Mäsk till akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PatrikMalmo
    svarade
    Ursprungligen postat av johan_lindgren
    hur direkt avgörande är det att det sprutas co2 med pumpen så att hela karet får själva bubblorna.

    har kopplat på co2 på diffosorn på mitt innerfilter så jag får en rätt bra stråle med co2 men inte så det räcker till andra sidan på karet, höjer jag det s mycket så lägger alla växterna sig.
    så hur viktigt är det att det verkligen blir fullt med co2 i hela karet? visst är det säkert bättre men funkar det med så som jag har det, det lär jag iof märke men va tror ni .
    Det här är en luring. Tom Barr menar (och jag tror honom) att microbubblor är bättre än att CO2 löser sig fullständigt i karet. Ändå viktigt att veta att du kan ha proppfullt med CO2 i karet utan att det sprutar ut några bubblor alls (från diffusorn alltså, mäsken måste det ju bubbla ifrån). Vänta och se, är mitt råd. Sticker växterna iväg - kör på samma sätt. Med mäskvarianten och när du precis börjat med CO2 är microbubblor vs total upplösning finlir. Kör karet i tre veckor och observera vad som händer. Ungefär så lång tid behövs generellt för att vara säker på en enskild förändring.

    Det med T-kopplingen, det är så jag menar. Det enda jag gjort annorlunda är att jag drog CO2 slangen "rakt igenom" T-röret, och satte magnetventilen på delen som avviker. Spelar ingen roll, funkar exakt likadant.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 december 2005, 15:58.

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Johan,
    jag förklarade nog inte så bra. På den enda CO2-slang som går ner i akvariet (även med seriekoppling av flaskor leder du ju ner CO2 till karet med en slang) så sätter du ett t-rör med en bit slang på. Där sitter magnetventilen. Är den öppen så går CO2:n från flaskorna rakt ut i rummet. Om magnetventilen är stängd så funkar systemet precis som om det inte satt någon magnetventil där. Det är alltså ingen som helst risk att man ackumulerar tryck i mäsk-flaskorna - det enda magnetventilen gör är att motsvara att man skruvar av eller på korken på flaskan.

    Hilsen,

    P

    så här du menar?

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    hur direkt avgörande är det att det sprutas co2 med pumpen så att hela karet får själva bubblorna.

    har kopplat på co2 på diffosorn på mitt innerfilter så jag får en rätt bra stråle med co2 men inte så det räcker till andra sidan på karet, höjer jag det s mycket så lägger alla växterna sig.
    så hur viktigt är det att det verkligen blir fullt med co2 i hela karet? visst är det säkert bättre men funkar det med så som jag har det, det lär jag iof märke men va tror ni .
    Senast redigerad av Johan; 10 december 2005, 12:47.

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    har en back ventil men provade blåsa i den , de gick trögt även om jag blåste åt rätt håll hoppas det inte på verkar mängde co2 som går ingenom att det blir svårare för den att gå igenom.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Nej, de har ingen backventilsfunktion. När det är tryck i systemet gör ju det i sig självt att det rinner på rätt håll. Annars rekommenderar jag mycket, mycket starkt att du skaffar en backventil, även med flaskan placerad ovanför karet. Vatten kan inte rinna uppåt, sant, men kapillärkraften kan se till att vattnet kryper uppåt i en luftslang/CO2-slang (utan kapillärkraften hade inte ett stort träd kunnat dra upp 400 liter vatten, en del ända upp till toppen, en varm sommardag). Ett enkelt test är att doppa ena änden av en slang i ett glas fyllt med vatten och låta slangen hänga över kanten. Går även att testa med sugrör i ett vattenfyllt glas - vattnet kryper en bit upp. Börjar det väl rinna över kanten så hjälper häverteffekten till.

    Hilsen

    P

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    fungerar de oxå som backventil dvs om jag placerar flaskan läggre än utsläppet, kan den hjälpa till att se till att det inte bli baksug?

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Alla magnetventiler för akvariebruk borde funka i en sådan koppling. Har dock ingen pejl på vad som är prisvärt och bra när det gäller magnetventiler - jag kom över min hos en kille i Hbg för ett billigt pris, och den är inte från någon känd akvarietillbehörsfirma. Funkar klockrent i allafall.

    Hilsen,

    P

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    oki då är jag med. tyckte de lät konstigt =)

    patrik o defdec, kan man nå er via mail, det går inte att skicka härifrån, har några frågor till som jag skulle vilja ha svar på, tar så långt tid här på forumet. så maila mig gärna på obajt@hotmail.com




    skulle denna funka så? är den bra/prisvärd?
    Senast redigerad av Johan; 08 december 2005, 21:58.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Johan,
    jag förklarade nog inte så bra. På den enda CO2-slang som går ner i akvariet (även med seriekoppling av flaskor leder du ju ner CO2 till karet med en slang) så sätter du ett t-rör med en bit slang på. Där sitter magnetventilen. Är den öppen så går CO2:n från flaskorna rakt ut i rummet. Om magnetventilen är stängd så funkar systemet precis som om det inte satt någon magnetventil där. Det är alltså ingen som helst risk att man ackumulerar tryck i mäsk-flaskorna - det enda magnetventilen gör är att motsvara att man skruvar av eller på korken på flaskan.

    Hilsen,

    P

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    oki ja de låter ju praktiskt ang magnetventil. det du menar är att på själva avstickaren på T koppligen T<.....det raka strecket där. så slår den på o av , de låter ju smidigt men finns det ingen risk med att flaskrona kan explodera om det hela tiden byggs på tryck från mäsken. innan ventlien slås på igen.


    *edit


    skulle en sån här fungera? är den bra/prisvärd?

    http://www.gibbon.se/archive/images/...arge/26/269332.
    Senast redigerad av Johan; 08 december 2005, 21:57.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Kalle-Maja,
    defdac har förklarat sådant jag håller med om, men jag är "enig" med dig om att det inte finns något generellt verkligt rätt svar. Olika burkar är olika, och det går helt enkelt inte att beskriva hur man ska hålla koll på allt i just sin burk - vilket jag personligen tvivlar på att det går (däremot kan det funka finfint utan totalkoll, men med grundläggande principerna i baknacken). Att utifrån vetenskapliga teorier testa och se i just ditt kar är modellen.

    Det låter ju som om det vore svåraste saken att köra växtkar, men det är inte så himla krångligt egentligen. Johan vill lära sig och frågar, så då svarar vi som pysslar med det - och som bekant så inser man hur lite man vet, ju mer man vet. Vill man verkligen gå till botten med vad som händer i sina akvarium (och ffa växtkar) så finns det en hel del verkligt kvalificerad vetenskap om det. Själva helhetsgreppet av förståelse om just ditt akvarium är som jag ser det ändå omöjligt att få till - om du vill veta allt om de kemiska processer som sker och hur de interagerar. Turligt nog har inga akvarium läst böckerna, så de funkar allra som oftast med enkla principer och erfarenhet.

    Edit: svar på ditt första inlägg, Kalle-Maja.

    johan,
    om magnetventil och mäskvarianten: man sätter ett t-rör på CO2-tillflödesslangen till karet och kopplar på magnetventilen där. Sedan "vänder" man med hjälp av en timer funktionen av magnetventilen - den stänger sig på morgonen och öppnar sig på kvällen. Så länge magnetventilen är stängd finns tryck i systemet, och när den är öppen försvinner trycket.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 december 2005, 21:43.

    Lämna en kommentar:


  • Kalle-Maja
    svarade
    OK. Men med problem menade jag inte följdverkningar utan att det helt enkelt blev stora svängningar i samband med nattlig avstängning. Kanske inget problem då i ordets negativa bemärkelse.

    När du säger att risken för fiskförgiftning faktiskt är "ganska stor", vad menar du med det? Är det inte så att kurvan för löst CO vid farliga nivåer kräver en ganska ovanlig kombination av hög karbonattäthet och lågt pH? Rätta mig om jag har fel.

    Trodde att du körde med kontroller, skönt att det inte var så. Men hur ska man hålla reda på flödet om man t ex kör rakt in i ett ytterfilter?

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Ursprungligen postat av Kalle-Maja
    Ingen säger emot avseende problemet med stor förändringshastighet i pH-nivåer vid artificiellt tillsatt men ljusstyrd avstängning av CO. Men mot det står risken för fiskförgiftning(köra när det är mörkt) som jag ändå uppfattar som liten.
    Jag säger emot att pH-variationerna är ett problem, vi växtakvarister får extremt stora och snabba pH-förändringar utan att firrarna reagerar negativt - däremot är ju en stor pH-sänkning tecken på att det är en oherrans massa CO2 i vattnet och det kan leda till förgiftning.

    Risken är faktiskt ganska stor att man dödar firrarna om man även lyckas få extremt bra upplösning av gasen i vattnet, och det var där jag ville pusha lite för Hagens trappreaktor som minskar i effektivitet ju snabbare bubbeltakt man har men som ändå ger en garanterad upplösning. Det här med upplösning är ju ett helt kapitel för sig, jag har ännu inte hittat någon billig, bra och snygg lösning. Billig och bra är en PET-flaska med pump och loopback-venturi - men det är inte vackert: http://www.defblog.se/pictures/picture1611.jpg

    Och kör man så drastiska upplösningsmetoder med mäsk bör pumpen absolut inte vara på under natten.

    Utifrån detta så borde det luta mot att inte hastigt förändra koloxidtillförseln,
    Helt sant. Stablitet är mycket bra. Men jag tycker absolut man bör förhindra att lösa upp CO2 under natten när den ändå inte gör någon nytta.

    men där till yttermera visso defdac och co gör detsamma men i tätare intervaller (typ Tunzes controller).
    Jag har aldrig haft kontroller men önskar att jag hade det. Det är lite mer fippel med att ställa in rätt bubbeltakt, men har man några bubblor per sekund in i systemet med bra upplösning så ska det mycket till innan växterna står helt kollösa, speciellt om man lugnar sig lite med ljusmängden som Patrik är inne på.

    Med bra CO2-halter kan man köra förvånansvärt lite ljus men ändå klara de absolut svåraste växterna, se BluesBoys burk (0,3 watt/liter) som perfekt exempel på det:


    Jag har gått ner från 6 st 36 watts lysrör till 4 utan reflektorer och tycker att burken beter sig betydligt lugnare nu (310 liter).

    Lämna en kommentar:


  • Kalle-Maja
    svarade
    Som jag förstått det finns det alltså inget rätt svar!? Det beror lite på vad man ser som risk och vilken position man vill ta mellan de olika metoderna. Ingen säger emot avseende problemet med stor förändringshastighet i pH-nivåer vid artificiellt tillsatt men ljusstyrd avstängning av CO. Men mot det står risken för fiskförgiftning(köra när det är mörkt) som jag ändå uppfattar som liten. Utifrån detta så borde det luta mot att inte hastigt förändra koloxidtillförseln, men där till yttermera visso defdac och co gör detsamma men i tätare intervaller (typ Tunzes controller).

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    johan,
    om du vill satsa på CO2 med tub framöver så kan du redan nu köpa en magnetventil. Går att koppla på mäsken så att den stängs av automatiskt under natten.

    Hilsen,

    P

    länk el hur man monterar o hur den fungerar tack

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...