Nu blir det malawi.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    Nu blir det malawi.

    Hej hopp.

    Jag har haft malawi en gång tidigare, som faktiskt var mina första ciklider. Då i samma kar som nu. Mbunas och några delfiner hade jag då, som ynglade av sig som guppys. Detta var för 5-6 år sen.


    Nu blir det troligen en "comeback", men vad kan man ha i ett 375? Har sneglat på artbeskrivningarna både här och på zoopet, men får endå som ingen klarhet vad som passar bäst, och vad som är möjligt att få tag på. Kanske VF? Är det stor skillnad jämnfört med odlad malawi? Haplochromis, aulonocara och mbuna, vad är de stora skillnaderna mellan dessa släkten?

    Detta har nog tagits upp tidigare på forumet, så ni får väl spöa upp mig på stämman om inte annat
    Mvh Alex
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    Det är bra Alexander! Så ska det va!

    jag ska få ett 375liter kar om några månader och planerar att ha c.moorii M.zebra och A. sp."stuartgranti maleri"(röd rubin)

    Kolla nån av dom! Dom är skit fina hela bunten!
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Inte för att jag skulle kunna leva med bara ett kar , men om det vore så skulle jag ha:

      Cyrtocara moorii


      Labeotropheus trewavasae


      Aulonocara sp. "stuartgranti maleri"


      Placidochromis sp. "phenochilus tanzania"


      Protomelas sp. "spilonotus tanzania"


      Metriaclima estherae, Minos Reef


      Copadichromis sp. "mloto fluorescent"


      Fisksoppa kanske, men man måste ju ha alla de sju iallafall! [8D]

      (inte mina bilder)
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Japp, näbbisen och crabo skulle jag satsat på.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #5
          Fina bilder Viktor. En hel del vackra och, för mig okända.
          Känner igen några av dem. Jag ska nog inte köra med allihopa som du föreslår, men kanske 2-4 arter. Hur fördelar man könen? 2 hanar resten honor?

          Kan man mixa de malawiarterna du visade, utan risk för korsningar?
          Mvh Alex

          Kommentar

          • Chicke
            Användare
            • maj 2004
            • 497

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

            Inte för att jag skulle kunna leva med bara ett kar , men om det vore så skulle jag ha:

            Cyrtocara moorii


            Labeotropheus trewavasae


            Aulonocara sp. "stuartgranti maleri"


            Placidochromis sp. "phenochilus tanzania"


            Protomelas sp. "spilonotus tanzania"


            Metriaclima estherae, Minos Reef


            Copadichromis sp. "mloto fluorescent"


            Fisksoppa kanske, men man måste ju ha alla de sju iallafall! [8D]

            (inte mina bilder)
            kan man ha allt d där i ett 375?

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • oktober 2004
              • 1133

              #7
              Fan va stabilt om det går!
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                7 arter går perfekt för tillfället har jag drygt 40 Malawis fördelat på 6 arter i ett 375, dem jag har är: Moori, Rödzebra, Bright Blue, Hinderi, Borleyi,och Fryeri dem flesta av dessa är fullvuxna. Kan de här arterna vara något Alexander? Sök på google på bilder så finner du nog mycket.

                Lycka till/ BB

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Haha, mitt exempel var bara sånna, för mig, "måste ha arter" som är mina absoluta favoriter. Även om det kanske skulle gå att ha dem i samma 375 så tror jag inte det är jättelämpligt.

                  För könsfördelningar kan du kolla min nyuppdaterade artlista. Du ser dock att det även finns lite par och singelfiskar, vilket ju inte är optimalt Bortse från dem.

                  Mina arter & könsfördelning: http://www.zaphi.com/aqua/arter.htm

                  edit: nu när jag kollar noga så har jag faktiskt ofta bara en hane. Hmm, så behöver man ju inte ha det såklart... []
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Belgarath
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 584

                    #10
                    Zaphi, hur tror du att det skulle gå att hålla Trewisar med Tropheops Tropheops i ett 200 kar? Och hur stora grupper bör man då hålla ung.

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • november 2004
                      • 572

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Belgarath

                      Zaphi, hur tror du att det skulle gå att hålla Trewisar med Tropheops Tropheops i ett 200 kar? Och hur stora grupper bör man då hålla ung.
                      För det första heter jag inte zaphi...men hoppas det går ändå...i form av ett amatörråd...har hållt nämda arter nåra ggr...i ett 200 tror jag att du måste "överbefolka" rejält.För att försöka undvika förluster.Tropheops kan va riktigt aggro sinsemmalan.

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Belgarath

                        Zaphi, hur tror du att det skulle gå att hålla Trewisar med Tropheops Tropheops i ett 200 kar? Och hur stora grupper bör man då hålla ung.
                        Jag antar att du syftar på mina maxmått i liter? De skall man nog inte ta för seriöst, utan det är det sunda förnuftet och erfarenhet som gäller här. Det är ju mycket som spelar in, exempelvis könsfördelning, inredning, antal djur, hur du blandar arter, ja till och med temperaturen i akvariet.

                        200 liter tycker jag gäller under "optimala förhållanden" och då kanske inte den blandningen är den bästa. Inte för att de anfallar varann direkt, men för att det är två relativt buffliga arter. Som hutti säger kan överbeflokning funka, men även en singelhane men många honor eller en handfull hanar med färre honor. Allt kan alltid gå fel iofs, så man kan aldrig vara säker.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Belgarath
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 584

                          #13
                          Tack båda 2 för snabba svar
                          Och hade detta nästan på känn..även om jag nu inte haft Tropheops själv vad jag kan komma ihåg. Något annat tips på vad som skulle kunna gå att ha ihop med Trewisen då ?

                          EDIT: Och ja 200 liter är ju långt ifrån optimalt men nog borde man väl kunna hålla någon form av Mbuna (förutom Golden) i ett lite mindre kar.

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • november 2004
                            • 572

                            #14
                            EDIT: Och ja 200 liter är ju långt ifrån optimalt men nog borde man väl kunna hålla någon form av Mbuna (förutom Golden) i ett lite mindre kar.
                            [/quote]
                            Självklart!kan man det tillomed tropheops!Men som zaphi är innne på så finns det inga sanningar...har själv nu provat 9 fuelliborni hanar och 4 honor i ett kar dock inte 200L,men verkar fått det att funka....menar "skapa" lite kaos så övergår det mesta till harmoni

                            Kommentar

                            • Belgarath
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 584

                              #15
                              Hehehe...söndra och härska typ .

                              Ja, ska ju först flytta den andra fisken och sen hitta nått som verkar kul, men måste bara ha en Trewisar...alltid gillat den lilla rackaren (till tantens stora förfäran, hon tycker den är ful som fasen).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...