Är det vanligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskar.nu
    Användare
    • september 2003
    • 442

    Är det vanligt?

    Hej, igår har mina stora ciklider, antingen så heter den papegojciklider eller sadelciklider vet inte vad den hette, aja återgå till ämne, dom försökte hoppa ut ur karet, och jag hade ingen täck glas för att jag har akvarie som öppet akvarie.. är det normal att fiskarna försöker hoppa ut ur karet? Jag vet ju att t.ex Arowana hoppar rätt mycket, men det är inte den jag har... Har nån av eran fiskar försökt hoppa ut? dela med tips hur jag ska göra om jag ska mata på kvällen så att den inte hoppar så mycket eller hur ska jag göra!!!
    375 liter till L-malar
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Täckglas är det enda som kan hindra fiskar att hoppa ut. De flesta fiskar kan hoppa, sedan finns det de som är mer benägna än andra att göra det t.ex. Arowana. Tror inte du kan påverka fiskarnas hoppförmåga genom att ändra tider för matning el. dyl.

    Kommentar

    • Fiskar.nu
      Användare
      • september 2003
      • 442

      #3
      ok, men som tur är att dom inte har lyckas att hoppa ut ur akvariet, men har dina försökt att hoppa ut?
      375 liter till L-malar

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Inte när jag studerat dem. Men jag sitter ju inte framför mina akvarium 24 tim/dygn. Jag har täckglas, så de får gärna försöka om de vill.

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 638

          #5
          Hej

          Sadelcikliden är en Aequidens om jag inte minns fel, och den äkta papegojcikliden kan möjligtvis sägas vara lik den, medan den människoskapade papegojcikliden inte är lik mycket annat, förutom sin ursprungsart Amphilophus labiatus eller citrinellum.

          Vissa fiskar är lättskrämda, och hoppar när de blir skrämda, eller om det är nå´t fel i vattnet. Silverhajar är lättskrämda, och hoppar ofta, även om mina aldrig har gjort det vad jag har sett. Däremot såg jag silverhajar i en zooaffär som gick i ett akvarium på ca 500 liter, som var kraftigt angripna av vita prick. De hoppade ut genom matningshålen, som om de ville fly från det sjuka vattnet. Så antagligen är det nå´t i vattnet de inte gillar, eller att de har åkt på ett parasitangrepp eller nå´t liknande.

          MVH Micke
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Kan du inte bygga en nätkonstruktion (myggnät) istället för att ha täckglas?

            Med ram gjord av behandlat trä eller så...

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              #7
              Sadelciklid är väl synonym till tyskans "sattelfleck buntbarsch" (Sadelfläcksciklid) Guianacara Geayi

              Se länk: http://www.michasinfopage.de/sattelfleckbuntbarsch.htm

              Mvh/ Per

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • maj 2002
                • 387

                #8
                ....Hmm, såg just att den svenska benämningen Sadelciklid avser Aequidens tetramerus!
                Dessa handelsnamn gör ju att förvirringen blir total!!

                Förslag till kampanj på ciklid.se ; "Bojkotta handelsnamn" :-)

                Mvh/ Per

                Kommentar

                Arbetssätt...