Angående palettcikliders lek/parning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EricaBjork
    Användare
    • februari 2005
    • 11

    Angående palettcikliders lek/parning

    Hej!

    Jag heter Erica och är ny här på forumet. Jag har ett 220 liters akvarium som jag har haft ganska länge. Jag har fastnat för ciklider speciellt. Har några palettciklider och fjärilsciklider + några andra vanliga sällskapsfiskar.

    Min fråga rör ett "konstigt" beteende hos mina palettciklider. En hane och en hona simmar mot varandra och när de kommit nära så börjar de att skaka och darra - ibland samtidigt och ibland bara en i taget. De gör detta ungefär var annan minut. De andra cikliderna blir bortjagade. (Har bara sett dessa två ciklider göra detta) Det enda jag vet om deras parning är att de försvinner under någon dag och leker i en grotta/blomkruka.

    Är det någon som vet varför de gör som de gör? Är det som jag hoppas någon sorts parningslek?

    Tacksam för svar
    /Erica
  • ZakatH
    Användare
    • april 2004
    • 313

    #2
    Yep, det är främst honan som brukar böja på kroppen och darra för att visa upp sin röda buk för hanen. Lek på G! Se till att grottan dom har inte är för stor, den får gärna vara lite trång.

    Kommentar

    • EricaBjork
      Användare
      • februari 2005
      • 11

      #3
      Tack..!

      Vad roligt! Jag har för närvarande 3 grottor i akvariet, men det verkar som om dom har valt den större av dom. Ingången är rätt smal dock. Tack så mycket för ditt svar.

      /Erica

      Kommentar

      Arbetssätt...