Projekt: Akvariemöbel / 540L Malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • FrePGun
    svarade
    Testa att kapa en av dom på bakrutan så att den ser ut att "fortsätta" ovanför vattenytan. Och sätt den andra delen med kaptenen ner mot bottnen... Dom ser lite uppradade ut nu.

    Men de kommer bli bra!

    Lämna en kommentar:


  • David
    svarade
    Har provat diverse uppbyggnader och detta va den som blev bäst tror jag... Eller finns det nån med förslag på fler lr färre stenar mönster mm? Kommer även finnas lösa små stenar att lägga på sand osv...


    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 722,7 KB
ID: 688174

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 749,6 KB
ID: 688173

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av David
    Vi får se hur det ser ut efter vinkelslipen vart framme. Blir
    nog lite knepigt att kapa dom runda stenarna så att dom passar i hörnen m.m.. Men lite svinn får man nog räkna med.

    Trycklåsen köpte jag på biltema för 17kr

    Det lutar mest åt vanliga möbelgångjärn mest för att slippa fräsa.. Den är tanken att dörrarna ska gå ända ut där den möter sidoskivan..
    Tack för det, billigt på Biltema! Har inte riktigt vetat vad jag ska söka på. Trycklås känns ju logiskt så här i efterhand

    Lämna en kommentar:


  • David
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Ser riktigt trevligt ut det här!

    Gångjärn är ju snyggast med typ IKEA-gångjärn men då behöver du fräsa/borra i luckan. En annan variant är att ta vanliga gångjärn (två ledade platjärn) men då blir det svårt att få luckorna att sitta rakt och att få till en jämn springa mellan dörrarna. IKEA gångjärnsvarianten säljs även på andra ställen har jag sett.

    Jag är själv på jakt efter trycklås, var hittade du dom?

    Vi får se hur det ser ut efter vinkelslipen vart framme. Blir
    nog lite knepigt att kapa dom runda stenarna så att dom passar i hörnen m.m.. Men lite svinn får man nog räkna med.

    Trycklåsen köpte jag på biltema för 17kr

    Det lutar mest åt vanliga möbelgångjärn mest för att slippa fräsa.. Den är tanken att dörrarna ska gå ända ut där den möter sidoskivan..

    Lämna en kommentar:


  • David
    svarade
    Ursprungligen postat av Mreque
    Känns som du dammsugit en del ? Brukar alltid kunna ge goda råd efter jag själv failat sönder
    Tror det bara blåser igenom dammsugaren för efter nån timme kan man rita gubbar på möblerna igen :/
    Man får nog slita fram dammtrasan snart.. Hehe

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Ser riktigt trevligt ut det här!

    Gångjärn är ju snyggast med typ IKEA-gångjärn men då behöver du fräsa/borra i luckan. En annan variant är att ta vanliga gångjärn (två ledade platjärn) men då blir det svårt att få luckorna att sitta rakt och att få till en jämn springa mellan dörrarna. IKEA gångjärnsvarianten säljs även på andra ställen har jag sett.

    Jag är själv på jakt efter trycklås, var hittade du dom?

    Lämna en kommentar:


  • Mreque
    svarade
    Ursprungligen postat av David
    Akvariet äntligen på plats så nu väntar modul kapning
    Dom dammar nått djävulskt när man kapar med vinkelslip, så kapning utomhus rekommenderas starkt....

    [ATTACH=CONFIG]49485[/ATTACH]
    Känns som du dammsugit en del ? Brukar alltid kunna ge goda råd efter jag själv failat sönder

    Lämna en kommentar:


  • David
    svarade
    Akvariet äntligen på plats så nu väntar modul kapning
    Dom dammar nått djävulskt när man kapar med vinkelslip, så kapning utomhus rekommenderas starkt....

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 518,8 KB
ID: 688172

    Lämna en kommentar:


  • David
    svarade
    Ja ledljusen blev kanon, 3xAAA batterier och fästes med kardborre lappar..
    En bänk fixar vi till enkelt nu när man lärt sig av misstagen

    Pumpen fungerar kanon står 1m från där ja sitter och kollar tv. Lägger man en handduk över så Vlir sen i princip knäpptyst. Men den flåsar på rätt bra i mitt 350l har nu ca 5000L/h.. hehe

    enda som saknas nu till bänken är ett par snygga gångjärn som verkar va otroligt svårt att hitta så om nån kan tipsa om snygga skåpgångjärn så skulle det uppskattas.

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av David
    Var och köpte led ljus med rörelsesensor som jag tänkte montera uppe i taket på skåpet så. Även en sladdosa fick plats i mitten mellan pumparna. Istället för handtag på dörrarna så blir trycklås som var betydligt billigare =)

    [ATTACH=CONFIG]49410[/ATTACH]
    Smart!

    Får beställa en sån här möbel av dig längre fram

    Hoppas filtret blir bra!

    Lämna en kommentar:


  • David
    svarade
    Var och köpte led ljus med rörelsesensor som jag tänkte montera uppe i taket på skåpet så. Även en sladdosa fick plats i mitten mellan pumparna. Istället för handtag på dörrarna så blir trycklås som var betydligt billigare =)

    Klicka på bilden för större version

Namn: bild (3).JPG
Visningar: 1
Storlek: 620,3 KB
ID: 688125

    Lämna en kommentar:


  • David
    svarade
    1100L uppdelat på 4 akvarium i en 2a på 48kvm inte mycket plats att bygga på hehe..
    Men andra strykningen gjort nu iallafall.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 679,3 KB
ID: 688100

    Lämna en kommentar:


  • David
    svarade
    Tack, jag har funderat på några sorts fötter men eftersom golvet här hemma i lgh inte är det färskaste och buktar lite här och där. Så ska jag ha liggunderlag/frigolit under för både skydd och utjämning... Men lätt att montera dit fötter i efterhand vid ev flytt

    Nej dem har jag kapat här hemma med handsåg och det gör jag inte om igen. Svårt att få helt jämn yta bl.a. Så nästa bygge blir det defenitivt att låna eller köpa en kap och girsåg..

    mdf kapade byggvaruhuset till för 10kr kapen.

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ser riktigt bra ut detta! När jag skaffar större akvarium i framtiden så blir det definitivt ett bygge av den här kalibern!

    Personligen hade jag monterat större runda träklossar under med en bred diameter får att få upp själva "lådan" från golvet. Tycker hela akvariet känns "smäckrare" om man får lite luft undertill.

    Fick du alla reglar kapade i rätt mått från början också?

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Proffsigt

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...