960 liter tanganyika...eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    Ursprungligen postat av elvin
    Jag såg en film från Tanganyikasjön på youtube för ett tag sen och såg en fisk som jag tyckte var speciell. Helt svart! Så...idag var jag i Nol och tog med mig 3 par Variabilichromis moorii. Det roliga med tanganyika är att fiskarna har så olika utseende och sätt. V. moorii har en lång ryggfena till exempel, alltså den sträcker sig ovanligt långt fram mot huvudet. Hannarna är svarta, honorna är ljusgula, och skiftar till svart ibland. Ynglen är gula. Tydligen lägger de ägg strax innan fullmåne, för att avkomman lever säkrare nattetid när månen lyser upp. Detta är enligt wikipedia väldigt ovanligt.

    Jag har ett lekande J. marlieri-par som redan lyckats yngla av sig två gånger. De har tagit en stor del av högra sidan av botten. Ingen verkar våga sig på att norpa deras yngel, inte ens när föräldrarna lämnar reviret. Ynglen vaktas av sina föräldrar (liten hanne), men även av en annan större hanne i kanten av reviret som hjälper till att hålla inkräktare borta.

    De 13 frontosorna som jag haft i cirka 3 veckor börjar bli lite modigare och lite piggare på maten, men fortfarande lite stissiga och skygga. Jag ville ha någon fisk längre upp mot ytan, men alla avråder mig från att skaffa cyprichromis, av naturliga orsaker. Jag tror jag är nöjd med denna konstellation nu. 13 frontosa, 6 marlieri, 1 synodontis, 6 Variabilichromis moorii.
    Den är ju lite fräck faktiskt. Den har gått mig förbi, får bli några sådana senare. Snyggt blev akvariet också
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • elvin
      Användare
      • oktober 2005
      • 252

      Liten uppdatering...

      Akvariet funkar, och pumparna och sumpen snurrrar och går. Bra vattenvärden, alla mår fint, en hel del marlieri-yngel. Frontosorna växer så det knakar! Synodontisen också. Variabilichromisarna är pigga som vanligt. Jag är fortfarande osäker på om de är 3+3, eller om jag har 2 hannar. De är riktigt snygga nu. Marlierisarna är inga favoriter längre faktiskt, och känns tråkiga. Dessutom tar de väldigt mycket revir. Jag uppskattar ynglena till över 30st, ungefär 2 cm nu.

      Ena LED-chipet la av idag så jag beställde nya från ebay. Jag ger det en chans en vända till och löder på. Jag beställde faktiskt 20000K istället för 14000 som jag har nu.

      En annan grej är att jag fick ett 375-liters med heltäckande lysrör, ett innerfilter och täckglas gratis. Har en kompis som jobbar med akvarier och det skulle slängas. Än så länge har jag ingen plats för det men det blir nog i samm rum som 960:t så småningom. Jag vet inte vad jag ska ha i det. Jag fick tidigare två st runda 300 liters akryl och ett åttakantigt i glas, med sockel och plats för sump under. De står i garaget och kanske får åka vidare till någon annan.

      Tanganyikabilder kommer nog snart!

      960 liter...snart!

      Kommentar

      • elvin
        Användare
        • oktober 2005
        • 252

        Nya LED-chip! De förra dog plötsligt, vilket var väntat nästan. Så jag gjorde snilledraget att skaffa likadana igen! Fast denna gången 20000K istället för 14000. Det blev en rejäl skilnad tycker jag.

        960 liter...snart!

        Kommentar

        • elvin
          Användare
          • oktober 2005
          • 252

          Bild
          960 liter...snart!

          Kommentar

          • Joakim Birgersson
            Användare
            • augusti 2013
            • 202

            Snyggt!
            720 l. Malawi mbuna
            720 l. Tanganyika
            112 l. Yngel och karantän

            Kommentar

            • JRB
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 274

              Mycket stiligt!

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                Ser riktigt bra ut!

                Kommentar

                Arbetssätt...