Skillnad på yngelvård hos Lamprologiner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Skillnad på yngelvård hos Lamprologiner

    Nu är jag visserligen lite osäker på vad som ska innefattas i gruppen Lamprologini men jag skulle vilja höra om era erfarenheter beträffande substratruvande Tanganyikaciklider.

    Min erfarenhet säger mig att dessa skiljer sig en hel del beträffande yngelvård även mellan tex snäckskalslekarna. Hos mina N. multifasciatus kan en kull få vara kvar hos sina föräldrar till vuxen storlek medans mina N. signatus verkar uppfatta sin avkomma som sådan under ett par veckor och sedan övergår till att uppfatta den som föda.

    Mina L. stappersi har lämnat sin avkomma ifred under ett antal kullar men plötsligt äter även dessa upp sina yngel.

    Julidochromis har jag odlat fyra sorter, regani, transcriptus, ornatus och marlieri. Inte en enda gång har jag sett dessa ge sig på sin egen avkomma. Det är emellertid vanligt att äldre syskon äter nya kullar till sist men föräldrarna verkar gå från totalt beskyddande kontroll till fullständig ignorans.

    Är det någon som odlar dessa som har några bra metoder att dela med sig av så vore det tacksamt. Jag håller även på med Chalinochromis och Altolamprologus fast hittills utan resultat.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Johan W
    Användare
    • maj 2004
    • 266

    #2
    Mina calliurus åt upp första kullen när de lämnade snäckan. Den andra kullen fick vara ifred ett par dagar utanför snäckan innan de blev foder.

    Tredje tog jag hand om i ett annat kar, men fjärde simmar runt på botten med förädrarna och dessa yngel har inte blivit uppätna på över tre veckor! Trots att det går en till fisk tilsammans med paret (en icke dominant hane).

    Kommentar

    • ralp
      Användare
      • november 2004
      • 70

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

      ... Hos mina N. multifasciatus kan en kull få vara kvar hos sina föräldrar till vuxen storlek medans mina N. signatus verkar uppfatta sin avkomma som sådan under ett par veckor och sedan övergår till att uppfatta den som föda. ...
      Hur vet man att de har blivit föda? Såg du när de tog ynglen? De kan ju också ligger död någonstans i en snäcka t.ex. Jag frågar eftersom min första kull från mina multisar har nu reduceras från 5 till bara 2 de senaste 3 veckorna. Det konstiga är att de har hunnit blivit rätt så stora innan de första försvann. Även andra kullen verkar vara decimerade.

      Hejhopp. ralp

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Vid något enstaka fall har jag sett dem jaga men det är såklart väldigt svårt att se när de verkligen äter yngel. I mitt fall har kullar försvunnit i sin helhet hos tex. signatus och då har jag svårt att tro att de lagt sig att dö någon stans.

        I ditt fall hos lite större yngel så undrar jag om det inte är som de har ihjäl varandra. Om man vill dra upp hela kullar en bit så är det bäst att göra det utan snäckor så att de inte bildas revir. Just multisar tycker jag verkar ovanligt snälla på just den punkten.

        Jag drog upp några kullar Neolamprologus hecqui för några år sedan och trots att det är den hårdaste snäckskalslekare jag har träffat på så var både yngel och ungdjur väldigt snälla mot varandra trots snäckor och allt.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          N. brichardi och pulcher: Yngel kvar till konsmognad eller tom langre. Hjalper till med avkomman.
          Jullar: ynglen far vara kavar i reviret till konsmognad men simmar langre och langre bort. Tydligen ska de hjalpa till med skotsel men bortsett fran revirforsvar har jag inte satt det.
          L. multifasciatus. Yngel far vara kvar till strax innan konsmognad tror jag, men jag har haft sa mycket snackor sa det ar svart att saga vad "vara kvar" ar.
          N. leleupi: kor bort ynglen nar de ar ett par centimer. Ynglen ar hysteriska yngelatare.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            citat:L. multifasciatus. Yngel far vara kvar till strax innan konsmognad tror jag
            Tror du att de strax innan känsmognad fördrivs eller äts upp?

            Finns det någon som har erfarenher av att dra upp snäckskalslekares yngel i större skala? Jag funderar på att hålla riktigt många yngel i helt inredningsfria kar och se om det funkar. Problemet verkar bestå i att de slår ihjäl varandra innan säljbar storlek oavsett utrymmet.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Slår multis-yngel ihjäl varandra? Det känns märkligt, det är ju en kolonibildare...

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Jag tror Fredrik syftar på signatus ynglen. De är fruktansvärda små rackare. Jag fick helt enkelt lämna mitt VF par till Fredrik då de tog upp halva 375:an som revir och spöade alla troffar som kom nära.

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Ted
                  Användare
                  • november 2003
                  • 157

                  #9
                  Har lite olika erfarenheter av mina:

                  Signatus
                  Jag hade ett par signatus i ett 50 liters..
                  Plötsligt över en natt så var hälften av ynglen borta, fick sedan se med egna ögon när föräldrarna åt upp de övriga under några dagar. Totalt tog det dem 4 dagar att äta upp ett 40-tal yngel.

                  J.marleri
                  Har för tillfället ett J.marleri par som leker, de vaktar tufft sitt revir men struntar totalt i vart ynglen tar vägen.. dock så klarar sig ganska många då föräldrarna tagit ett halvt 540l. De som går åt är alltså de som lämnar reviret.

                  L.multifasciatus
                  Har en grupp på 11 vuxna har bara fått en kull på 5 yngel och de föddes "mitt i smeten". De klarade sig bra i kanske 3 veckor sen försvann de med några dagars mellanrum. Troligen åts de upp av de övriga i kolonin då inga andra fiskar fick komma i närheten av snäckorna.
                  /Ted
                  750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    citat:Tror du att de strax innan känsmognad fördrivs eller äts upp?
                    L. m.: Hos mig har de tagit revir nagon ananstans. Svart att saga exakt vad som hander. Hos mig har ett stort antal overlevt och jag har kunnat salja ganska manga. Jag hade 50 snackor men fyllde resten av botten pa 540 med snackstora stenar, dvs. det var aldrig brist pa revir da jag rensade ut nar de blev for manga.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      Hej.

                      jag har drivt fram massor av snäckisar och de enda jag har problem med att de käkar ungar är similis, och jag tror till 99% att det är hannen i det fallet.

                      Jag har nu för tillfället massor av signatus dels i ett 225liters där det går ca 60-70 yngel 3-4cm stora och där har jag inga problem, sen har jag 3st lekpar i olika 84liters där varje par har ca 50-60 ungar i 2-3cm storlek utan problem med döda, dock visar alla 3 paren aggressivitet mot ungarna runt reviren, det ena paret har tom nya ungar i samma kar och de större ynglerna tar sig mumsbitar där ibland har jag sett.

                      mina multisar har jag aldrig haft problem med vare sig i lekkaret eller yngelkaren oavsett storlek.

                      mina meleagrisar brukar heller inte ge några problem, ibland kan nån hanne visa extra aggressivitet till ynglerna, men det varierar precis som du säger fredrik.

                      mina occelatusar brukar vara riktigt bra föräldrar tom så har hannarna ibland helt tagit över yngelvården, och blivit aggressiv mot honan, men bara undantagsvis.

                      brevis brukar heller aldrig ge några problem, även om jag inte kör dessa parvis som de flesta hävdar att man måste utan gruppvis.

                      caudopuncatatis (snäckis eller inte är väl vi alla oense om) men iaf så tycker jag dessa har problem med att klara ynglerna den första tiden men om det beror på aggressivitet eller inte vet jag inte i de fall de klarat yngelvården så brukar de vara riktigt bra föräldrar, jag undrar om jag inte haft lite otur och bytt vatten i anslutning till att de är nyfödda och jag tror de är känsliga för det.

                      Mina jullar klarar sig hela tiden säkert med 4-5 olika kullar i karet, men innan de börjar bli könsmogna är det nog dags att flytta dem.
                      Hade boulengeri ett tag men där var hannen riktigt elak mot både hona och yngel....

                      detta var mina erfarenheter.hoppas det kan vara till nån hjälp.

                      köpte förresten kungsweensis för några veckor sedan och de verkar var ena riktigt aggresiva rackare.

                      mvh

                      Peter

                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        citat:
                        brevis brukar heller aldrig ge några problem, även om jag inte kör dessa parvis som de flesta hävdar att man måste utan gruppvis.
                        Bara en fråga - har dina brevis en gul fläck bakom/ovanför ögat? Som fisken till vänster här har:


                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #13
                          Hej mike.

                          nej de har ingen fläck där, så det är inga hybrider med callirius, de är vildfångade och heter brevis "sunspot utinta bay".

                          däremot så har jag tidigare haft callirius, som jag misstänker kan ha varit någon slags korsning med brevis då vissa av dem saknade de gula strecket i nacken.

                          mvh

                          Peter
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            OK. Som du säkert förstod så undrade jag eftersom calliurus är haremslekande, och brevis (normalt sett) parlevande.

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              #15
                              Tackar för all info.

                              citat:Jag har nu för tillfället massor av signatus dels i ett 225liters där det går ca 60-70 yngel 3-4cm stora och där har jag inga problem
                              Är det med föräldrar eller bara yngel? Har du inredning i karet?
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...