Skillnad på yngelvård hos Lamprologiner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #16
    Hej fredrik.

    bara yngel ett par stenar som inredning men inga mängder lite sand på botten ca 0,5cm. ska kasta i de andra ynglerna inom kort då blir det ju minst 200st däri.

    mvh

    peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #17
      Hej mike.

      jo jag förstod det, men harem är ju att ta i jag skrev ju grupp men jag har mina i mindre grupper upp till 6 vuxna i samma kar och då brukar hannarna dela upp honorna rättvist jag har vissa som är 1+3 och vissa som är 2+4, däremot så märker jag större skygghet och mindre lek på de jag kör 1+1.

      mvh

      Peter
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • maj 2002
        • 374

        #18
        Hej.
        Tänkte bara bidra med en observation jag gjorde för ett par år sedan: Ett par N.occelatus lekte först en gång, omedelbart därpå körde hannen bort honan och tog själv hand om ynglena! efter detta lekta dom igen, efter detta körde hannen ånyo bort honan men lät henne behålla en kull, sedan var dom alltså i samma kar, en halvmeter ifrån varan med varsinn kull, delad vårdnad....
        Jaja, i alla fall vill jag med detta understryka att våra firrar nog ibland avviker från vad vi tror är "regler2 både i akvarium och i sjön.
        Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #19
          Om vi tar "multsis" som exempel,tror ni att det generar fler yngel om man avlägsnar lekapet för att försöka få dem att leka på nytt i ett tomt kar eller går det lika bra att bara låte dem föda upp kull på kull i samma kar?
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Mikael
            Användare
            • april 2002
            • 347

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av cichlids4fun




            "...köpte förresten kungsweensis för några veckor sedan och de verkar var ena riktigt aggresiva rackare.

            mvh

            Peter


            Underbara små krabater de där När vi hade ett gäng så var det en hane som konstant hängde fast i skinnet på handen/armen vid vattenbyten och andra göromål i karet, som sagt, små elakingar är de [] Tyvärr blev det aldrig någon lek eftersom en stor L. callipterus hela tiden snodde alla snäckor i karet (detta trots våldsamma attacker från kungweensishanen).

            /Mikael Mayer
            Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

            - Lars Falk

            Kommentar

            Arbetssätt...