Akvarium under tv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Akvarium under tv?

    Nu har ett nytt projekt poppat upp i skallen på mig.

    Då jag skaffade jordätare i mitt 720 kar så blev mina apistogrammor mycket skygga och man ser inte till dom alls lika mycket,

    Något väntat kanske men ändå tråkigt.

    Så min tanke vore att beställa ett långsmalt kar på ca 180x35x35 (B-D-H) alltså 220 Liter.

    och ha löpandes under en väggmonterad platt tv.

    tanken är att bygga in det i någon slags tv möbel som jag snickrar ihop själv så att jag kan ställa in dvd fodral och dyligt under karet.
    Ovanpå en inbyggd ljusramp i stil med möbel karen.

    Frågan jag har är bara ifall det finns någon risk att kondens från akvariet skulle ta sig upp och in i tven?

    I min hjärna kändes det lite långsökt, men man vet ju aldrig.

    Tror det kan bli ett riktigt häftigt projekt att hålla lite dvärgciklider i.
  • endymion

    #2
    Tror du inte ljuset från akvariet stör när man tittar på tv:n då?

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Tror du inte ljuset från akvariet stör när man tittar på tv:n då?
      Hm, skippa tven och ha ett till stort akvarium

      Där har vi lösningen.

      Nej jag vet inte, får man bara byggt in armaturen så att inget ljus går ut i rummet utan allt ner i vattnet, så tror jag inte att det skulle störa allt för mycket.

      tanken är väll att ha akvariet rätt så lågt och tven kanske lite högre än vad som är normalt...

      Men de var en bra tanke, var lite därför jag la upp tråden för att se vad ni alla tror.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Eller tvärtom,att ljuset från TV´n stör när man tittar in i akvariet?

        Mitt tips:
        Bygg en hylla 40cm över 720 karet och gör karet lika långt och det räcker om det är 30 högt!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Eller tvärtom,att ljuset från TV´n stör när man tittar in i akvariet?

          Mitt tips:
          Bygg en hylla 40cm över 720 karet och gör karet lika långt och det räcker om det är 30 högt!
          Det är ju också en idé, men jag tror det försvinner lite för mycket bakom det stora karet.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Jag tror du skulle ångra dig, Tänk alla svordomar när du blöter ner dvd och dylikt under karet...att behöva vara överförsiktig. Själv skulle jag få svårt att se en film i ro när ögat hela tiden drar mot vad som sker i karet. Wihelms idé tror jag mer på.

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Jo de är sant.

              Kanske inte var en sån lysande idé som de var i mitt huvud från början.

              Jag skulle ju kunna skaffa någon slags stål balkar och ha under det stora karet så att jag kan plocka undan mitten stenarna och sätta in ett kar där, hade nog kunnat bli fint det också.

              Lite mer jobb dock för då måste jag tömma hela 720 karet och skaffa lyft hjälp för att få in såna balkar under.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Ett så pass långsmalt kar du planerar skulle jag ha på en tom vägg, någon meter upp. Det väger inte så mycket och trycket planas ju ut. Kan bli snyggt om det får vara det enda blickfånget på en för övrigt ren vägg. Om du kan frigöra en vägg förstås.

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Just nu finns det nog inte det tyvärr.

                  Men du har helt rätt i det du säger.


                  Skulle det gå att göra karet väggmonterat?!

                  Alltså att man byggde någon slags über kraftig hyllkonsol som höll uppe det...

                  för då har jag fått en ännu galnare idé

                  Viu har ju betongvägagr så med rediga plugg och rejält skruv så borde de fan hålla.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Klart det går att väggmontera. Behöver nog inte vara något alldeles extra. Konsol typ "sparring" kan man ju belasta oerhört om man som du skriver, borrar och pluggar noga. Kan ju ha ett par snygga stödben i ändarna också.

                    Kommentar

                    • Christian Alfredsson
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 4122

                      #11
                      Jag hade haft det under TV:n och använt mig av helttäckande ramp. I den hade jag enbart använt lysdioder som går att dimma hur man vill.
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

                      Kommentar

                      • Christian Alfredsson
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 4122

                        #12
                        Fisken tycker svagare ljus är okey och det finns många trevliga mossor som inte är så ljuskrävande.
                        Christian Alfredsson
                        http://www.zoopet.com
                        http://www.christianalfredsson.com

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #13
                          Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                          Fisken tycker svagare ljus är okey och det finns många trevliga mossor som inte är så ljuskrävande.
                          ahh äntligen någon som är på min idé

                          Låg och funderade på det inatt och det får bli under tven då jag inte har någon passande vägg att sätta det hela på.

                          Vart får man tag på sådana där lysdioder? Vad kostar det på ett ungefär?

                          Har köpt PMDD nu också de borde ju kunna boosta växterna lite också.

                          Förstår ju att det kan kosta en del att special beställa ett akvarium så det överiga får gärna vara skamlöst billigt. pumpar har jag redan.
                          Senast redigerad av FrePGun; 31 juli 2009, 09:00.

                          Kommentar

                          • Jarnis
                            Användare
                            • november 2005
                            • 415

                            #14
                            Jag tror att du ska vara försiktig med att ha vatten under TV:n pga fukten. Tråkigt om TV:n packar ihop. Heltäckande ramp är nog att rekommendera. Kolla om du har mycket vibrationer i bänken pga ljudet från TV:n oxå. Kanske inte skitroligt för dina apisto att behöva utstå en hel säsong Idol eller liknande...
                            Micke

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Rent betraktningsmässigt är det väl ingen genialisk idé att konkurrera ut en tv med ett akvarium eller tvärtom. Jag är i och för sig en sån som tittar ganska intensivt på TV/film när jag väl tittar och gillar inte störande moment, vilket det känns som ett akvarium under TVn är. Det finns ju dock folk som slötittar på film etc. Det kanske passar dem bättre.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...