Malawi 240 liter med sump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #61
    Den sanden lär nog fungera bättre, den hade jag kört på istället :-)

    Flytande kol låter som en bra lösning annars. Är det många växter annars som trivs i hårt och alkaliskt vatten? Jag har väldigt dålig koll på växter själv. Det är helt nytt för mig fortfarande men jag har för mig att de flesta växter föredrar ett neutralt till lågt ph.

    Kommentar

    • Hans Wretfors
      Användare
      • november 2014
      • 40

      #62
      Jag använder mig av Cera... Certhop... den här växten. Den klarar högt Ph men hur det är med högt Kh vet jag inte, den växer hos mig i alla fall. Anledningen att jag valt den är att den växer som hår på oönskade ställen, lätt att förnya, inga rötter som påverkar vattnet och att den motverkar alger på ett effektivt sätt. Fördelen med sump som inte syns är att jag kan välja en växt som växer hejvilt utan att det förstör scapen eller upplägget i akvariet.

      Kommentar

      • Hans Wretfors
        Användare
        • november 2014
        • 40

        #63
        Den sista tiden har jag fått en konstig utfällning i den delen av akvariet där pumpen står, fack 3 enl ritningen på första sidan.


        Klicka på bilden för större version

Namn: bild 1-4.JPG
Visningar: 1
Storlek: 146,3 KB
ID: 692463


        Klicka på bilden för större version

Namn: bild 2-4.JPG
Visningar: 1
Storlek: 126,1 KB
ID: 693260


        Det ser ut som små uppblötta cornflakes som sakta regnar ner från det blåa filter som sitter mellan bafflaran. På bilderna är det en vecka sedan jag slamsög facket vid vattenbyte så det fyller på sig ganska fort. Någon som vet vad det är och hur jag kan bl av med/förhindra det?

        Kommentar

        • Hans Wretfors
          Användare
          • november 2014
          • 40

          #64
          Tydligen är utfällningen kalciumkarbonat. På grund av att jag har kalk i filtret och att det har varit dålig cirkulation ii facket så fälldes det ut. Men 2 st 7,5 mm hål i slangen ut från pumpen har rått bot på det.

          Kommentar

          • Hans Wretfors
            Användare
            • november 2014
            • 40

            #65
            Nu ska jag ge er vattenkemi-nördar något att bita i.

            Jag har fått problem med stigande Ph i vattnet efter vatten byten och jag vet inte vad det beror på.
            Problemet är att jag får en, för mig, oförklarad stigning av Ph:t från kranvattnets 7,4 till 8,4 på en vecka.
            Jag har gjort en mätning denna vecka och den visar:
            30/6 innan vattenbyte, Ph 8,4 sedan gjordes ett vattenbyte. Efter vattenbytet 7,6.
            1/7, 8,0
            2/7, 8,2
            3/7, 8,2
            4/7, 8,2
            5/7, 8,2
            6/7, 8,4
            7/7, 8,4

            Som sagt, kranvattnet ligger på 7,4 och Kh 14. Kh har aldrig gått under 7 när jag mätt innan vattenbyte. En sak är dock konstig. Jag fick rådet att mäta Ph på kranvatten som stått ett tag så jag gjorde det på 2 dagar gammalt kranvatten som stått i ett rent glas på diskbänken, det hade Ph 8,2.

            Jag har haft aragonit, eller vad det nu heter, i mitt fluidiserande filter men filtret spottade ut det då det var för lätta partiklar och det ligger nu utblandat med bottensanden från Jula.

            Akvariefakta:
            112 liter
            50 % vattenbyte en gång/vecka
            8 st neontetra
            Hydrophilia polyperna, växer som ogräs
            PMDD, normaldos
            Easycorbo, 2 ml/dygn
            Easy-Life filtermedium, 20 ml/vattenbyte
            Foder, Aquatic Nature Tropical excel color

            Hoppas någon vet och kan hjälpa mig för just nu känns svävningarna för stora för att jag ska satsa 1000-lappar på fisk.

            Kommentar

            • Hans Wretfors
              Användare
              • november 2014
              • 40

              #66
              Tyvärr har jag upptäkt att min sump är felkonstruerad så jag måste börja om från börja. Jag undrar om någon i Kristianstadstrakten är intresserad av 8 neontetror, säljs även som foderfisk.

              Kommentar

              Arbetssätt...