Eheim 2217 låter som ett "tröskverk"..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    #16
    Jag har också precis köpt ett eheim 2217, nu är det så att den låter mindre om man håller handen på ovansidan och trycker till lite... innebär detta att den inte går som den ska? Har också noterat att pumpen låter betydlig mer om slangarna till och från akvariet är lite böjda så att vattnet får smalare väg, kan ju vara värt och kolla för andra som har problem!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Helt riktigt Denuo. Om man förändrar vattenflödet (genom att insugsslangen är intryckt t ex) till pumpen så blir det problem.

      Pumparna är riktigt känsliga för detta och det blir att "skorra" i pumpen...

      Bra inlägg! (jag hade glömt denna del)

      Kommentar

      • Kjell K
        Användare
        • april 2002
        • 128

        #18
        Ett Eheim 2217 skall vara tyst nog att ha i ett sovrum. Åtminstonde om man kan ställa in det i ett skåp eller liknande. Nya filter brukar ibland ha en inkörningsperiod på någon vecka innan de tystnar. Efter det skall det vara tyst. Jag har ett Eheim 2217 i mitt vardagsrum. Efter två veckors inkörning (då det brummade lite) har det nu varit tyst i två år. Jag har inte behövt öppna det för rengöring under tiden. Mitt filter står direkt på golvet bakom en gallerdörr så det är inte ljud- eller vibrations-dämpat på något sätt. Är filtret inte tyst efter några veckor skall du reklamera det.

        Det som ibland får mina ytterfilter att brumma är att lite luft finns kvar i dem efter vattenbyten etc och inte kommer ut. Att få ut luften ur Eheims filter brukar inte vara något problem, de brukar pumpa ut den själva på något dygn. Mitt 2217 är helt suveränt bra i detta avseende. Jag äger dock tyvärr ett Fluval 303-filter och det är rent helvetiskt. Hur jag än mixtrar, knackar och lutar filtret så blir det ändå kvar lite luft i det. Min modell är av den lite äldre genomskinliga typen, så det gick utmärkt att se luften trots att jag inte kan få ut den. Tala om frustration... Att få filtret tätt efter att ha pillat med det är också förvånansvärt svårt och tar tid. Lösningen blev till slut att montera en Y-förgrening med snabbanslutningar på utblåsslangen. De finns att köpa i trädgårdsaffärer eller på Biltema. Se denna länk:
        Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

        Om luft kommer in i filtret stänger jag nu av det och blåser ur luften "baklänges" med hjäp av vattentryck. Det funkar bra mycket bättre än allt annat jag provat. En bonus blev att jag fick ett enkelt sätt att byta vatten i akvariet. Jag kopplar bara en slang från Y-kopplingen och låter vattnet rinna ut i avloppet mha häverteffekten (eller med filtret påkopplat om jag har bråttom). Sedan fyller jag på nytt vatten efter att jag anslutit samma slang till en vattenkran.
        En varning är på plats: Gör rent insugsslangen innan du kör vattnet i fel riktning första gången, annars blåser du ut en massa gojs som växer i den. Genom att jag blåser ur filtret ungefär varannan vecka hålls insugsslangen nu "gojsfri" och det kan ju bara vara bra.

        Kommentar

        • Mattias Olsson
          Användare
          • september 2003
          • 328

          #19
          Har nu haft mitt eheim 2217 i 5 dagar och den har "lugnat ner sig" betydligt mot i början. Plockade isär den en gång då jag tyckte den lät konstigt, när jag sedan fick ihop den igen fortsatte den att låta men efter något dygn slutade det som sagt. Stämmer förmodligen det som Kjell K skrev om en inkörningsperiod...

          Hej hopp

          Kommentar

          • mikael33
            Användare
            • juli 2003
            • 69

            #20
            Äntligen på benen igen..
            Tack för alla svar
            Skall försöka lite till och se om jag får tyst på "burken", nu har den varit igång så länge att den borde vara tyst enl alla som skrivit här.
            Annars tyvär reklamations dags.

            Ha det så bra och tack än en gång
            Mikael
            Mikael O
            450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

            112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

            Kommentar

            • Bosse.J
              Användare
              • augusti 2003
              • 205

              #21
              Hej,Jag har ett 2224. Fick samma problem som du, höll på med en massa trix. Gjorde rent å grejade, det tystnade nästan varje gång jag hade stängt å startat igen. Men problemet återkom alltid efter några dagar. Så jag plockade isär pumpen, det visade sig att rotorn sitter "upphängd mellan några gummibussningar.. och den hade lossnat. Jag tryckte ihop den ordentligt, satte tillbaka locket och voila!!
              Tyst och fin. Var noga med att SKRUVA bort locket över rotorn. Det ser ut som att man ska använda skruvmejsel och bända loss det.. MEN NEJ!!!.. Jag fick fästa lcket med silicon tills jag fick köpt ett nytt..
              Bosse.J

              Kommentar

              • mikael33
                Användare
                • juli 2003
                • 69

                #22
                tack Bosse

                Skall ta isär och kolla, trist men så är det.
                Alltid lär man sig något nytt.

                //Mikael
                Mikael O
                450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                Kommentar

                Arbetssätt...