Projekt 500L ska bli 960L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Projekt 500L ska bli 960L

    Efter ett halvårs letande efter rätt kar i 2-meters bredd. Har varit på väg att slå till på några 720L som legat ute men inget har varit 100% som jag ville ha det.
    Så en kväll dök det upp ett 960L på blocket som verkade för bra för att vara sant. Jag mailade och ringde å hamnade först i kön. Var å kikade på det ett par dagar senare och det var så bra som jag hoppats. Repfritt och med tillbehör som räckte och blev över. Den teknik jag tänkt använda är den som står nedan.
    Helglasakvarium Måtten är 200x80x60 cm. (LxDxH).
    BTN Slimline bakgrund.
    2 st Tunze 6045 streamerpumpar. (4500Liter/timme)
    2 st Aquaclear 70. (1500 Liter/timme)
    1 st T5-20Watts Deltec UVC-filter.
    1 st aqua medic oceanlight 150Watts MH-armatur. (Om frun tillåter ngt annat än heltäckande ramp)

    Jag kommer att bygga om de befintliga filterhörnen som är av slimline samt komplettera med de aquaterra moduler som jag idag har i mitt 500liters.
    Skall bygga en bänk på 95x45 reglar och liggande ytterpanel.

    Fisken kommer bestå av Malawi, Haplisar och Aulonocara . Den fisk jag har får bo i gästrummet i olika yngelkar och plastbaljor så länge.

    Idag börjar tömning av "lilla" karet och till helgen skall bänken byggas. Själva karet väntas hem på Skärtorsdagen.
    Översta bilden är mitt nuvarande, sen det nya där det står nu och sist det tillfälliga boendet.

    Kom gärna med tips, frågor och idéer som kan hjälpa mig på traven.

    Mvh Marcus
    Bifogade filer
    960L Malawi
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Jag tror du gjorde helt rätt i att slå till på ett 960L i stället för 720L det extra djupet gör verkligen mycket!
    Sedan verkar du fått med vettig teknik också. Körde samma streamerpumpar som du har i mitt kar efter att provat några billigare som levde jävel blev jag riktigt nöjd med 6045orna eftersom de i stort sett var helt tysta.

    Ska bli kul att se karet utvecklas.
    Senast redigerad av affealien; 10 april 2014, 23:45.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • {_AquA_}
      Användare
      • februari 2013
      • 1299

      #3
      Helt snyggt! 20 extra cm gör mycket skillnad!
      // Nasser H

      Följ mina projekt:

      Tråd 1:
      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

      Finns mer gott på följande sida!
      Min Zoon:
      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Living the..... Living MY dream!

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #5
          Reglar anländer

          Idag har jag hämtat reglar och ytterpanel till ställningen. Beställde färdigsågat från Beijer för att förhoppningsvis få mer precisa längder än vad det blivit om jag sågat med hemmafixarmaskiner och en iver att få komma igång.
          Reglarna är 45x95 och i längderna.
          2st 1910mm Övre långsidor, stående
          4st 800mm. Kortsidor, uppe och nere
          3st 610mm. Tvärreglar nere
          2st 1810mm. Nedre långsidor, liggande
          3st 710mm. Tvärreglar uppe
          10st 395mm Ben
          Kommer bestå av två rektanglar med tre tvärgående stag mitt i. Där den nedre är "liggande" reglar och den övre med "stående" reglar. Dessa kommer sättas samman med tio ben.

          Höjden på regelverket blir då 4,5+9,5+39,5=53,5cm därtill kommer en skiva på 22mm och frigolit på 20mm. Det landar runt 58cm. De 5 ytterpanelbrädorna på 120mm bredd bygger 60cm. Dvs är planen att panelen skall täcka bottenglaset och ngn cm på sanden i framkanten och på sidorna.

          Förtydligande bilder kommer under byggets gång i helgen.
          Bifogade filer
          960L Malawi

          Kommentar

          • Marcus1979
            Användare
            • januari 2003
            • 404

            #6
            Moduldemontering

            Pga. Vattkoppor på barnen så går det inte riktigt i den fart jag hoppats på. Men idag har jag iaf. tagit ur modulerna ur det gamla karet. Provade några av de tips som jag läst mig till. Fiskelina, rakblad, liten kniv, men efter att fiskelinan gått av några ggr, rakbladet tappade hörnen och skalkniven gick av så testade jag med en 23cm filékniv och det var modellen.
            Den var lagom flexibel och tillräckligt lång för att komma igenom silikonet. Så på ett kick var alla modulerna borta och redo för rengöring och torkning innan dom skall i nya karet.
            Bifogade filer
            960L Malawi

            Kommentar

            • Marcus1979
              Användare
              • januari 2003
              • 404

              #7
              Förstärkning av golvreglar

              500liters karet är nu ute på altanen och alla moduler är urtagna.

              Efter några samtal till husleverantören, (smålandsvillan) tidigare i veckan så har det framkommit att mitt kar kommer vara för tungt för golvreglarna. Deras maxvikt/kvm var 600kg. Räknar med att det kommer hamna på runt 1200kg på 1,6kvm .
              Så det fick bli en sväng in i torpargrunden under huset och stötta upp reglarna där det kommer stå.
              Lade en bredare regel ner mot frigoliten som ligger på bärlager av singel. Därefter ställde vi in stöttor av 45x95reglar.
              Detta skall, (enligt firman som reser hustypen i trakten) räcka för att golvbjälkarna ej skall svikta.

              Lutar åt att bänken får börja byggas först imorgon... Hatar vattkoppor!
              Bifogade filer
              960L Malawi

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #8
                45x95mm reglar kommer absolut att hålla. Byggde bänken till mitt 1000L akvarium av det och det är ju nästan samma vikter och där var det då inga som helst problem. Eftersom du redan har reglar och dessa bara förstäkret så kan du nog sova gott efter den förstärkningen.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • Marcus1979
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 404

                  #9
                  Ställningen tar form

                  Nu har bygget av ställningen början. Som jag skrivit tidigare så är det 45x95 reglar som den byggs av. Längderna är:
                  2st 1910mm Övre långsidor, stående
                  4st 800mm. Kortsidor, uppe och nere
                  3st 610mm. Tvärreglar nere
                  2st 1810mm. Nedre långsidor, liggande
                  3st 710mm. Tvärreglar uppe
                  10st 395mm Ben
                  Jag sätter ihop dessa med vinkeljärn och plattjärn samt på de ställen där det bara är 45mm som skall gås igenom så kör jag med långa träskruv, (5x70mm) rakt igenom. Är inte helt klar med alla vinklar och skruvar, (därav lite glipor på vissa ställen) men bänken börjar redan bli väldigt stabil.
                  De reglarna som ligger inne i den nedre ramen har ej ngn. bärande effekt utan dessa har jag lagt där för att säkerställa att de långa reglarna är så raka som möjligt.
                  För att ytterligare öka upp vridstyvheten så kommer jag att skruva fast den liggande panelen på framsidan så den blir fast. Detta beslut är även taget eftersom mina finsnickerikunskaper är begränsade och att jag tvivlar på att jag skulle få till snygga luckor. Kommer därför att göra luckorna på kortsidorna. Kommer pga. detta att få lite svårt att använda hela utrymmet under karet men eftersom jag ej kommer att köra med ytterfilter så är det endast lite slangar för vattenbyten och mat som skall vara där under så jag ser det inte som ngt. problem.
                  Bifogade filer
                  960L Malawi

                  Kommentar

                  • olaw
                    NCS Medlem
                    • juli 2006
                    • 470

                    #10
                    Trevligt akvarium du skaffat dig. Ditt "gamla" 500-liters så jättefint ut, det här kommer att bli grymt.

                    Kommentar

                    • Marcus1979
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 404

                      #11
                      Tackar, ja jag hoppas detta skall bli riktigt bra. Bara två dagar kvar innan akvariet är hemma den riktigt roliga delen med montering av filterkammare och moduler kan börja.
                      960L Malawi

                      Kommentar

                      • Marcus1979
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 404

                        #12
                        Stommen klar och panelen betsad

                        Nu är stommen klar. Kommer att sätta de sista skruvarna när akvariet är på plats, (utan vatten) så att små ev. skevheter slätas ut.
                        Ytterpanelbrädorna kommer jag oxå att skruva dit först när akvariet står på så att den då säkrar upp mot vridning när allt är platt mot golvet. Panelen är svartbetsad, tyvärr köpte jag för lite bets så alla blev inte målade idag men här är iaf. en bild av hur det kommer att se ut.
                        Bifogade filer
                        960L Malawi

                        Kommentar

                        • Marcus1979
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 404

                          #13
                          Karet på plats

                          Idag hämtade jag, (med hjälp av tre till) akvariet. Bäddade ställningen med medföljande bänkskiva och sedan liggunderlag. Efter det så ställdes karet på och det var så gott som helt rakt. Spärrade därefter det hela genom att skruva dit panelen.
                          Barnen testar så fiskarnas nya hem är ok.
                          Bifogade filer
                          960L Malawi

                          Kommentar

                          • Marcus1979
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 404

                            #14
                            Filterhörnen modifieras

                            Jag tycker det blir för kantigt med filterhörn byggda med bara slimline så jag har gjort om de som satt i.
                            Började med att ta bort befintliga slimlineskivor som var limmade på glasskivor.
                            Därefter snedställde jag dom istället i hörnen. I det högra som jag vill ha lite större för att öka upp filtervolymen i karet, satte jag en liten skarvbit först för att få ut den vinklade biten.
                            Efter detta har jag placerat moduler runt och på dessa för att dölja insug och utblås samt få bort den kantiga känslan. Eftersom jag inte har ngn belysning på karet än så får jag inte till några bra bilder på det färdiga resultatet så här i kvällsmörkret. Så de bilder som är nedan är på filter hörnen före och efter justering.
                            Bifogade filer
                            960L Malawi

                            Kommentar

                            • {_AquA_}
                              Användare
                              • februari 2013
                              • 1299

                              #15
                              Varför använde du inte svarta lackskruvar? Hur har du löst det med förvaring under bänken? Hur öppnar du det hela?
                              // Nasser H

                              Följ mina projekt:

                              Tråd 1:
                              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                              Finns mer gott på följande sida!
                              Min Zoon:
                              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                              Kommentar

                              Arbetssätt...