Vildfångat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    #16
    "för en hel del arter är faktiskt de odlade bra mycket snyggare än de vildfångade" Konstigt sätt att resonera, tycker jag. För mig är bra kvalitet att fisken beter sig (och ser ut) som den var ämnad att göra, och chansen att den gör det minskar i takt med att generationssiffran ökar. Därmed inte sagt att alla VF-fiskar beter sig naturligt i akvariemiljö.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #17
      citat:exempel tack! tycke å smak det där, jag kan inte komma på en enda odlingsvariant jag gillar bättre än orginalet.
      Jag har inte sagt att man måste gilla dom bättre, utan bara att de är snyggare vilket är en annan sak.
      Bra exempel är t.ex. olika sydamerikanska dvärgciklider (Apistogramma och fjärilar) som är betydligt snyggare än de vildfångade.
      Ett annat exempel är "Röd Rubin"-aulonocaran.
      Andra bra exempel där odlade blir snyggare än VF pga att de är bättre anpassade är t.ex. Ophthalmotilpia och Cyathopharynx som VF bara färgar ut en gång om året vid lek och där odlade hanar redan börjar färgar ut i 7-8 cm storlek.
      Ett annat bra exempel är bra stammar på orange-morrii - VF har betydligt sämre band.
      Ja det finns faktiskt mängder av exempel.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #18
        citat:"för en hel del arter är faktiskt de odlade bra mycket snyggare än de vildfångade" Konstigt sätt att resonera, tycker jag. För mig är bra kvalitet att fisken beter sig (och ser ut) som den var ämnad att göra, och chansen att den gör det minskar i takt med att generationssiffran ökar. Därmed inte sagt att alla VF-fiskar beter sig naturligt i akvariemiljö.
        Jag skulle vilja påstå att miljön som man erbjuder fiskarna är oerhört mycket viktigare än i vilken generation som fisken är odlad.
        Detta har jag också hört Sverre Sjölander säga flera gånger under sina föredrag.
        Ett akvarium är en artificiell miljö och därför föredrar jag i vissa fall faktiskt fiskar som är bättre anpassade till denna miljö - t.ex. har jag hellre odlade Ophthalmotilpia som är utfärgade under hela året, än VF som bara är det under någon vecka (som är det naturliga).


        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #19
          Jag anser det vara en självklarhet att man genom noggrann och försiktig urvalsodling kan få fram snyggare exemplar än de i naturen. Du får förmodligen snyggare barn om du låter james dean befrukta marilyn monroe än om man låter allt ske slumpvis.. Dåligt exempel kanske

          Beteende är en helt annan sak, men där finns nog många teorier om hur fiskar förändrar sina beteenden i begränsad miljö, om nu akvariet är begränsat...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #20
            citat:"Jag skulle vilja påstå att miljön som man erbjuder fiskarna är oerhört mycket viktigare än i vilken generation som fisken är odlad."
            Stimmt gut. Problemet är, som jag tidigare sagt, att fisken ofta _odlas_ i en dålig miljö/på ett onaturligt vis.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #21
              citatroblemet är, som jag tidigare sagt, att fisken ofta _odlas_ i en dålig miljö/på ett onaturligt vis.
              Just detta frågade någon Sverre Sjölander om när han höll föredrag i Oslo för drygt något år sen. Hans svar var - ge dessa fiskar en optimalt naturlig miljö så beter de sig normalt i 90% av fallen.
              Men visst - artificiell kläckning av substraruvarnas yngel och skakning av munruvanade honor i flera generationer tror jag säkert påverkar främst dessa yngel framtida yngelvårdsbeteende. Sedan hur mycket kan man ju alltid diskutera.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              Arbetssätt...