Frigolit é sk-t?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hakan

    Frigolit é sk-t?

    Besökte för några dagar sedan en större och välsorterad akvarieaffär i Bromma, Stockholm, och fick där tvärtemot varenda akvariebok jag tittat i lära mig att frigolit i botten på akvariet som skydd mot stora tunga stenar är en dödligt dålig lösning. Citat: "Efter ca två år är frigoliten mättad med vatten och börjar då släppa ifrån sig kemikalier som dödar fisken." I det aktuella fallet diskuterades Tanganyika- och Malawiciklider.

    Min fråga, stämmer verkligen detta? Någon med erfarenhet av akvarium som haft samma frigolitskiva i botten i mer än två år där fiskarna "oförklarligt" dött?

    Mvh - Håkan Johansson

  • Jonas.
    Användare
    • april 2002
    • 142

    #2
    Hej..

    Hoppas inte det stämmer, min skiva har legat i vatten ca 2 år nu, någon som vet svara snabbt!!! Då blir det ett h'elvete att tömma karet snabbt och titta på en annan lösning.

    Mvh// Jonas.

    Kommentar

    • Niclas Lundin
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      Hej.

      Jag kan inte förstå hur man kan yttra sig som denna butik har gjort.
      Frigolit är ett kemiskt inaktivt matrial, det avger endast mycket små doser kemikalier 2-3 veckor efter produktion.
      Jag och många med mig har haft frigolitbakgrunder i flera år och inte märkt några problem.


      // Niclas Lundin
      // Niclas Lundin

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Jag vet folk som haft frigolit inuti sina akvarium i tiotals år utan att ha fått problem. Jag har det alltid i mina ciklidakvarium och känner mig inte ett dugg orolig över det. Påståendet känns helt gripet ur luften. Kanske butiken sålde andra produkter som skydd för bottenglaset?

        /Hasse

        - http://och.nu/ciklid -

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag har haft frigolit i akvarier i ca 10 år utan att byta. Att den skulle lösa upp sig, eller börja gå sönder, som många påstår har jag aldrig sett. Samma skulle gälla en frigolitbakgrund. Det är bara önsketänkande att lacken tätar.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • hakan

            #6
            Att ha en bakgrund där stommen utgörs av frigolit men är behandlad på ytan är kanske något annat än att ha en frigolitskiva i botten på akvariet som skydd mot tunga stenar?

            Det som diskuterades i den aktuella fallet var att ha en obehandlad frigolitskiva i botten av akvariet.

            Nej, man föreslog inte någon ersättningsprodukt till salu i akvariebutiken. De föreslog att istället använda plastlock av den typ som sitter på burkar under de tyngsta stenarna. Lite underligt tycker jag, eftersom jag fått uppfattningen att fel sorts plast kan vara giftigt.

            Har någon haft en obehandlad frigolitskiva i botten på akvariet i mer än två år med samma fiskar utan att få problem?

            Jag är klart orolig eftersom jag just nu håller på att planera för mitt första riktigt stora akvarium.

            Mvh - Håkan Johansson

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              citat:
              Har någon haft en obehandlad frigolitskiva i botten på akvariet i mer än två år med samma fiskar utan att få problem?
              Jadå i flera kar, som längst i ca 10 år utan några som helst problem.

              Mvh Michael Persson
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ja, i många akvarier dessutom, men inte i alla.

                Mvh.



                Ola
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1081

                  #9
                  Mitt svar avsåg obehandlad frigolit som bottenskydd i akvarium. Inte en lackerad bakgrund. Du behöver inte vara ett dugg orolig.
                  /Hasse

                  - http://och.nu/ciklid -

                  Kommentar

                  • Mikael
                    Användare
                    • april 2002
                    • 347

                    #10
                    I likhet med övriga här ovan har jag svårt att se hur det skulle kunna vara skadligt för fiskarna ens på lång sikt. Har däremot hört samma argument som Håkan en gång, dvs att frigoliten skulle kunna bli skadlig på sikt. Någon risk för detta bör dock som sagt inte föreligga .

                    En annan aspekt att tänka på kan ju vara att det finns olika sorters frigolit.

                    Vad jag tycker är viktigt att tänka på är frigolitens lyftkraft. Den flyter ju som bekant minst sagt bra. Det innebär att frigoliten putar upp överallt där den inte är nedtryckt av någon tyngd. Har man ciklider som gärna gräver i sanden så kommer frigoliten ganska snart att sticka upp runt stenarna och det ser inte speciellt kul ut. Hemma har vi löst det genom att "figurklippa" frigoliten till respektive sten. Med andra ord så har vi först fäst frigoliten mot stenen med en liten silikonsträng och sedan när silikonet härdat har vi skurit bort överflödig frigolit utanför det område som ligger an mot bottenglaset. Ingen ful frigolit som försöker ta sig mot ytan och heller inga hålrum där det kan samlas massa extra skit. Dessutom kan man flytta stenen utan att frigoliten flyter upp. Jag vet att en del löser detta genom att klä in hela botten med frigolit som limmas fast med silikon. En tänkbar nackdel med det kan vara att det under frigoliten kan bildas små fickor med stillastående vatten med bakterietillväxt och annat otrevligt som konsekvens. Hur det förhåller sig med det och om det överhuvudtaget är någon risk med dessa ”vattenfickor” kan kanske någon annan svara på.

                    I fråga om hårdare plast under sten så verkar det vara ett litet vågspel. Syftet med att använda frigolit eller annat mjukt material är ju att en stor tyngd inte skall trycka på en liten yta, vilket ju blir fallet om ett gruskorn hamnar under en större sten. Jag ställde själv frågan här i forumet för något år sedan om det var någon som testat att med silikon sätta fast en tunn skiva av hårdplast ovanpå bottenglaset. Teoretiskt skulle det funka förutsatt att man ser till att inga gruskorn kan ta sig in mellan hårdplasten och bottenglaset.

                    Mikael Mayer


                    Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

                    - Lars Falk

                    Kommentar

                    • salar
                      Användare
                      • juni 2002
                      • 227

                      #11
                      Tja!

                      Ville bara tillägga att jag har ett malawiakvarium där det tidigare gick sydamerikanare, och detta akvarium har varit igång över 10 år med samma frigolit på 10mm under gruset utan problem vad jag har märkt.
                      Det suger en hel del vatten och skit, därför borde det fungera som ett biologiskt filter, precis som gruset gör.
                      Men i och med att det sugit så mycket vatten med tiden så kan det ju inte flyta upp även om malawicikliderna gräver.

                      Mvh Stefan

                      SALAR
                      SALAR

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • april 2002
                        • 880

                        #12
                        Hur mycket vatten suger egentligen frigolit ?
                        Jag undrar om det suger något överhuvudtaget.
                        Misstänker att den är mer känslig för uv-ljus och mekanisk nötning än vatten.

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #13
                          Hmm.. det där med att placera frigoliten under stenarna verkar ju vara lite överarbetat. Jag har i mina burkar täckt hela botten med en och samma 10mm frigolitskiva. Gruset/sanden i sig håller gott och väl skivan nertryckt och du har alltid möjlighet att flytta runt på stenarna. Risken för stillastående vatten borde också vara minimal då sandens vikt gör det omöjligt för skivan att "bukta" upp sig.



                          mvh

                          Tony Lejvell
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • salar
                            Användare
                            • juni 2002
                            • 227

                            #14
                            Tjena!

                            Frigolít suger så pass mycket vatten med tiden att det sjunker till botten utan vidare. Hur mycket volymässigt vet jag inte men det borde vara åtskilliga gånger dess vikt. Frågan är hur viktigt är detta.

                            Jag har även kork i ett av mina akvarium och det var väldiga problem i början att hålla "dom" på plats med stag på den glaskiva, korken var fastsilikonad mot.En väldig luftkraft även där.

                            Det är klart att det kan lossna små,små bitar någon gång ibland men fiskarna tar ju ingen skada av det. Det är ju bara att plocka bort från ytan där det brukar hamna till sist.
                            Kork som man snickrar till kan jag rekomendera till vissa akvarier.En snygg terass är lätt att göra.
                            Men man får räkna med en viss inkörningsperiod då det avger liksom mangroverötter en hel del syra och brunfärgning av vattnet.

                            Vanlig frigolit däremot är det inte någon som helst orsak att oroa sig för.

                            Mvh Stefan
                            SALAR

                            Kommentar

                            • Hasse_H
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1081

                              #15
                              "Frigolít suger så pass mycket vatten med tiden att det sjunker till botten utan vidare" -- Jag har då aldrig sett frigolit som sjunker av sig själv till botten. Varken i nåt akvarium eller nån annanstans.

                              /Hasse

                              - http://och.nu/ciklid -

                              Kommentar

                              Arbetssätt...