Bakgrunds-lack-bekymmer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Edward
    Användare
    • april 2002
    • 21

    Bakgrunds-lack-bekymmer

    Här sitter jag med min bakgrund som behövs lackas om. För tillfället är den lackad med Beckers Golvakrylat, art. nr 013993. Lacken är grå vilket medförde att jag fick ösa in färgpigment för att få den önskade bruna färgen. Om man gnuggade på ytan kunde man t o m få lite pigment på sig. Detta verkar dock inte ha påverkar fiskarna, då de levde där i ungefär ett år.

    För att inte behöva använda samma lack och massor med färgpigment funderar jag på en transparent lack. Hemma har jag dessa lacker:
    "Landora Båtlack (http://www.landora.se/Produktfaktablad/batlack.htm)"
    "Golvlack 90" (http://www.liwellkemi.se/pdf_filer/p...g-golvlack.pdf)
    Jag undrar om någon av dessa går att använda till bakgrunden. Båtlacken verkar främst vara avsedd för trä - vågar man använda på betong? Både båtlacken och golvlacken innehåller lacknafta, skapar det problem?

    Golvlacken står det är tålig mot vatten, men som sagt innehåller även den lacknafta. Vad jag tänkt så borde ju golvlacken funka eftersom båtlacken, som innehåller lacknafta, är avsedd för vatten där djur lever. Men man vill ju vara säker

    Den gamla lacken jag använt förtunnas med vatten och det står inget om att den skulle innehålla lacknafta.
    Mvh
    Edward
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Om du håller dig till vattenbaserad epoxylack löper du klart mindre risk för katastrofer. Lacknafta kan omöjligt vara bra för fiskarna. Jag tror inte heller att akrylat är speciellt nyttigt då jag tror att den släpper onyttigheter kontinuerligt.

    En liter 2 komp vattenbaserad epoxy kostar ca 200:- på flugger, så att testa sig fram med lacker/färger bara för att det finns hemma låter som en dålig ide.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Tommy K
      Användare
      • maj 2002
      • 309

      #3
      Tjenare Edward!
      Landora kan du glömma på en gång! Jag målade, lät torka i över 2 veckor (bortrest). När den kom i vattnet så blev den gråfläckig trots noggrant underarbete. Fiskarna mår trots allt utmärkt.

      Kommentar

      • Edward
        Användare
        • april 2002
        • 21

        #4
        Var det båtlack du använde då?
        Om fiskarna mår utmärkt borde ju min Golvlack inte vara skadlig, då de verkar innehålla snarlika ingredienser
        Mvh
        Edward

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • maj 2002
          • 309

          #5
          Ja. Det var båtlack. Man tycker att den borde stå emot vatten, men...

          Kommentar

          • Edward
            Användare
            • april 2002
            • 21

            #6
            Idag ringde jag både till Liwell och Landora. Hos liwell vågade man inte garantera att den inte skulle vara skadlig för fiskar. Dock skulle det inte vara något problem att ha golvlack under vattnet.

            Landora sa att deras båtlack inte var menad att ha sänkt i vatten utan att mest tåla vattenstänk, därför flagnar den upp då den är i vatten. Vad de lade till var att den absolut inte skulle vara farlig för fiskar, enda problemet skulle vara att lacken inte höll.

            Lacknaftan sa båda i supporten att den ångar bort tills allt torkat och att det inte skulle vara något problem.

            Min slutsats blir att jag öppnar golvlacksburken och testar att lacka något obetydligt och låta detta sköljas o ligga i vatten ett tag, för att sedan testas tillsammans med skräpfisk.
            Mvh
            Edward

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • april 2002
              • 1321

              #7
              Vad är det för fel på vattenbaserad 2-komp. epoxylack?
              Varför inte använda sånt som garanterat funkar.....
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • april 2002
                • 1081

                #8
                Nu vet jag inte om bakgrunden är av frigolit, men lacknafta + frigolit = big trouble.
                Håller med Hank.

                Kommentar

                • Edward
                  Användare
                  • april 2002
                  • 21

                  #9
                  Om alla skulle tänka som hank hade vi nog stannat i utvecklingen.

                  Jag prövar gärna nya sätt och det som passar en bäst; praktiskt och ekonomiskt.
                  Mvh
                  Edward

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1081

                    #10
                    Men du ville ju ha råd, då får du ju ta det även om det inte blir vad du förväntat dig. Ta det lugnt Edward. Tala gärna om hur det gick, kan nog finnas en o annan som är nyfiken på det.

                    Kommentar

                    • Edward
                      Användare
                      • april 2002
                      • 21

                      #11
                      Jag är lugn som en valnöt. Att två-komponents-lack funkar är ju inte direkt något man kunnat undgå då man sökt igenom varenda lack-tråd på forumet

                      Ska låta det jag lackat härda helt, sedan återkommer jag.
                      Mvh
                      Edward

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Vad ser du för fördel att använda de lacker du har Edward? Är de så mycket billigare än 200:-/liter och förmodas de vara bättre än 2komp epoxy? Klart nyfiken på vad som driver dig attexperimentera med såpass känsliga prylar.

                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Edward
                          Användare
                          • april 2002
                          • 21

                          #13
                          Nu har jag lackat bakgrunden och testfiskarna (några neontetror) har överlevt i snart tre dygn i vatten som i sin tur haft kontakt med lacken i en vecka.
                          Lacken jag använde var alltså "Golvlack" från Liwell kemi.

                          Den största fördelen med denna lack är väl att den kostar 165:- (jag köpte den på överskottsbolaget) för 2,5 liter. Färgåtgången är 1 liter för 10 kvadratmeter, då kan man lacka många bakgrunder med en burk
                          Mvh
                          Edward

                          Kommentar

                          • EddieK

                            #14
                            Jag har gjort ett 320 liters akvarium av marin plywood och lackat med båt lacker.. första jag provade funkade ditåt. Lutade en sten mot ena väggen och plötsligt hade det gått hål på lacken!! den tålde inte belastning tydligen, blev till en blåsa och flagade.. köpte ny båt lack av annat märke som inte funkade över huvudtaget. Blev vit och flagade av till sist. Jag lappade hålen, blåsorna med silikon tillsvidare. Resultat: Nästa lack är troligen av 2-komponent.. möligen 2-komp. golv lack, har inte kollat läget ännu.

                            Detta var bara mina resultat. Båtlack verkar inte hålla det den lovar skilnad på märken -> dyr lack = bra lack. Men då är det lika bra att satsa på ngt billigare men bättre.

                            Kan tillägga att den första lacken annars hållit bra, men när det kommit alger som jag tagit bort har ytan nötts, blir matt eller slipad..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...