spricka i botten....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marre
    Användare
    • oktober 2003
    • 71

    spricka i botten....

    Hejsan
    jag har fått ett 600liters kar, i det är det en spricka i botten på ca 4dm, de förra ägarna har bara satt en skiva på själva sprickan, hur ska jag fixa till detta på bästa sätt? Byta ut helt?
    MVH Maria
    marre
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det bästa är att byta hela bottenglaset men jag har ett par kar som jag har reparerat i botten utan problem. Det ska nog tilläggas att jag har dem i en källare med golvbrunn så jag har vågat experimentera med "slarvlagningar".

    Jag tycker att bästa sättet att laga en spricka är att "spackla" ut ett lager av silikon och sedan lägga en glasskiva ovanpå. Därefter drar man vanliga fogar med fingeret längs den ditlagda plattans kanter. Jag har tre kar som är lagade så och de har hållt i några år nu.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • cyntolopia-afra
      Användare
      • oktober 2003
      • 77

      #3
      Hej

      Jag har ett 180l kar med en spricka på ungefär 1dm som jag bara har silikonerat över och sedan lagt en glasskiva över och tillsist silikonerat ut med kanterna på skivan

      Lycka till med tätningen Mvh Cyntolopia-afra
      Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

      Kommentar

      • marre
        Användare
        • oktober 2003
        • 71

        #4
        satt och funderade nu mitt uppe i lagningen och renoveringen av mitt kar, man får ju sina tankar när man håller på, vad är orsaken till att man INTE ska laga bara med en liten skiva på sprickan? Om det är för att spricka kan löpa vidare så kan jag delvis förstå hur de förra ägarna tänkte. Sprickan går som ett U från samma kant om ni förstår hur jag menar, och då kan den väl inte löpa iväg åt ett helt annat håll? Jag bara undrar så om nån kan svara mig på den här frågan så blir jag glad
        MVH Maria
        marre

        Kommentar

        • Mcoist
          Användare
          • oktober 2003
          • 154

          #5


          Om en skiva är sprucken så försvinner dess hållbarhet den svicktar mycket mer och lättare.

          En glasskiva i tex ett 100L akvarie har vissa bestämda mått och om då skivan är sprucken så håller skivan kanske inte för det vattentryck som åstadkomms i akvariet med nya sprickor som följd.

          Vet folk som bara limmat i lite nytt glas och haft sina flera år utan lekage.

          Jag skulle föredra det fredrik sade innan även jag och en kompis har lagat akvarie på det viset med bra resultat skall föresten göra det imorn igen i ett 80 liters akvarie.
          1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

          Kommentar

          • Fiskar.nu
            Användare
            • september 2003
            • 442

            #6
            hur upptäcker ni spricka, tar ni ur all sand/stenar eller och kollar. hur ofta i såna fall
            375 liter till L-malar

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Sprickan upptäcks genom att vattnet rinner ur karet.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              Arbetssätt...