LED belysning, alternativ till JMB

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    LED belysning, alternativ till JMB

    Har haft JMB i mina Malawi och Tanganyika kar sedan några år tillbaka och är inte nöjd med kvaliteten. Av totalt åtta ramper har fem pajat...... långt ifrån de timmar de pratar om i reklamen. Söker efter alternativ. Har två Akvastabil MOVE 720 kar som behöver uppdateras. Funderar på GHL Mitras Lightbar

    men är öppen för tips, erfarenheter och idéer
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    #2
    Jag ska börja med att säga att jag inte har någon erfarenhet av LED-belysning, än. Jag ska göra någon slags egen LED-lösning till mitt 960-projekt. Jag har sett att en del använder LED flood lights, men det kanske du känner till. Det kräver ju lite pill för att få det snyggt och som man vill kanske, men det blir också billigt.
    960 liter...snart!

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      #3
      Jag testar Biltemas T5 ledtube för närvarande och hittills är jag nöjd, det är ett inbyggt fast "ledrör" som ska hålla 10000 timmar, enkla att seriekoppla också via medskickad kabel. Har använt Hagen Glo T5 armaturer men de har inte hållit länge, någon av enheterna brändes hål i t.o.m så väggen blev svart...

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ursprungligen postat av JRB
        Jag testar Biltemas T5 ledtube för närvarande och hittills är jag nöjd, det är ett inbyggt fast "ledrör" som ska hålla 10000 timmar, enkla att seriekoppla också via medskickad kabel. Har använt Hagen Glo T5 armaturer men de har inte hållit länge, någon av enheterna brändes hål i t.o.m så väggen blev svart...
        Blir det inte lite väl gult ljus med dom rören, 4000K? Beror ju iofs på vad man har för inredning osv.. Billiga är dom iaf!

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
          Har haft JMB i mina Malawi och Tanganyika kar sedan några år tillbaka och är inte nöjd med kvaliteten. Av totalt åtta ramper har fem pajat...... långt ifrån de timmar de pratar om i reklamen. Söker efter alternativ. Har två Akvastabil MOVE 720 kar som behöver uppdateras. Funderar på GHL Mitras Lightbar

          men är öppen för tips, erfarenheter och idéer
          Finns ju väldigt många tillverkare. Jag skulle nog kolla på beggat och köpa ett välkänt märke och då köpa något jag annars inte skulle tycka vara värt pengarna. Det är ju snabbt uppe i femsiffriga belopp.. Slutar något att fungera så är det ju trist om man inte kan få tag på delar och fixa det. Många styrs av appar och slutar wi-fi-konsolen att fungera kan man inte styra belysningen längre, rätt trist.

          Den du länkar till ser ju bra ut, i den prisklassen borde du få en bra produkt. Priset säger ju dock inte allt så bäst att googla lite först

          Kommentar

          • Joakim Birgersson
            Användare
            • augusti 2013
            • 202

            #6
            Tack för svar. Det blev dyrt att köpa billigt. Två till tre år sen började JMB lägga av. Helt OK ljus så länge de funkade. Några började blinka, en kontroller lade av och ett antal transformatorer lade också av. GHL verkar ha OK rykte. Kanske värt att testa på ett kar.
            720 l. Malawi mbuna
            720 l. Tanganyika
            112 l. Yngel och karantän

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ja det är ju så, köper man något ”halvbra” som ändå kostar en slant och ändå inte känna sig helt 100 nöjd. Sen om det går sönder så man måste köpa nytt är man ju snart uppe i dom pengarna en premiumprodukt hade kostat från början som man dessutom skulle varit nöjd med. Trist när pengarna ska fram men man får se det på lite längre sikt

              Har man inte så många burkar är det helt klart värt att lägga en ordentlig slant per burk på bra prylar. Jag har satsat mina pengar på skit många ggr så jag vet..

              Kommentar

              • JRB
                NCS Medlem
                • januari 2013
                • 274

                #8
                Biltema har varma och kalla varianter, den varma är gul och mindre ljusstyrka, den kalla tycker jag lyser riktigt bra.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Jag hittar inte led som T5 på Biltemas hemsida, bara som T8?

                  Kommentar

                  • ICC
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 243

                    #10
                    Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
                    Har haft JMB i mina Malawi och Tanganyika kar sedan några år tillbaka och är inte nöjd med kvaliteten. Av totalt åtta ramper har fem pajat...... långt ifrån de timmar de pratar om i reklamen. Söker efter alternativ. Har två Akvastabil MOVE 720 kar som behöver uppdateras. Funderar på GHL Mitras Lightbar

                    men är öppen för tips, erfarenheter och idéer
                    Hej!
                    Jag är lite i samma sitts angående ljus och åt LED hållet. Har googlat och sökt relativt mycket. Så fann jag Cihiros på Ebay. Har försökt ta reda på så mycket info som möjligt. På Youtube finns recentioner, och belysningen verkar helt ok faktisk till det priset. Startade en tråd på Zoopet här: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...-led-belysning där än så länge en likasinnad svara då han själv använder en Chihiros LED belysning.
                    Jag skall dock åka till Åleds och spana in vad de erbjuder, för det är också intressant: https://www.blocket.se/halland/Ledli....htm?ca=23&w=2

                    Kommentar

                    • JRB
                      NCS Medlem
                      • januari 2013
                      • 274

                      #11
                      Fklicka på bilden för större storlek  namn:	        20180406_084513.jpg visningar:	1 storlek:	731.4 kb id:     	756147

                      Kommentar

                      • JRB
                        NCS Medlem
                        • januari 2013
                        • 274

                        #12
                        Jag kopplade samman två st. med medföljande kabel. Vet inte ifall det funkar att koppla ihop olika längder, i så fall kan man ju bygga ett valfritt kluster som sitter ihop med en enda utgående elanslutning, bara det kan göra en glad...

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Aha det är en hel armatur, jag trodde att det var rören bara. Tack, ja det är ju intressant att man koppla på upp till 12 st. Och att det går att tända/släcka individuellt utan påverkan på övriga på slingan. Borde passa perfekt i en odlingslokal!

                          Kommentar

                          • JRB
                            NCS Medlem
                            • januari 2013
                            • 274

                            #14
                            Inbyggda rör som ej kan bytas, två typer av fästöron, uppifrån eller från sidan. Dessutom funkar ju det utmärkta fästelementet buntband bra när rören ej blir så varma

                            Kommentar

                            Arbetssätt...