Korsning på Viktoriaciklder??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Larry Stockholm
    Användare
    • november 2004
    • 343

    Korsning på Viktoriaciklder??

    Min undran är: Om det går Astatotilapia nubila och Astatotilapia latifasciata “Viktoriazebra” i samma tank, hur stor är risken för korsningar? Någon som har erfarenhet vad som händer?
    Lasse Omfors

    Akvaristiken går i vågor
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Även om jag inte har erfarenhet av de två arterna så är en kvalificerad gissning att du kommer att få korsningar dvs. risken är 100%.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Larry Stockholm
      Användare
      • november 2004
      • 343

      #3
      Det ena är ju Nubilacikliden och den andra "Getingcikliden" Orsaken till min fråga var att jag ev. har skänkt bort en hona av vardera
      + 1 hanne av Nubilan. I och för sig kan det vara Nubiler alla tre.
      Men OM. Vi får se vad det blir av det, eller hur?
      Lasse Omfors

      Akvaristiken går i vågor

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #4
        Jag ar ganska 100% pa att de kommer att korsa sig ocksa. IMHO sa ska man inte blanda victoria/satellit sjoarna i samma kar eftersom risken ar for stor

        Kommentar

        • Larry Stockholm
          Användare
          • november 2004
          • 343

          #5
          OK,men det var svårt att urskilja de båda honorna, vem som var vem. Så det kan ha blivit fel eller så stämmer det. Om det nu är så att det blivit blandat vad kommer resultatet bli? Nån som vet? Är det någon som kan berätta skillnaderna på de olika honorna?
          Lasse Omfors

          Akvaristiken går i vågor

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • december 2003
            • 374

            #6
            The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...

            The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...


            ganska latt att se skillnad pa, honorna hos nubila har silverfargad kropp och latt gula fenor. Endast de hanar som har "gotten lucky" far den fina fargen.

            Jag skulle anda seperera dem. Eller gora mig av med bada och borja om, fiskarna ar ju sa latta att odla att de ar snudd pa gratis iaf i winnipeg

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Jag har haft Nubila, Limax, Nyererei och Kyoga flameback i samma kar och suttit och tittat när dom leker. Kommer det en av fel art så mycket som i närheten när dom leker blir dom bortjagade direkt. Kommer det däremot en annan hona av samma art så får hon gärna vara med. Så jag måste ju säga att jag tror det är överdrivet, även om det självklart kan ske. Dessutom med alla varianter av rom och yngelrövande ciklider i Victoriasjön borde ju dom vara duktiga på att se skillnad på varandra för att i förlängningen undvika att bli utrotade. Men finns det däremot inte rätt sorts honor/hanar i ett akvarie kan jag tänka mig att det finns stor risk att det blir fel.

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Jag har haft Nubila, Limax, Nyererei och Kyoga flameback i samma kar och suttit och tittat när dom leker. Kommer det en av fel art så mycket som i närheten när dom leker blir dom bortjagade direkt. Kommer det däremot en annan hona av samma art så får hon gärna vara med. Så jag måste ju säga att jag tror det är överdrivet, även om det självklart kan ske. Dessutom med alla varianter av rom och yngelrövande ciklider i Victoriasjön borde ju dom vara duktiga på att se skillnad på varandra för att i förlängningen undvika att bli utrotade. Men finns det däremot inte rätt sorts honor/hanar i ett akvarie kan jag tänka mig att det finns stor risk att det blir fel.

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Jag har haft Nubila, Limax, Nyererei och Kyoga flameback i samma kar och suttit och tittat när dom leker. Kommer det en av fel art så mycket som i närheten när dom leker blir dom bortjagade direkt. Kommer det däremot en annan hona av samma art så får hon gärna vara med. Så jag måste ju säga att jag tror det är överdrivet, även om det självklart kan ske. Dessutom med alla varianter av rom och yngelrövande ciklider i Victoriasjön borde ju dom vara duktiga på att se skillnad på varandra för att i förlängningen undvika att bli utrotade. Men finns det däremot inte rätt sorts honor/hanar i ett akvarie kan jag tänka mig att det finns stor risk att det blir fel.

                  Kommentar

                  • LadyTiera

                    #10


                    hej, det är jag som har fått fisk av larry här (tack så mycket!!!!!!!)

                    jämnför mina honor med denna länk men tyvvär ser de inte ut så. Inga gula fenor och de skiftar lite i färg och är lite "sotiga" ibland och har svaga lodrätta streck som ibland syns tydligt och ibland inte alla (de är däremot inte alls så framträdande som på honorna av den randiga sorten)

                    innebär detta att mina honor är en korsning?

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Nubila ska ha röda fenkanter även honor men det är svårt att se om det är så ljus bakgrund som på bilden. Men annars ser den rätt ut(kroppsform). Hanen därimot blir jag tveksam på, tror mer på att det är en Yssichromis piceatus http://www.dcg-online.de/noFrames/fi...sPiceatus.html
                      Tiera: Det är inte en black and orange nyererei du har då om fen kanterna är gula?

                      Kommentar

                      • Larry Stockholm
                        Användare
                        • november 2004
                        • 343

                        #12
                        Fisken som Tiera fått av mig är en Astatotilapia nubila hanne + 2 st Nubila honor, möjligtvis kan den ena honan vara en Astatotilapia latifasciata “Viktoriazebra”. Det var svårt att avgöra eftersom de var så små (4-5 cm)
                        Lasse Omfors

                        Akvaristiken går i vågor

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Pundamila nyererei "python" och P. pundamilia "python" hanar uppvaktar varandras honor i samma utstrackning. Jag star fast vid min uppfattning trots endymions iaktagelser som ar MYCKET intressanta (troligen det mest intressanta jag nagonsin last pa forumet). Att korsningsrisken ar overdriver vagar jag pasta ar helt felaktigt. Det ar tvartom. Jamforelsen med sjon gar inte gora. Ett akvarium ar valdigt litet i jamforelse. Sedan sker det faktiskt korsningar i sjon. Det har ar ett hysteriskt "hett" forskningsomrade vagar jag nog pasta.

                          Sedan vet jag av egen erfarenhet att man kan dra helt felaktiga slutsatser nar iaktagelser som passar monstret laggs pa minnet men de som inte gors det gloms bort (t ex lagger marke till nar hanen uppvaktar "ratt" men inte fel" lagger marke till nar hanen jagar "ratt" men inte "fel").

                          Sjalv var jag overtygad om att sandstubbshanar (smorbult) med "fina" bon (bon som honor gillar) uppvaktar honor mer intensivt. Nar jag matte det sa visade det sig vara tvart om! Jag hade helt enkelt lagt marke till nar hanen uppvaktar "ratt" (stort bo med mycket uppvaktning, litet bo med lite uppvaktning) men inte fel" (litet bo med mycket uppvaktning, stort bo med lite uppvaktning).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Gwendly
                            Användare
                            • december 2003
                            • 374

                            #14
                            A.Nubila honorna har defenetivt gula fenor, och inte roda. Det ar ganska svart att se och kraver ratt ljus for att se men de ar inte roda. Om nagot sa skulle jag saga att de verkar "see thrue" med "fel" ljus och/eller for ljus bakgrund. Jag hade mina i ett akvarium med 3 svarta sidor och ett ljus som var valdigt vitt.

                            Kommentar

                            • Gwendly
                              Användare
                              • december 2003
                              • 374

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                              Pundamila nyererei "python" och P. pundamilia "python" hanar uppvaktar varandras honor i samma utstrackning. Jag star fast vid min uppfattning trots endymions iaktagelser som ar MYCKET intressanta (troligen det mest intressanta jag nagonsin last pa forumet). Att korsningsrisken ar overdriver vagar jag pasta ar helt felaktigt. Det ar tvartom. Jamforelsen med sjon gar inte gora. Ett akvarium ar valdigt litet i jamforelse. Sedan sker det faktiskt korsningar i sjon. Det har ar ett hysteriskt "hett" forskningsomrade vagar jag nog pasta.
                              Jag trodde att forskning om det har hade att gora med nedsatt "visibilty" pa grund av grumligt vatten (tror de var nagon vaxt som hade blivit inplanterad?) vilket gjorde att arterna korsade sig hej vilt i akvariet? Jag haller dock med dig, det ar applen och bananer att jamfora akvarium med sjon Och jag tycker ocksa att korsningsrisken inte ska tonas ned alls nar det galler victoria/satellit sjoarna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...