Project: Duality

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    Project: Duality

    Hej hopp !

    Då var det återigen dags för ett projekt.
    Denna gång betydligt mindre och inte som omfattande.
    Jag bestämde mig för att denna gång presentera projektet med en liten video.


    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    #2
    Jaha...lite byggbilder då ! :-)

    Glaset som används är en variant med lägre mängd järn.
    Det är dock inte den renaste av sorterna, Diamant eller OptiWhite (som det också kalls), runt hela karen. Endast framrutan är i Diamant/OW, resten är "vanligt" glas, fast även det med lägre mängd järn.

    Jag använder 8mm i botten och sargen i ovankant, medans sidorna är 6mm.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1_small.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,1 KB
ID: 697418


    Jag nöjde mig denna gång med virke av C14 kvalité...vilket också kommer synas i bild.
    Det fick helt enkelt vara bra nog denna gång. Var dock väldigt petig i val av virket.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2_small.jpg
Visningar: 1
Storlek: 257,6 KB
ID: 697419


    Naturligtvis så kontrolleras vart enda montering med vattenpass innan det limmas och skruvas på plats permanent.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3_small.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,4 KB
ID: 697420


    Klicka på bilden för större version

Namn: 4_small.jpg
Visningar: 1
Storlek: 255,8 KB
ID: 697421


    Klicka på bilden för större version

Namn: 5_small.jpg
Visningar: 1
Storlek: 286,0 KB
ID: 697422


    Som ni ser så finns där en extremt ful dör mitt i allt.
    Ska bli så skönt att få den dold. På baksidan in mot vardagsrummet kommer jag också dölja dörrposten med en mdf skiva. Handtaget kommer också monteras bort då det är i vägen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 6_small.jpg
Visningar: 1
Storlek: 249,6 KB
ID: 697423


    Klicka på bilden för större version

Namn: 7_small.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,7 KB
ID: 697424
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Kul med nytt projekt!

      Kommentar

      • Pettap
        NCS Medlem
        • januari 2005
        • 1385

        #4
        Kul med ny tråd
        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

        Kommentar

        • elvin
          Användare
          • oktober 2005
          • 252

          #5
          Du är galen!! Och jag gillar't. ;-)

          Det där med glaskvalitet har gått mig helt förbi. Hur vet man vad för glas ens burk är gjord av? Vad är det för skillnad, och kan man se den?
          960 liter...snart!

          Kommentar

          • Pettap
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 1385

            #6
            Ursprungligen postat av elvin
            Du är galen!! Och jag gillar't. ;-)

            Det där med glaskvalitet har gått mig helt förbi. Hur vet man vad för glas ens burk är gjord av? Vad är det för skillnad, och kan man se den?
            Det vanliga är vanligt floatglas. Opthiwhit lowiron använder man för att få ett osynligt glas och är ett måste på tjocka glas annars blir glaset grönt. Du ser lätt skillnad om du tittar på kanten. En vanlig är grön och ow är helt transparent
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

            Kommentar

            • elvin
              Användare
              • oktober 2005
              • 252

              #7
              Ursprungligen postat av Pettap
              Det vanliga är vanligt floatglas. Opthiwhit lowiron använder man för att få ett osynligt glas och är ett måste på tjocka glas annars blir glaset grönt. Du ser lätt skillnad om du tittar på kanten. En vanlig är grön och ow är helt transparent
              Ok, jag tror alla mina är gröna/mörka i kanten. 12mm


              Skickat från min iPhone med Tapatalk
              960 liter...snart!

              Kommentar

              • mrazster
                Användare
                • september 2014
                • 428

                #8
                Ursprungligen postat av Pettap
                Det vanliga är vanligt floatglas. Opthiwhit lowiron använder man för att få ett osynligt glas och är ett måste på tjocka glas annars blir glaset grönt. Du ser lätt skillnad om du tittar på kanten. En vanlig är grön och ow är helt transparent
                Enligt dom jag köper glaset av så ska där finnas en kvalité/variant mellan "vanligt" floatglas och OW/Diamant/Clear.
                Den är aningen grön, men inte lika mycket som floatglas. I bilden med glasskivorna så ser det väldigt grönt ut, men det är för att jag buntat ihop dom. Plockar man ut en ensam skiva och jämför med floatglas så syns där skillnad.
                Det är denna mellankvalité jag har på allt utom fronten som är OW/diamant.
                1200 liter plywoodkar

                576 liter Ciklidarium !!

                Kommentar

                • Pettap
                  NCS Medlem
                  • januari 2005
                  • 1385

                  #9
                  Ursprungligen postat av mrazster
                  Enligt dom jag köper glaset av så ska där finnas en kvalité/variant mellan "vanligt" floatglas och OW/Diamant/Clear.
                  Den är aningen grön, men inte lika mycket som floatglas. I bilden med glasskivorna så ser det väldigt grönt ut, men det är för att jag buntat ihop dom. Plockar man ut en ensam skiva och jämför med floatglas så syns där skillnad.
                  Det är denna mellankvalité jag har på allt utom fronten som är OW/diamant.
                  Okej intressant har inte sett det innan men det är ju klart att det borde finnas olika "kvalitéer" på ow
                  4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                  900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                  Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Spännande! Och som sagt galet genialiskt häftigt
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • mikoto
                      NCS Medlem
                      • mars 2014
                      • 314

                      #11
                      Kul! Ett spännande projekt. Blir väldigt spännande att se slutresultatet. Jag är lite kluven till att ha akvarier inmonterade i väggar, det största problemet är att de brukar se väldigt små ut, väggen är så stor(och oftast vit) att ögonen ser en massa yta men den som är intressant att titta på känns pluttig och lite ledsen... Den bästa lösningen för dig är såklart att göra framrutorna 3-4 gånger så stora så ytan domineras av akvarier och får väggen att kännas pluttig istället ;-)

                      Svår kompromiss där med att göra väggen hela vägen in till fönster väggen. Jag hade nog försökt avsluta väggen i princip där akvarierna slutar och satt in en bokhylla kanske i utrymmet mellan akvarieväggen och fönsterväggen. Det hade gett lite kontrast och fått fönstret att kännas mindre inklämt. Men du kanske har planer för vad som ska vara där?

                      Diskussionen med glaset med är kul! Det finns ju olika grader av glas med mindre järn. Men det är en avvägning där som gäller med, det finns nackdelar med glasen, annars skulle de helt slutat att göra vanligt glas och bara göra kristallklara rutor. Problemet är att järnet behövs för att göra glaset hårdare. Desto mindre järn i glaset, desto mjukare blir det. Det påverkar nog hållfastheten väldigt lite, på höga kar kanske man behöver lite tjockare glas men det är marginellt. Den stora nackdelen för oss är att repor orsakas mycket lättare dock, så man får vara varsam när man putsar rutorna. Fortfarande långt ifrån akryl dock, så mjukt är det inte :-) Fortfarande glas. Men man kan vara mer hårdhänt med vanligt glas utan att det repar.

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        #12
                        Ursprungligen postat av mikoto
                        Kul! Ett spännande projekt. Blir väldigt spännande att se slutresultatet. Jag är lite kluven till att ha akvarier inmonterade i väggar, det största problemet är att de brukar se väldigt små ut, väggen är så stor(och oftast vit) att ögonen ser en massa yta men den som är intressant att titta på känns pluttig och lite ledsen... Den bästa lösningen för dig är såklart att göra framrutorna 3-4 gånger så stora så ytan domineras av akvarier och får väggen att kännas pluttig istället ;-)
                        Visst hade det varit den "bästa" lösningen att göra karen 3-4 ggr så stora
                        Men, JA, det är ju en fråga om plats och kostnad också ! :-)



                        Ursprungligen postat av mikoto
                        Svår kompromiss där med att göra väggen hela vägen in till fönster väggen. Jag hade nog försökt avsluta väggen i princip där akvarierna slutar och satt in en bokhylla kanske i utrymmet mellan akvarieväggen och fönsterväggen. Det hade gett lite kontrast och fått fönstret att kännas mindre inklämt. Men du kanske har planer för vad som ska vara där?
                        Fullt medveten om att det inte är det mest ultimata, rent estetiskt med fönstret där. Nu bor jag i en hyreslägenhet så jag är begränsad i vad jag kan göra. Hade det varit "mitt eget" så hade jag haft helt andra lösningar.
                        Din idé om att bryta av med någon form av hylla/bokhylla på slutet är ju inte helt galet.
                        Ska ta och fundera lite på det.



                        Ursprungligen postat av mikoto
                        Diskussionen med glaset med är kul! Det finns ju olika grader av glas med mindre järn. Men det är en avvägning där som gäller med, det finns nackdelar med glasen, annars skulle de helt slutat att göra vanligt glas och bara göra kristallklara rutor. Problemet är att järnet behövs för att göra glaset hårdare. Desto mindre järn i glaset, desto mjukare blir det. Det påverkar nog hållfastheten väldigt lite, på höga kar kanske man behöver lite tjockare glas men det är marginellt. Den stora nackdelen för oss är att repor orsakas mycket lättare dock, så man får vara varsam när man putsar rutorna. Fortfarande långt ifrån akryl dock, så mjukt är det inte :-) Fortfarande glas. Men man kan vara mer hårdhänt med vanligt glas utan att det repar.
                        Ja, det blir ju olika viktigt eller tydligt med mängd järn i glaset beroende på tjockleken.
                        Jag har bara 6mm på sidorna så egentligen kunde jag låtit bli Diamant (som det heter hos denna tillverkaren) i framrutan, för egentligen var den visuella skillnaden på så tunt glas, nästan obefintlig. Vad gäller hållbarheten/hårdhetens relation till mängden järn i glaset så var det ny info för mig. Trodde att det var en obefintligt liten skillnad. Att man liksom hade hittat annat att stoppa i smeten för att kompensera för järnet.
                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          #13
                          Ursprungligen postat av elvin
                          Ok, jag tror alla mina är gröna/mörka i kanten. 12mm

                          Här har du en bild som ganska tydligt visar skillnaderna ! :-)

                          Klicka på bilden för större version

Namn: glass%20compare.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,2 KB
ID: 697425
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • elvin
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 252

                            #14
                            Ursprungligen postat av mrazster
                            Här har du en bild som ganska tydligt visar skillnaderna ! :-)

                            [ATTACH=CONFIG]60128[/ATTACH]
                            Jag kanske kapade din tråd genom att ställa frågor om glas i eget utbildningssyfte. Ber om ursäkt i så fall, men...de gröna i din bild ser väldigt gröna ut. Jag tycker man ser tydligt att mitt glas är grönt, men jag är också fotonörd och känslig för färgnyanser. Kanterna ser nästan svarta ut, beroende på vinkeln msn tittar såklart.


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            960 liter...snart!

                            Kommentar

                            • Pettap
                              NCS Medlem
                              • januari 2005
                              • 1385

                              #15
                              Det gröna i bilden förstärks för att glasen står ihop. Ett singel glas upplevs inte så grönt om det inte är ett tjockt glas
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                              Kommentar

                              Arbetssätt...