Projekt 2: Malawi 720 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    Projekt 2: Malawi 720 liter

    Dags för nytt projekt igen.
    Jag drog ingång ett Tanganyika kar för snart ett år sedan och återfallet var ett faktum. Det första projektet finns beskrivet här:
    Låt mig börja med att tacka för en mycket trevlig och informativ hemsida med forum. Jag har tillbringat många timmar här, plöjt igenom både forum och artregister med god behållning. Snabb presentation av mig själv. Jag är mitt i livet med ett antal akvariekarriärer bakom mig. Började på 70-talet med galvade stålprofilsakvarie


    Så var man fast igen och började snart fundera på om det inte fanns plats för ett andra kar. Mitt i sommarn kanske inte är den vanligaste projekttiden, men varför inte? Sagt och gjort, här kommer projekt nummer 2.

    Hade förr både Tanganyika och Malawi, så målet med detta kar är Malawi. Enda lämpliga platsen är i vardagsrummet och därför var ett snyggt möbelakvarium ett krav. Efter mycket funderande och läsande på nätet fastnade jag för det Akvastabil Move på 720 liter med tillhörande bänk.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3689.jpg
Visningar: 1
Storlek: 373,8 KB
ID: 700109
    Monteringen av bänken var enkel och finishen är mycket bra. Alla synliga ytor är snyggt lackerade, passformen är perfekt och dörrar mjukstängande (så man slipper skrämma livet av fiskarna varje gång man stänger dörrarna). Bänken ger ett mycket gediget intryck. Akvariet är snyggt med aluminiumprofiler och mycket smidiga, uppfällbara lock.
    Move akvarier är försedda med bottenhål och därför lämpliga för ytterfilter. Egentligen är det emot en av mina gamla principer att ”behålla vattnet i karet”, men jag kommer att säkra all slangdragning så mycket det går för att undvika läckage. Har också för avsikt att köra dubbla ytterfilter, varav det ena med UV, för att förhoppningsvis få riktigt klart vatten.
    Mitt första kar (ett Juwel Rio 400) ser ut som ett ”skatbo” inuti bänken med elkablar och grendosor i en total röra. Den här gången skall jag lägga tid på att få all elektronik snyggt på plats.
    Så direkt efter bänkmontering drog jag in el i bänken i två olika kretsar, en som har konstant ström för belysning och timers samt en andra som går via en vridströmbrytare. I den senare kretsen kopplar jag in ytterfilter, UV filter, strömmare och värmare. Detta förenklar vattenbyte då man har allt på en brytare men fortfarande ljus i karet.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3690.jpg
Visningar: 1
Storlek: 406,1 KB
ID: 700110
    Har också svurit mer än en gång över mörkret i en akvariebänk, så jag monterade belysning på en egen brytare. Vilken skillnad det blev! Gör allt arbete under akvariet mycket enklare. Rekomenderas.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3693.jpg
Visningar: 1
Storlek: 765,2 KB
ID: 700111

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3695.jpg
Visningar: 1
Storlek: 640,1 KB
ID: 700112

    Nästa steg var beställning av filter och strömmare. Mitt märkes val var enkelt då jag har stort förtroende för Eheims produkter.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3602.jpg
Visningar: 1
Storlek: 916,3 KB
ID: 700113

    Det här ska monteras in så småningom, men just nu går ett av filtren i mitt nuvarande Tanganyika kar för att köras in en del. Inbillar mig att en initial bakteriekultur kan underlätta uppstarten och minska risken för nitritspikar i det nya karet.

    Dags för belysnining. Ett svårt ämne och jag har tillbringat många timmar på nätet för att hitta bra lösningar. LED var ett klart önskemål och dimmer ett krav. Akvastabils LED är inte dimbar så den föll bort. Finns otroligt mycket att välja på men mitt val hamnade till slut på JMB Aqua Light LED med tillhörande dimmer. Monteringen är hur enkel som helst. Finishen på delarna är bra och de ger förvånansvärt mycket ljus per watt. Användargränssnittet i dimmern är......ja för oss som provade att programera en video inspelning på en VHS apparat på 80 talet känner igen sig. Hur som helst. Nu är det gjort och jag hoppas den håller minnet. Soluppgång, dagljusintenistet,solnedgång och månljus är nu programmerat.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3697.jpg
Visningar: 1
Storlek: 403,5 KB
ID: 700114

    Monterade dimmern i bänken till den fasta elkretsen. Kör till och börja med på endast 2x27 watt och det lyser förvånansvärt starkt. Avvaktar med fler ramper tills jag testat med vatten och fiskar. Har ingen tanke att ha en massa växter så vi får se hur det fungerar. Går ju alltid att komplettera med fler.

    Nästa steg är inredning.
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
    Dags för nytt projekt igen.
    Jag drog ingång ett Tanganyika kar för snart ett år sedan och återfallet var ett faktum. Det första projektet finns beskrivet här:
    Låt mig börja med att tacka för en mycket trevlig och informativ hemsida med forum. Jag har tillbringat många timmar här, plöjt igenom både forum och artregister med god behållning. Snabb presentation av mig själv. Jag är mitt i livet med ett antal akvariekarriärer bakom mig. Började på 70-talet med galvade stålprofilsakvarie


    Så var man fast igen och började snart fundera på om det inte fanns plats för ett andra kar. Mitt i sommarn kanske inte är den vanligaste projekttiden, men varför inte? Sagt och gjort, här kommer projekt nummer 2.

    Hade förr både Tanganyika och Malawi, så målet med detta kar är Malawi. Enda lämpliga platsen är i vardagsrummet och därför var ett snyggt möbelakvarium ett krav. Efter mycket funderande och läsande på nätet fastnade jag för det Akvastabil Move på 720 liter med tillhörande bänk.

    Monteringen av bänken var enkel och finishen är mycket bra. Alla synliga ytor är snyggt lackerade, passformen är perfekt och dörrar mjukstängande (så man slipper skrämma livet av fiskarna varje gång man stänger dörrarna). Bänken ger ett mycket gediget intryck. Akvariet är snyggt med aluminiumprofiler och mycket smidiga, uppfällbara lock.
    Move akvarier är försedda med bottenhål och därför lämpliga för ytterfilter. Egentligen är det emot en av mina gamla principer att ”behålla vattnet i karet”, men jag kommer att säkra all slangdragning så mycket det går för att undvika läckage. Har också för avsikt att köra dubbla ytterfilter, varav det ena med UV, för att förhoppningsvis få riktigt klart vatten.
    Mitt första kar (ett Juwel Rio 400) ser ut som ett ”skatbo” inuti bänken med elkablar och grendosor i en total röra. Den här gången skall jag lägga tid på att få all elektronik snyggt på plats.
    Så direkt efter bänkmontering drog jag in el i bänken i två olika kretsar, en som har konstant ström för belysning och timers samt en andra som går via en vridströmbrytare. I den senare kretsen kopplar jag in ytterfilter, UV filter, strömmare och värmare. Detta förenklar vattenbyte då man har allt på en brytare men fortfarande ljus i karet.

    Har också svurit mer än en gång över mörkret i en akvariebänk, så jag monterade belysning på en egen brytare. Vilken skillnad det blev! Gör allt arbete under akvariet mycket enklare. Rekomenderas.



    Nästa steg var beställning av filter och strömmare. Mitt märkes val var enkelt då jag har stort förtroende för Eheims produkter.



    Det här ska monteras in så småningom, men just nu går ett av filtren i mitt nuvarande Tanganyika kar för att köras in en del. Inbillar mig att en initial bakteriekultur kan underlätta uppstarten och minska risken för nitritspikar i det nya karet.

    Dags för belysnining. Ett svårt ämne och jag har tillbringat många timmar på nätet för att hitta bra lösningar. LED var ett klart önskemål och dimmer ett krav. Akvastabils LED är inte dimbar så den föll bort. Finns otroligt mycket att välja på men mitt val hamnade till slut på JMB Aqua Light LED med tillhörande dimmer. Monteringen är hur enkel som helst. Finishen på delarna är bra och de ger förvånansvärt mycket ljus per watt. Användargränssnittet i dimmern är......ja för oss som provade att programera en video inspelning på en VHS apparat på 80 talet känner igen sig. Hur som helst. Nu är det gjort och jag hoppas den håller minnet. Soluppgång, dagljusintenistet,solnedgång och månljus är nu programmerat.



    Monterade dimmern i bänken till den fasta elkretsen. Kör till och börja med på endast 2x27 watt och det lyser förvånansvärt starkt. Avvaktar med fler ramper tills jag testat med vatten och fiskar. Har ingen tanke att ha en massa växter så vi får se hur det fungerar. Går ju alltid att komplettera med fler.

    Nästa steg är inredning.
    F

    Fin och seriös installation av el, lyse etc.

    Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
    Dags för nytt projekt igen.
    Jag drog ingång ett Tanganyika kar för snart ett år sedan och återfallet var ett faktum. Det första projektet finns beskrivet här:
    Låt mig börja med att tacka för en mycket trevlig och informativ hemsida med forum. Jag har tillbringat många timmar här, plöjt igenom både forum och artregister med god behållning. Snabb presentation av mig själv. Jag är mitt i livet med ett antal akvariekarriärer bakom mig. Började på 70-talet med galvade stålprofilsakvarie


    Så var man fast igen och började snart fundera på om det inte fanns plats för ett andra kar. Mitt i sommarn kanske inte är den vanligaste projekttiden, men varför inte? Sagt och gjort, här kommer projekt nummer 2.

    Hade förr både Tanganyika och Malawi, så målet med detta kar är Malawi. Enda lämpliga platsen är i vardagsrummet och därför var ett snyggt möbelakvarium ett krav. Efter mycket funderande och läsande på nätet fastnade jag för det Akvastabil Move på 720 liter med tillhörande bänk.

    Monteringen av bänken var enkel och finishen är mycket bra. Alla synliga ytor är snyggt lackerade, passformen är perfekt och dörrar mjukstängande (så man slipper skrämma livet av fiskarna varje gång man stänger dörrarna). Bänken ger ett mycket gediget intryck. Akvariet är snyggt med aluminiumprofiler och mycket smidiga, uppfällbara lock.
    Move akvarier är försedda med bottenhål och därför lämpliga för ytterfilter. Egentligen är det emot en av mina gamla principer att ”behålla vattnet i karet”, men jag kommer att säkra all slangdragning så mycket det går för att undvika läckage. Har också för avsikt att köra dubbla ytterfilter, varav det ena med UV, för att förhoppningsvis få riktigt klart vatten.
    Mitt första kar (ett Juwel Rio 400) ser ut som ett ”skatbo” inuti bänken med elkablar och grendosor i en total röra. Den här gången skall jag lägga tid på att få all elektronik snyggt på plats.
    Så direkt efter bänkmontering drog jag in el i bänken i två olika kretsar, en som har konstant ström för belysning och timers samt en andra som går via en vridströmbrytare. I den senare kretsen kopplar jag in ytterfilter, UV filter, strömmare och värmare. Detta förenklar vattenbyte då man har allt på en brytare men fortfarande ljus i karet.

    Har också svurit mer än en gång över mörkret i en akvariebänk, så jag monterade belysning på en egen brytare. Vilken skillnad det blev! Gör allt arbete under akvariet mycket enklare. Rekomenderas.



    Nästa steg var beställning av filter och strömmare. Mitt märkes val var enkelt då jag har stort förtroende för Eheims produkter.



    Det här ska monteras in så småningom, men just nu går ett av filtren i mitt nuvarande Tanganyika kar för att köras in en del. Inbillar mig att en initial bakteriekultur kan underlätta uppstarten och minska risken för nitritspikar i det nya karet.

    Dags för belysnining. Ett svårt ämne och jag har tillbringat många timmar på nätet för att hitta bra lösningar. LED var ett klart önskemål och dimmer ett krav. Akvastabils LED är inte dimbar så den föll bort. Finns otroligt mycket att välja på men mitt val hamnade till slut på JMB Aqua Light LED med tillhörande dimmer. Monteringen är hur enkel som helst. Finishen på delarna är bra och de ger förvånansvärt mycket ljus per watt. Användargränssnittet i dimmern är......ja för oss som provade att programera en video inspelning på en VHS apparat på 80 talet känner igen sig. Hur som helst. Nu är det gjort och jag hoppas den håller minnet. Soluppgång, dagljusintenistet,solnedgång och månljus är nu programmerat.



    Monterade dimmern i bänken till den fasta elkretsen. Kör till och börja med på endast 2x27 watt och det lyser förvånansvärt starkt. Avvaktar med fler ramper tills jag testat med vatten och fiskar. Har ingen tanke att ha en massa växter så vi får se hur det fungerar. Går ju alltid att komplettera med fler.

    Nästa steg är inredning.
    F

    Fin och seriös installation av el, lyse etc.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Kul med en projekttråd nu på sommaren!

      Ska bli roligt att följa!

      Vad blir det för malawi? 720 liter innebär ju rätt stora valmöjligheter.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Detta blir som sagt intressant att följa

        Kommentar

        • Joakim Birgersson
          Användare
          • augusti 2013
          • 202

          #5
          Ja vad blir det för fisk?

          Senast jag hade Malawi var för över 20 år sedan och då hade jag ett mycket charmigt VF par Labeotropheus trewavasae som snabbt blev en favorit. Så sådana får det bli igen, men sen är jag också sugen på några av de arterna som inte fanns i handeln då. Ex.vis Golden, Demasoni och Saulosi. Kanske inte så exotiska här, men snygga fiskar ser det ut som och mbuna blir det ganska säkert. Just nu står jag i valet och kvalet mellan dessa alternativ:

          Alternativ A
          10 st Labidochromis caeruleus , Golden
          10 st Metriaclima estherae , Minos Reef
          25 st Pseudotropheus demasoni , Pombo Rocks
          4 st Labeotropheus trewavasae 1 hane blå med röd fena + 3 honor OB, helst Higga Reef
          + ytterligare någon art så småningom

          eller

          Alternativ B
          10 st Labidochromis caeruleus , Golden
          30 st Pseudotropheus saulosi
          4 st Labeotropheus trewavasae 1 hane blå med röd rygg fena + 3 honor OB, helst Higga Reef
          + ytterligare någon art så småningom


          Vad tror Ni? Tänker jag helt fel? Tips, erfarenheter och ideer mottages tacksamt. Mest funderar jag på om Demasoni blir för aggresiva.
          Senast redigerad av Joakim Birgersson; 14 juli 2014, 21:09.
          720 l. Malawi mbuna
          720 l. Tanganyika
          112 l. Yngel och karantän

          Kommentar

          • Thomas
            Användare
            • mars 2013
            • 89

            #6
            På alternativ B så hade jag bytt ut Golden mot röd zebra. Annars blir det nog för mycket gult.
            Annars tycker jag oxå att Demasoni är väldig snygg. Dock så jagar dom hela tiden varandra.

            På alternativ B så hade jag bytt ut Golden mot röd zebra. Annars blir det nog för mycket gult.
            Annars tycker jag oxå att Demasoni är väldig snygg. Dock så jagar dom hela tiden varandra.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Håller med Thomas, ska du ha saulosi så är det bättre att välja något annat än ytterligare en gul fisk.

              Jag tycker att du är inne på rätt spår med tre-fyra arter, vilka man väljer är ju efter eget tycke och smak.

              Varför så liten grupp trewavasae? Jag tror det kan bli fint med lite större grupp. Hade själv runt 30 stycken som gick i en 375 litersburk, det var riktigt snyggt

              Kommentar

              • si1ver
                Användare
                • augusti 2008
                • 63

                #8
                Snyggt installerat. Jag skulle köra på alternativ 1. Försök få både rosa och blå hanar av estherae. Kommer bli en färgexplotion.

                Ska bli kul och se inredningen

                Kommentar

                • Joakim Birgersson
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 202

                  #9
                  Inredning

                  Dags för inredning och i detta kar ska jag testa en heltäckande bakgrund för första gången. Tror det kan bli snyggt med färgglada mbunas mot en grå bakgrund. Valet föll på RockZolid Kisar i grått med några lösa moduler. Gillar att RockZolids produkter är sjunkande så att de inte behöver limmas fast. Gör rengöring och eventuell justering mycket enklare.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3698.jpg
Visningar: 1
Storlek: 455,7 KB
ID: 691026
                  Efter diverse justeringar så ser den ut att passa bra. Akvastabil Move har löstagbara mittstag vilket gör montering av moduler mycket smidigt. Fick göra mindre justeringar på in och utloppen för att passa modulen, men det ordnades enkelt med standard PVC kopplingar. Nu får allt plats bakom modulen.
                  Lägger plastlock från Biltema på botten innan sten och bottenmoduler läggs dit. Testar med bottenmoduler och lite natursten. Börjar inse hur stort karet är när ett röse ser så här "fjuttigt" ut. Borsten till vänster - tänk valisneria. Glaset till höger - tänk Anubias.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3700.jpg
Visningar: 1
Storlek: 904,4 KB
ID: 691027
                  Massor med mer natursten behövs.
                  720 l. Malawi mbuna
                  720 l. Tanganyika
                  112 l. Yngel och karantän

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ser jättebra ut!

                    Kommentar

                    • Joakim Birgersson
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 202

                      #11
                      Dags för det kanske minst spännande momentet i att sätta upp ett nytt kar, tvätta sand. Vädret är ju fint så jag tillbringade en förmiddag i solen på garageinfarten med och tvätta sand.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3703.jpg
Visningar: 1
Storlek: 547,7 KB
ID: 691030

                      Valde lite grövre 2-5 mm ciklidgrus denna gång. Blästersanden är i mitt tycke lite för fin och åker enkelt med i slangen i samband med bottensugning. Får se om detta fungerar bättre. Lite kalkhaltigt grus ska ju göra susen på pH också så att man kanske inte behöver bikarbonat.

                      Dags för vatten! En milstolpe.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3701.jpg
Visningar: 1
Storlek: 983,4 KB
ID: 691031
                      Tillfällig pump till höger för att mekaniskt filtrera bort grumlighet. Nästa steg blir montering av ytterfilter.
                      Senast redigerad av Joakim Birgersson; 22 juli 2014, 12:22.
                      720 l. Malawi mbuna
                      720 l. Tanganyika
                      112 l. Yngel och karantän

                      Kommentar

                      • RickardK
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 148

                        #12
                        Mycket snyggt?

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Ser bra ut!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Joakim Birgersson
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 202

                            #14
                            Lite dåligt med uppdateringar men desto mer framsteg. Första problemet att lösa var anslutning av filter. Akvastabil har tre anslutningar för dessa applikationer:

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Akvastabil inkopplingar.jpg
Visningar: 2
Storlek: 135,0 KB
ID: 691069

                            men jag vill ha två filter av flera skäl.
                            - Säkerhet, stannar ett filter så är det inte katastrofalt för fiskarna.
                            - Jämnhet, man rengör ett filter åt gången och har en väl inkört hela tiden.
                            - Mycket filteryta håller vattnet i god kvalitet.
                            - UVC, har läst på mycket om UV filter och för att få bästa effekt mot bakterier skall man köra relativt låga flöde genom dem. Eheim rekommenderar endast 600 liter per timme genom deras största UV filter och de flesta ytterfilter har mycket högre flöde. Lösningen var ett EHEIM 3e 700 där flödet kan programmeras. Ex.vis 600 liter per timme mellan 21.00 och 09.00. Men, med dubbla filter behövs fyra anslutningar. Y-koppling fick tillverkas

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3708.jpg
Visningar: 1
Storlek: 922,3 KB
ID: 691070
                            Till vänster original anslutning och till höger min egentillverkade koppling. För att vara på den säkra sidan provtryckt med 6 kilo från det kommunala vattensystemet så den säkert ska tåla 0,7 meter vattenpelare med god marginal i akvariet.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3710.jpg
Visningar: 1
Storlek: 638,9 KB
ID: 691071

                            I det vänstra skåpet syns anslutning och det "dumma" filtret 2075 som ger 1250 liter per minut.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3709.jpg
Visningar: 1
Storlek: 530,8 KB
ID: 691072
                            I det högra skåpet är 3e 700 med externt UV monterat och filtret är nu programmerat till 600 liter per timme nattetid. Mjukvaran Eheim använder för PC styrning är usel och inte värd deras namn, men väl programmerad verkar den göra en mycket bra jobb. Jag har aldrig haft klarare vatten.
                            720 l. Malawi mbuna
                            720 l. Tanganyika
                            112 l. Yngel och karantän

                            Kommentar

                            • Joakim Birgersson
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 202

                              #15
                              Dåligt med uppdatering här, men nu har karet gått i fem månader och börjar bli riktigt gott igångkört. Här kommer lite bilder.
                              Bifogade filer
                              720 l. Malawi mbuna
                              720 l. Tanganyika
                              112 l. Yngel och karantän

                              Kommentar

                              Arbetssätt...