Droppfilter ritning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mickeo
    Användare
    • januari 2004
    • 14

    Droppfilter ritning.

    Var kan jag, på nätet, hitta några ritningar.
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Här finns en skiss på ett droppfilter;
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • mickeo
      Användare
      • januari 2004
      • 14

      #3
      Tanken att jag vill ha ett som ligger uppå akvariet, ca 50*10*10 cm.
      Behövs det kammare eller hur har nigjort som har. Bygger den i glas är tanken. Bara som ett biofilter. Kompletteras med ett innerfilter.

      Kommentar

      • mickeo
        Användare
        • januari 2004
        • 14

        #4
        Hm ingen som vet?????

        Kommentar

        • VäxaLätt
          Användare
          • augusti 2003
          • 75

          #5
          Tjena ta en titt på det ajg byggde för ett tag sedan.

          Klicka på akvarium och sedan filter

          Mvh Erik
          http://www.umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            den bilden som micke visade ær ett droppfilter som ska placeras ovafør akvariet varfør det står torrfilter vet jag inte, våt-torr filter tycker jag isåfall ær en bættre benæmning.

            en ritning finns i boken ciklidboken. Jag byggde enligt den ritningen och det fungerar bra.

            tycker att dimensionerna ær lite små du bør nog ha lite bredare sidor. En 15cm tror jag inte ær dåligt då får du mera volym och det ær bra.

            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              citat:den bilden som micke visade ær ett droppfilter som ska placeras ovafør akvariet varfør det står torrfilter vet jag inte, våt-torr filter tycker jag isåfall ær en bættre benæmning.
              Ibland kallas det droppfilter och ibland torr filter men definitionsmässigt är bägge namnen fel - det skall ju inte droppa genom filtret och filtret är inte torrt. Att det ibland kallas tottfilter beror väl snarast på att filtermaterialet inte är helt dränkt i vatten som i ett våtfilter.
              Ett droppfilter som är 50x10x10 (antar att 50 cm är höjden) räcker gott och väl om du inte har ett jätteakvarium och ser till att välja ett effektivt filtermaterial.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • Vannar
                Användare
                • april 2002
                • 339

                #8
                hmm nog ska det væl droppa (fast många droppar samtidigt)

                Kanske att dom dimensionerna ræcker men før sækerhets skull hade jag byggt ett lite bredare (det tar ju inte mycket større plats) før mig veterligen ær det rætt dålig koll hur effektiva dessa filter ær. Klart det ær ju bættre æn inget.

                satsa dock på filterbollar (stor storlek) av bra kvalitet før det ær ju dessa som till størsta delen bestæmmer effektiviteten.

                silen i toppen tillverkar man enklast av plexi som man borrar hål i.
                / Jonas Vannar

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  citat:hmm nog ska det væl droppa (fast många droppar samtidigt)
                  Så Niagarafallet är då ett droppfall enligt din definition, det är ju en massa droppar samtidigt.
                  Nej men skämt åsido - droppfilter är också ett dåligt namn eftersom filtret är effektivare om vattnet strömmar igenom. Så strömfilter vore ett bättre namn.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

                  Kommentar

                  • mickeo
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 14

                    #10
                    Vill inte ha det så högt. Skall rymmas under rampen. Så måtten jag tänkte är b 50 cm h 10-12 cm djup 10-15 cm..

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Med de måtten blir det inte allas lika effektivt som om det hade varit 50 cm högt.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

                      Kommentar

                      Arbetssätt...