Parningslek eller krigsdans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -Catherine-

    Parningslek eller krigsdans?

    Två av mina ciklider betedde sig otroligt underligt igår. Jag har aldrig sett ngt liknande hos ngn av dem tidigare.
    Det började efter en rengöring och vattenbyte. Jag gjorde en lättare rengöring eftersom jag har fått två små pytteinvånare i kvariumet och inte ville skrämma upp dem så att de simmade rakt in i munnen på ngn av de större fiskarna.

    När allt var klart så såg jag att två av de största fiskarna betedde sig väldigt konstigt. Den ena simmade fram till den andra och sedan stod de liksom mun mot mun och motade varandra. När den ena tog "ett kliv" fram så tog den andra "ett kliv" bakåt samtidigt som de båda gapade otroligt mkt. Efter att de stått så en stund så simmade den ena fram till den andra och högg denna över överläppen, rätt rejält. Den bitne fisken ställde sig då på tvären mot den andra fisken och liksom vibrerade en stund. Sedan började allt om igen. Detta pågick en bra stund och de verkade turas om att bita varandra. Den som blev biten ställde sig alltid på tvären efteråt och vibrerade.
    Inga skador blev det på ngn av dem och idag verkar allt vara som vanligt igen.

    Nu lät detta verkligen rörigt, men jag hoppas att någon av er förstod vad jag menade. Det var verkligen mkt märkligt alltihop.

    Har ngn av er sett liknande beteende på era fiskar?

    /Catherine - som aldrig verkar bli klok på sina fiskar
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    #2
    Det låter som ett vanligt "bråk" tycker jag! Inte speciellt ovanligt.

    Vilka sorters ciklider var det förrsten?

    Kommentar

    • -Catherine-

      #3
      Ja, om jag det visste ändå. Jag har ingen aning om vad det är för sorter jag har i mitt akvarium. Jag har som jag nämnt tidigare här på forumet fått ärva mina fiskar och den tidigare ägaren visste inte heller vad det var för sorter annat än att de tillhörde gruppen Malawi och fömodligen mbunas.
      De som betedde sig underligt var två av de större (runt 12cm), de är båda gulaktiga (den ena mer gul än den andra). Den ena har ränder i det gula och flera gula fläckar på analfenan. Den andra har inga ränder och aär inte lika gul. Den har endast en fläck på analfenan.

      Detta sa nog tyvärr inte dej så mkt, jag får nog fortsätta leva i ovisshet, för mina ansträngningar att fotografera de små liven har inte lyckats. Tydligen mår de iaf bra eftersom iaf två av fiskarna (har ingen aning om vilka där heller)skaffar barn :-)

      Men detta var alltså ingen parningslek dårå....

      /Catherine

      Kommentar

      • Tascha
        Användare
        • oktober 2002
        • 214

        #4
        Det var med all sannolikhet ett vanligt bråk.
        Brukar uppkomma efter vattenbyte.
        Det är väldigt sällan som det blir skador på någon av fiskarna.
        /Roger

        Kommentar

        Arbetssätt...