        #4
        JAg tycker att du ska börja med ganska lätta och billiga fiskar. Så att det inte kostar så mycke om det skulle bli katastrof. Typ Röd zebra, golden och Cyrtocara moorii.
        Jag planerar att ha dom arterna i ett 375 liter kar som jag ska starta upp till sommaren.
        MVH Andreas
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • pirran
          Användare
          • december 2004
          • 186

          #5
          ja Golden och maingano (tror jag det stavas) är lätta och väldigt vackert med blått och gult, rödzebra smälter in fint! Jag upplever att de två förstnämnda inte är aggressiva utan funkar bra ihop. De sistnämnda saknar jag erfarenhet av helt. Tänk bara på att inte skaffa för lika fiskar ex johanni och maingano då det lätt blir korsningar. Lycka till med fiskvalet!!!
          pirran

          Kommentar

          Arbetssätt...