Limma härdat glas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mus

    Limma härdat glas

    Hej! Undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig med råd angående härdat glas? När jag beställde glas senast fick jag alla förstärkningar, bottenskivan och ryggen i härdat glas. Akvariet kommer att bli ca 500 liter stort och byggs i 10 mm's glas. Nu till frågan... Är det dumt att använda det härdade glaset? Det är väl stenhårt men bräckligt i vissa punkter? Kommer inte att limma skivorna ståendes på botten (vilket borde spela in?) Råd/erfarenheter tages tacksamt emot!
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Normalt sett använder man inte härdat glas till akvarier, främst för att det går sönder explosionsartat.
    David

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Det härdade glaset har den lilla bristen att om du skulle få ett slag på rutan så spricker inte glaset, utan det går sönder i miljoners små bitar. En spricka kan man möjligtvis upptäcka och hinna tömma karet innan allt vatten rinner ut, en skada på ett härdat glas ger ingen återvändo. Huruvida det härdade glaset är mycket starkare kan jag dock inte svara på, men logiskt sett borde det ju vara det.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        Om du inte beställde härdat glas utan fick det ändå är det ju bara gå tillbaka med det och säga att du vill ha det du beställde, alternativt att dom avhärdar det, vilket jag tror går att göra?!

        Grejjen med härdat glas är att det är avsvalnat med en viss procedur som gör att det bildas inre spänningar i glaset, detta gör det starkare och man kan använda tunnare glastjocklek. Men som sagts går det sönder så blir det ung som när "någon trashat en busskur!"
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • Mus

          #5
          Tack för alla svar! Ja, glaset exploderar om det går sönder... Men är risken stor för det när det borde vara så mycket starkare? Glaset i sig borde tåla mer? Inga större risker för åverkan finns då det gäller rygg och botten (utan stenar). Om det nu inte blir snedbelastningar?! Kan inte lämna tillbaks rutorna då beställningen gick via kompis och det var ett klipp... Ska man våga???

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Det är nog lite riskabelt med härdat glas i vilken av sidorna man än väljer. Icke härdat glas är ju böjligt (om än ytterst lite) vilket gör att ett akvarium pallar någon millimeters skevhet i underlaget. Jag misstänker utan att vara säker att härdat glas mycket väl kan smälla om det inte ligger helt plant.

            Tony Englund

            Kommentar

            • Juanito
              Användare
              • maj 2002
              • 180

              #7
              Här i finland används härdat glas rätt friskt för att det anses kraftigare mot tryck. Däremot anser jag inte det riktigt rätt att göra det. Men om man laminerar två skivor kan det vara helt ok.
              juanito

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Härdat glas har nackdelar men oxå stora fördelar.

                Nackdelen är som nämnts att det om det går sönder går det sönder rejält.

                Fördelarna är att det är 3-6 ggr så starkt som vanligt glas. Det är även otroligt segt och böjligt. Riskerna för att det skulle gå sönder är med andra ord väldigt små. en 10 mm skiva motsvarar i hålfasthet en vanlig ruta som är 3-6 cm tjock! Ett härdat glas är dessutom nästan omöjligt att repa vid rengöring o dyl.

                Det man ska tänka på är att Gasets kanter och framförallt hörnen är känsliga för stötar och slag. Det kan alltså vara en fördel att limma på någon typ av ramkonstruktion på akvariet.

                Jag hade inte haft några betänkligheter att bygga ett akvarium i av detta material. Om man inte brukar fäkta oförsiktigt med glasskärare hemma hade jag satt den härdade rutan som front eftersom den inte repas.

                Mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • lollo
                  Användare
                  • november 2002
                  • 51

                  #9
                  Hej jag håller med dig olof,jag jobbar på glasmästeri och jag kan intyga att härdat glas är otroligt starkt,bara man är rädd om kanter och hörn.Man bör också skydda glaset med en frigolitskiva på botten så att det inte blir väldigt stor punktbelastning ,sandkorn under stor sten tex,för då kan det explodera.Jag har själv planer på att bygga ett vinkelakvarium på 2-3000 liter och tänker då svetsa en ram och använda härdat glas,precis som du skrev.När jag började jobba på glasmästeri så visade chefen hur starkt härdat glas är genom att ta en släggghammare och slå allt vad han orkade i en skiva härdat och jag trodde att han vart helt galen(han är ganska stor väger säkert 120 kg)men den bara studsade.Han hävdar att härdat glas är 10 gånger starkare men bara 4 gånger så dyrt.

                  mvh magnus
                  _____________________________________


                  Jag är ateist-men jag tror inte på det heller!


                  Mvh Magnus Hässelborg

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    "Bara" 4 gånger så dyrt som vanligt svindyrt glas? ) Låter svettigt för plånboken.

                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • april 2002
                      • 880

                      #11
                      Dyrt eller mycket pengar, det är frågan (men inte nödvändigtvis samma sak) [)]

                      Kommentar

                      • Mus

                        #12
                        Med andra ord, använd men skydda hörn och kanter... Tack alla som svarat!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...