Botten filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nelson
    Användare
    • november 2002
    • 70

    Botten filter?

    Hejsan!

    Jag undrar vad det är fördelar och nackdelar med bottenfilter? Mitt kar är på 540liter och jag har ett 2217 ytterfilter men vill ha ett filter för att få mer cirkulation( för tillfället har jag två små innerfilter som håller uppe cirkulationen, men vill inte ha tre pumpar). Frågan lyder alltså vanligt innerfilter eller bottenfilter.

    Det pratas inte något om bottefilter här på forumet, men jag undrar ändå, för att Åleds akvarium har hela sin visnings anlägning med bottenfilter och han predikar väldigt väl för sina saker.

    Hls Nelson
    Jag kan motstå allt utom frestelser
    "Oscar Wilde"
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Botten filter är väldigt bra om man har tid att underhålla det.Lägga tillbaka sand tex när fiskarna gräver plus att se till att det inte sätts igen eller blir stillastående på annat vis vilket får ganska jobbiga följder i form av div gifter som bildas vid sådana tillfällen och om man då får i gång det igen utan att rengöra det innan så blire hej då med fisken.Eftersom det ligger under allt i burken så blir det ganska jobbigt att göra rent det till skillnad från ett ytterfilter ller innerfilter/cirkulationspump liknande.Men i övrigt är det väldigt bra =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • nelson
      Användare
      • november 2002
      • 70

      #3
      Hejsan Deelay!

      Det är så att Åleds akvarie ägare säger tvärtom mot vad du säger. Han är en väldigt duktig akvarist och har hållt på med akvaristik sedan 60talet så han har stor trovärdighet om man säger så... Tex. att bottenfilter inte är något problem när man får strömavrott ett par timmar för att ett bottenfilter är inte instängt som ett externfilter, i ett externfilter bildas mycket gifter som garanterat dödar alla fiskar i akvariet när det sätts igång utan att rengöras. Men det vet väl alla att det inte är bra med långa strömavbrott när det gäller externfilter.

      Så till frågan vad är det för nackdelar och fördelar med bottenfilter.

      En fördel:
      Är att mat som fiskarna inte hinner äta upp hamnar på botten och kan tas av malar eller bottenjagande fiskar. Den maten hamnar i ytterfiltret annars.

      En nackdel:
      Är att det är bäst att mata med biologiskt nedbrytbart foder för att avföring från en del pelletsfoder är inte biologiskt nedbrytbart och därför korkar igen sanden på lång sikt.

      Ni som svarar bör alltså ha erfarenhet av båda sorters filter eller ha undersökt själva hos trovärdiga källor.

      Hls Ola
      Jag kan motstå allt utom frestelser
      "Oscar Wilde"

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Att Åleds rekommenderar bottenfilter kanske beror på att åleds i princip har patent på bottenfilter, sk. "Åledsfilter"? )

        Det som talar mest emot bottenfilter är just det att det grävs friskt bland vissa ciklider. Om du har ett litet fält på botten med 1cm grus och resten täcks av 4cm kommer vattnet onekligen ta lättaste vägen, alltås där det är tunnast lager. Filtreringseffekten blir således mycket liten. Om man tar en titt hos de som använder bottenfilter ser man ofta att de har ca 1/4 av bottenytan täckt av filterplattorna, och just över dessa plattor ligger ordentliga högar grus. Att mat hamnar på botten och blir mat åt malar tack vare bottenfilter blir också lite knepigt då "draget" drar med sig de flesta matsmulor ner i gruset där malarna inte kommer åt.

        Det smidigaste jag testat hittils är filterfack med filtermatta och pumphuvud. Det blir ingen koncentrerad insugspunkt vilket lämnar massor av matsmulor på botten för div malar och sandsilande ciklider.

        Tony Englund

        Kommentar

        • Mattias Nilsson
          Användare
          • april 2002
          • 467

          #5
          problem vid strömavbrott borde väl gälla bottenfilter oxå, "gifterna" som bildas är väl i själva verket bakterier som dör av syrebrist när genomströmningen upphör, dessa borde väl dö även i ett bottenfilter då cirkultionen försvinner. När strömmen sen kommer tillbaka drar man ut alla dessa döda bakterier i karet, precis som med alla andra filter, och därigenom förgiftas karet.
          Mvh
          Mattias

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            "i ett externfilter bildas mycket gifter som garanterat dödar alla fiskar i akvariet när det sätts igång utan att rengöras"

            Den sk "förgiftningsdöden" har diskuterats på andra forum i olika trådar. Tex http://www.zoopet.com/akvarium/forum...89&whichpage=1
            Farhågorna verkar vara rätt överdrivna, några timmars stopp verkar vara rätt harmlöst med ett ytterfilter.
            Anders L

            Kommentar

            • nelson
              Användare
              • november 2002
              • 70

              #7
              Hejsan igen!
              Det som Tony sa tycker jag är det ända motivet som håller för att inte köpa bottenfilter. dvs. att fiskarna gräver så att all genomströmning sker på ett ställe men det att gifterna skulle bildas i samma utsträckning tror jag inte ett skit på ( ursäkta språket ).

              Jag visste att Åleds är tillverkare av bottenfilter...

              Därför säger jag att det inte finns några direkta nackdelar med bottenfilter så länge man inte har fiskar som gräver mycket. Eller?

              Jag tycker också att filtreringsmetoden med filtermattan synlig i akvariet är den bästa men inte den snyggaste enligt min smak.

              Hls Nelson
              Jag kan motstå allt utom frestelser
              "Oscar Wilde"

              Kommentar

              Arbetssätt...