"flexy hylla" som akvariebänk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    NAD har ju iofs soft clipping (hade på en gammal jag hade för evigheter sedan) för att imitera rörstegen fantastiska hantering av överstyrning at utkretsarna där vanlig transistor klipper av de starka tonerna rakt av med övertoner som konsekvens. Hehe OT men det tar tillbaka en del minnen.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • sleepy
      Användare
      • augusti 2004
      • 294

      #17
      Varför inte ha en skiva till över akvariumet med och låta stagen gå upp förbi i varje hörne. För att sedan fästa amaturen i denna skiva som vilar på stagen och inte akvariumet. Denna skiva skall självklart inte ha genomgånde borr hål utan endast ett urfrästa uppläggas hål för stagen vilket gör att den lätt lyfts upp.

      Allså stagen blir synliga även vid akvarie höjd och de planet som akvariumet vilar på skruvas ihop stadigt som vanligt.

      Fast de blir väll så här när man e akvarie nörd: Oj en plan yta här vill jag nog har ett till akarium
      Senast redigerad av sleepy; 28 mars 2011, 15:21.
      Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
      http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

      Kommentar

      • sleepy
        Användare
        • augusti 2004
        • 294

        #18
        Kom på en en till sak o tillägga...

        Upplaget precis vid stagen kan vara en kritisk pungt, de blir riktigt stoa laster med ett stort akvarium som skall tas upp på

        Låt säga ifall man ställer ett 300L kar som väger runt 400kilo med grus mm så får du en belastning på varje stålbricka vid staget på 100kilo, denna stålbrick är ju då runt 4x4cm (uppskattar jag från din bild) Och detta motsvarar en utspridd last på:
        100kg/(0.04x0.04)=62500Kg/m2

        Visst e ek starkt... kommer dock inte ihåg när eken börjar deformeras vid tryck. Men jag blir lite nojjig o bara tänka på det
        Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
        http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Hej

          Hur stabil är den i sidled? Jag ser inga stag. Risken är att endast en liten lutning ger ett vridmoment som fäller hela bygget. Lägger man ut en massa pengar på snygg bänk kanske man kanske inte tvingas skruva fast en platta på baksidan.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #20
            Jag gjorde en väggmonterad hi-fi bänk av dessa alu.profiler. Dom är ruskit stabila och klarar mycket stora vikter. Har haft lite funderingar att bygga en akvariebänk av dessa profiler i framtiden om det någonsin blir ett större kar (1000+). Synd bara att dom är så jävla dyra. Det gick nog på ca 4000kr bara till stereon.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #21
              Det där hade jag nog inte vågat mig på. 19kg slutsteg är ju inte riktigt som 400kg vatten. Du kan säkert ringa tillverkaren och fråga, de har säkert testat hållfastheten på grejerna.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Hockepocke
                Användare
                • februari 2011
                • 72

                #22
                Ursprungligen postat av sleepy
                Kom på en en till sak o tillägga...

                Upplaget precis vid stagen kan vara en kritisk pungt, de blir riktigt stoa laster med ett stort akvarium som skall tas upp på

                Låt säga ifall man ställer ett 300L kar som väger runt 400kilo med grus mm så får du en belastning på varje stålbricka vid staget på 100kilo, denna stålbrick är ju då runt 4x4cm (uppskattar jag från din bild) Och detta motsvarar en utspridd last på:
                100kg/(0.04x0.04)=62500Kg/m2

                Visst e ek starkt... kommer dock inte ihåg när eken börjar deformeras vid tryck. Men jag blir lite nojjig o bara tänka på det
                Tanken e nog inte att den ska vila på endast 4,,,,,,utan kanske 8-10 samt med flera hyllplan som stabiliserar det hela,,,annars blir det klent.

                Kommentar

                • sleepy
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 294

                  #23
                  De e möjligt hocke, men då förlorar man skönheten med bygget det e läckert när det är så långt mellan stängerna samt att det "ser klent ut", Att just stängerna håller de tvekar jag inte en sekund på men det som är kritiskt är just upplaget mot trät. Och detta går att lösa på annat sätt en just ha flera.

                  Men när jag tänker efter, om man ställer 2 gubbar sig på "Något" som sedan vilar mot en 4x4 cm plåtbit som ligger på en ekskiva, inte fan blir de något märke i denna hårda skiva. Men riktigt så lätt e inte hålfastlära. Men ifall de finns någon imperfection just vid detta upplag så är risken stor för "tvärkraft brott"
                  -----större upplag eller fler upplag = mindre risk------

                  Samt att man bör sätta ett tvärstag i bak kant någonstans för att ta bort risken att de välter. Det räcker även o bara sätta en skiva på run 4-6mm i ett fack, och då låter skivan ta upp sne kraft me hjälp av skivverkan.
                  Senast redigerad av sleepy; 28 mars 2011, 16:14.
                  Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                  http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Hej

                    Hur stabil är den i sidled? Jag ser inga stag. Risken är att endast en liten lutning ger ett vridmoment som fäller hela bygget. Lägger man ut en massa pengar på snygg bänk kanske man kanske inte tvingas skruva fast en platta på baksidan.
                    Sant, en mycket viktig synpunkt.
                    Men en aluminium benställning känns ju rangligare...
                    Varje hyllplan låser ju rätt bra när de är fastdragna.
                    Men lite nervös blev jag :-D
                    Anders L

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #25
                      Ursprungligen postat av Zaphi
                      Det där hade jag nog inte vågat mig på. 19kg slutsteg är ju inte riktigt som 400kg vatten. Du kan säkert ringa tillverkaren och fråga, de har säkert testat hållfastheten på grejerna.
                      Tillverkaren av gängstången? Eller bänkskivan?
                      Själva designern är ju jag.
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Ursprungligen postat av anli
                        Sant, en mycket viktig synpunkt.
                        Men en aluminium benställning känns ju rangligare...
                        Varje hyllplan låser ju rätt bra när de är fastdragna.
                        Men lite nervös blev jag :-D
                        Hur en aluminiumbenställning håller ihop har jag aldrig begripit

                        I min värld bör en bänk antingen ha krysstag eller vara rejält robust.

                        Att skruva fast en platta på baksidan kan som sagt vara en lösning som med lite designkänsla kan göras mer eller mindre osynlig. Ett rejält "designat" krysstag likaså.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #27
                          Med min matematiska blick, finns det ingen chans att bänken så som den ser ut på bilden, skulle vika sig åt något håll!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Ducce
                            Användare
                            • november 2009
                            • 360

                            #28
                            Gäller att hitta en ekskiva som klarar vikten utan att "spricka" ser ut som stavlimmad ek skiva, har varit med om stavlimmade skivor som spruckit vid för hög belastning ocm man inte avlastar tvärs över, kan kanske fälla in en mettalprofil på tvärren undertill som inte syns, och då kan man skruva fast gängstängerna i dessa

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ducce
                              Gäller att hitta en ekskiva som klarar vikten utan att "spricka" ser ut som stavlimmad ek skiva, har varit med om stavlimmade skivor som spruckit vid för hög belastning ocm man inte avlastar tvärs över, kan kanske fälla in en mettalprofil på tvärren undertill som inte syns, och då kan man skruva fast gängstängerna i dessa
                              exakt vad jag funderade fram under kvällens hundpromenix, det vore ju en betryggande lösning.

                              btw:
                              4 av av de stavlimmade hyllplanen härstammar från den 200x75 skiva jag hade under mitt akvastabil 900.
                              Jag hade en aluminiumställning under och tunt liggunderlag ovanpå.
                              Anders L

                              Kommentar

                              • Marcus Karlsten
                                Användare
                                • januari 2013
                                • 318

                                #30
                                Ursprungligen postat av anli
                                exakt vad jag funderade fram under kvällens hundpromenix, det vore ju en betryggande lösning.

                                btw:
                                4 av av de stavlimmade hyllplanen härstammar från den 200x75 skiva jag hade under mitt akvastabil 900.
                                Jag hade en aluminiumställning under och tunt liggunderlag ovanpå.
                                Hade nog inte valt massiv trä. Skivan kommer att slå sej/bukta sej då den är frihängande och inte hålls rak ex. vis av en sarg på ett bord.
                                Tjock björk plywood hade jag valt.
                                www.marcuskarlsten.se
                                -www.mobelspecialen.se-

                                Kommentar

                                Arbetssätt...