Fiskhuset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Per_S
    svarade
    Ursprungligen postat av mikoto
    Det finns nog ingen chans att någon regel skulle knäckas eller att benen skulle ge med sig. Det är starkt. Det blir lite underligt med karen på ovanvåningen dock då de får ett ensamt(eller ja, par) stödben som placeras lite olika på varje kar. Är inte så duktig att jag kan säga om det är något som har betydelse, men det hade nog varit att föredra om det funnits fyra stödpunkter under varje kar istället för två.

    Ser fint ut dock! :-) Jag gillar bygga ställningar. Jag har byggt en ny med i min lokal, ska uppdatera min tråd lite med den tror jag. Hinner inte skriva mycket här längre.
    Jag tror inte att det är någon regel som kommer att gå av men om nedböjningen blir för stor pga punktbelastning så blir det stora påfrestningar på ett helglas-kar om det nu är det som kommer att stå på hyllorna.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Måtten på karen gör det omöjligt att köra benen rakt ner. Belastningen blir högre så här men är inte orolig faktisk. Dimensionen är 45x95 på benen och det är 3 ben i varje rad och totalt 18 ben
    Senast redigerad av Pettap; 31 mars 2019, 10:28.

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Det finns nog ingen chans att någon regel skulle knäckas eller att benen skulle ge med sig. Det är starkt. Det blir lite underligt med karen på ovanvåningen dock då de får ett ensamt(eller ja, par) stödben som placeras lite olika på varje kar. Är inte så duktig att jag kan säga om det är något som har betydelse, men det hade nog varit att föredra om det funnits fyra stödpunkter under varje kar istället för två.

    Ser fint ut dock! :-) Jag gillar bygga ställningar. Jag har byggt en ny med i min lokal, ska uppdatera min tråd lite med den tror jag. Hinner inte skriva mycket här längre.

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Det blir typ 200kg per ben (om jag räknat rätt) för de ben som är mellan två kar. Är du säker på att det är OK? Vilken dimension har reglarna som benen står på?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Fick en lite present av en kund. Tänkte bygga droppfilter av de. Får se om jag behöver båda

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Vån 2 blir det 4 kar på 126x70x46. Jag bygger billiga led belysningar som jag beställt från Kina

    Lämna en kommentar:


  • PeterM
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Våning 2 på plats
    Vad skall du ha för belysning i ställningen? har du tänkt köra med någon typ LED ramp eller T5/T8 armaturer? Floodlights?

    Lämna en kommentar:


  • Tobiassorensen
    svarade
    Detta är sinnesjukt. Ska själv bygga nått liknande i min lokal så fort man får tummen ur. Blir 4x250L

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Vad blir det för volym på karen som skall stå våning 2?

    Lämna en kommentar:


  • PeterM
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap

    Jo planen är att dra igång denna innan nästa börjar byggas
    Härligt!!!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Här ser man lite tydligare hur skelettet ser ut innuti. Alla fästpunkter är limmade och skruvade

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av PeterM
    oooooh vilket godis det är att följa ditt prosjekt Peter!! Kan du inte hiva in lite kar i ställningen innan du bygger nästa?
    Jo planen är att dra igång denna innan nästa börjar byggas

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Per_S
    Kommer inte våning 2 att svikta då benen ej har direkt kontakt med golvet?
    Det hoppas jag inte, enligt mina beräkningar ska det fungera

    Lämna en kommentar:


  • PeterM
    svarade
    oooooh vilket godis det är att följa ditt prosjekt Peter!! Kan du inte hiva in lite kar i ställningen innan du bygger nästa?

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Kommer inte våning 2 att svikta då benen ej har direkt kontakt med golvet?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...