Kan man repa glaset med rakblad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Kan man repa glaset med rakblad?

    Hejsan!
    Jag har köpt ett nytt 780l akvarium och håller just nu på med att skrapa framrutan från de otroliga mängder alger den förre ägaren samlat på sig. Jag har inte fyllt på vatten än, utan jag har skrapat utan. Jag är dock lite osäker om jag repar glaset med rakbladet, min kompis sa att det var omöjligt att repa glas med raklbad, stämmer det?
    Och andra frågan: Hur får jag lättast bort algerna?


    mvh


    markus
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #2
    Stål och glas har ungefär samma hårdhet, men härdat stål (som jag antar rakblad är gjort av) verkar lite hårdare vilket skulle innebära att man kan repa glas med det:
    Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!



    Jag har några fula repor jag gjort med rakblad, men jag vet inte om det är för att det kommit in sandkorn mellan rakbladet och glaset.

    Hursomhelst är det en vansklig kombination.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Marcus1979
      Användare
      • januari 2003
      • 404

      #3
      Hallo!
      Mitt kar hade oxå lite alger när jag köpte det, Bara ljudet som uppstår när man skrapar torrt tycker jag låter som att det repar glaset. Jag lät det stå med vatten ett par dagar sen var det en enkel match att få bort det.

      Mvh/Marcus

      Ps. Lite utanför ämnet men hur går det med de nya fiskarna? ds.
      960L Malawi

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Använd isskrapa...funkar kanon utan större risk för repor (om man inte drar runt med sandkorn).

        Kommentar

        • Fiskar.nu
          Användare
          • september 2003
          • 442

          #5
          det finns faktisk pansarglas då kan du repa på hur mycket du vill hehe, eller ett glas som renar av mig själv och när man pressar sina händer mot den så blir det inget märke glaset finns på marknaden nu tror jag såg det på hjärnkontoret! handlade faktisk om fiskar, och nomometer eller nåt sånt
          375 liter till L-malar

          Kommentar

          • David Johansson
            Användare
            • april 2002
            • 581

            #6
            Vill man repa glas med rakblad är detta förmodligen inte omöjligt men rätt använt är risken minimal. Ett tips om algerna är intorkade är att faktiskt blöta upp dem först, använd en blomspruta och låt vattnet verka en stund. Du kan också ta det värsta nu och sedan ta resten när akvariet varit fyllt någon dag.
            David

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #7
              Det går alldeles utmärkt att repa glas med rakblad, har du väl fått några repor i glaset så är det bara lägga ner, det kommer bara sprida sig.
              Repfritt glas och nya rakblad så funkar det kanon, rätt vad det är slarvar man och har en repa sen är det bara o lägga ner.
              Själv har jag lagt ner det här med rakblad, då det finns bra alternativ.

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Jag ställer mig skeptisk till att stål skulle vara hårdare än glas och att det går repa glas med ett nytt rakblad trots länken. Jag har aldrig lyckats repa glas med rakblad. Jag har till och med för mig att det ingick i en labb som jag gjorde på en geologikurs. Däremot är det ju alltid lätt att få in ett sandkorn som repar lätt.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Fisherman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 53

                  #9
                  Instämmer med Olas påstående.
                  De s.k. algmagneter är största boven. Ramlar de ner i gruset en gång och man inte tar bart alla små sandkorn, så repas glaset.
                  mvh
                  Fisherman

                  Kommentar

                  • Torsten
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 647

                    #10
                    Inga problem att repa glas med rakbald. Har hänt både i akvariet och fönstren.. Detta utan att sand eller ngt annat varit inblandat.

                    Kommentar

                    • Juanito
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 180

                      #11
                      Visst går det att repa glas med ett rakblad och inte har möjligheten nåt att göra med hårdheten bara med svårigheten. Tillräkligt med tryck och en bastant plastbit så visst kan du repa glas (finns plast som är hårdare än glas för den delen också). Men det är ju relativt. Ett stort rakblad som inte är vinklat för nära normalen av glaset så kan man mycket väl använda.

                      Försöker man skära i glaset med rakbladet eller genom att man trycker ner kanten av rakbladet mot rutan kan det säker repa glaset.

                      Så var föriktig så skall det nog gå bra. Att blöta ner det är bra inte bara för att algerna ska lossa lätter utan för att vattnet bildar en film som gör att bladet glider bättre mot rutan. Med andra ord minskar riskerna för repor.
                      juanito

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Det går inte repa glas med en spik, däremot går det att krossa. Det har visst med hårdheten att göra. Men visst visst, det har med definitioner att göra och det vi är intresserade av är är om vi får fula repor i glaset, oavsett vad vi kallar det som orsakade dem. Om jag sparkar in rutan så har jag fixat jätterepor med min mjuka fot. Samtidigt så orsakar ju inte isskarapan repor på bilrutan, eller hur? Jag ska testa på täckglaset när jag kommer hem.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • macson
                          Användare
                          • april 2003
                          • 133

                          #13
                          tack för alla svar!
                          Tyvärr blev jag inte mycket klokare, då jag har fått olika svar!
                          Jag tror jag kör på den varianten att jag först fyller upp akvariet med vatten och skrapar sedan, eller vad tycker ni?

                          mvh

                          markus

                          Kommentar

                          • Torsten
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 647

                            #14
                            Vatten gör nog susen...

                            Min mor "tvättar" våtrumstapet med rakblad, fast hon blöter först upp den med såpvatten, sedan skär hon bort smutsen. Ja, hon flyttstädar åt andra! Jag vågar inte göra så då jag definitivt skulle skära sönder allt som finns. Så blöter du upp smutsen/algerna och sedan "skär" bort dom så blir det säkert bra.

                            Att efterputsa med filtervadd gör det hela bara bättre...

                            Kommentar

                            • Juanito
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 180

                              #15
                              Det där ska jag testa när jag kommer hem ska bara hitta en spik först.
                              juanito

                              Kommentar

                              Arbetssätt...