Röd rubin + Maleri?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Röd rubin + Maleri?

    Hallå, jag har en Röd rubinhane hemma och flera malerihonor så jag tänkte att man kunde odla på dessa eftersom Röd rubin härstammar från Maleri. Varför jag gör detta är för att jag inte får tag i Röd rubinhonor. Är det någon som gjort det och hur bli ynglen?

    Mvh/ BB
  • jan olof
    Användare
    • december 2002
    • 254

    #2
    Kommer inte röd rubin från urvalsodlade oranga chidunga?
    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Janne, är inte chidunga en orange variant av maleri? Heter den typ inte Aulonocara maleri, chidunga ??

      I vilket fall som helst kanske man inte bör skoja runt med sådant som redan så gott som blivit en ny art, eller iallafall en ny ras, om man inte riktigt vet vad man ger sig in på.

      Rödrubinhonor är la supervanliga?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Aulonocara sp. stuartgranti chidunga rocks......sp.stuartgranti maleri finns i flera gula-orangea varianter vilken chidungan troligtvis är mest orange.

        Blanda alltså INTE dessa varisnter,definitivt inte röd rubinen med enmaleri.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" från Chidunga Rocks kallas den varianten som man urvalsodlat fram "röd rubin" från. Chidunga Rocks ligger några kilometer från Maleri-ön vid Chipoka i den sydligaste delen av Malawisjön. Det finns ett antal liknande varianter av A. sp. "stuartgranti maleri" i området, men den den som är orangefärgad finns vid Chidunga Rocks.
          Det finns foton på flera av varianterna i "Malawiciklider i sin naturliga miljö" 3:e utgåvan.


          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Om du blandar Röd Rubin med Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" från Chidunga Rocks så borde detju vara ok, för det är ju samma fisk. Jag hade ju dock aldrig gjort det, för då ger man sig in i nått man inte riktigt vet så mycket om hur det kommer bli etc.. Jag vet inte vad andra tycker, men personligen tycker jag det verkar lurigt.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

              Om du blandar Röd Rubin med Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" från Chidunga Rocks så borde detju vara ok, för det är ju samma fisk.
              Nej, samma fisk är det inte. Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" finns naturligt, det gör inte "röd rubin".
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                Ok det verkar finnas lite invändningar men jag vill gärna prova och se om man kan få fram något vackert exemplar. I Kalmar är det dåligt med röd rubinhonor, vi har en bra butik som heter guldfisken men där finns inga rubiner. Jag var och sålde lite rödzebra idag till en butik, men jag bytte till mej ett par av Otopharynx Lithobates istället. Är det någon som har några erfarenheter av denna ciklid?

                Mvh/ BB

                Kommentar

                • jan olof
                  Användare
                  • december 2002
                  • 254

                  #9
                  Ursäkta Micke men menar du att det är samma art den från chidunga och maleri öarna? Jag kan ju säga att när man har sett dom vildfångade så är det väldigt stor skillnad på dom.

                  chidungan är väldigt mer orange, malerin,har ni sett någotså gult
                  Jag har odlat både maleri och röd rubin och jag kan ju säga att jag kan skilja på ynglen redan vid ca 5 cm, alltså mellan röd rubin och maleri.

                  Alltså kan ni säga att maleri och chidunga är samma art så säger jag att det är det inte. Sen kan Ad Konings skriva hur många böcker som helst.- Inget ont om Ad, men han studerar oftast fiskarna i vilt tillstånd, det är kanske skillnad i akvarium.Janne
                  malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                  Kommentar

                  • jan olof
                    Användare
                    • december 2002
                    • 254

                    #10
                    Jag kan ju tillägga att jag tror att röd rubin kommer från urvalsodlade chidunga? och vem vet det, inte jag i alla fall.

                    Men när jag var i tyskland för ca 10 år sen tillsammans med göteborgs ciklidgrupp, så kan jag säga att det var det värsta jag sett, det var utfärgade röd rubin till salu för 300 mark st parvis alltså 600 mark paret, ja det var första gången jag såg dom. och jag vet att cikleken i lerum köpte två par som var ruskigt fina, sen har många odlat på dom .

                    men det är klart att det har kommit in fles sen dess.Janne
                    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av jan olof

                      Ursäkta Micke men menar du att det är samma art den från chidunga och maleri öarna? Jag kan ju säga att när man har sett dom vildfångade så är det väldigt stor skillnad på dom.

                      chidungan är väldigt mer orange, malerin,har ni sett någotså gult
                      Jag har odlat både maleri och röd rubin och jag kan ju säga att jag kan skilja på ynglen redan vid ca 5 cm, alltså mellan röd rubin och maleri.
                      Förutom att varianten vid Chidunga Rocks är orange medan den vid Maleri är gul är det väl ingen direkt skillnad mellan dem? Att de har olika färgteckning innebär väl inte att det måste vara olika arter?

                      citat:Alltså kan ni säga att maleri och chidunga är samma art så säger jag att det är det inte. Sen kan Ad Konings skriva hur många böcker som helst.- Inget ont om Ad, men han studerar oftast fiskarna i vilt tillstånd, det är kanske skillnad i akvarium.Janne
                      Facit får vi när den blir vetenskapligt beskriven.

                      citat:Jag kan ju tillägga att jag tror att röd rubin kommer från urvalsodlade chidunga? och vem vet det, inte jag i alla fall.
                      Det är troligtvis inte någon som kan ge ett 100% säkert svar på det, men det en inte allt för kvalificerad gissning. En sak som är säker är i alla fall att "röd rubin" inte är en naturlig variant.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Om nu röd rubin inte finns i verkligheten beror ju inte det på att det är en ny art, utan på att det sättet som akvarister urvalsodlar på inte kan inträffa i det vilda. Det beror ju på att sannolikheten att de rödaste skulle para sig med varann hela tiden nästan är obefintlig.

                        En urvalsodlad fisk är ju dock fortfarande samma art anser jag, alltså borde det inte vara speciellt farligt att blanda dem, om man nu är HELT SÄKER på att man har rätt grundvariant.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                          Om nu röd rubin inte finns i verkligheten beror ju inte det på att det är en ny art, utan på att det sättet som akvarister urvalsodlar på inte kan inträffa i det vilda.
                          Den finns i mitt akvarium, så den finns i verkligheten, eller var det inte så du menade...
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • jonre723
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 439

                            #14
                            Det är bara Marlerin som förlorar på att korsas då den andra redan är onaturlig...
                            Och så är det.
                            /J

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #15
                              jag sålde ett par rubin honor till guldfisken för ett tag sedan. de gick senast jag såg det i det karet som är längt in till bakom vid pumparna "slatt" karet där han har fisk som han fått men inte har ute i "butiken" kolla där o se om de finns kvar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...