Filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #16
    Egentligen så gör jag ju inget annorlunda än andra, men med mitt jobb så är jag borta ganska länge åt gången allt mellan ca 4-12 veckor åt gången. Finns då ingen intreserad som sköter mina kar (frugan matar fiskarna o thats it) så mina kar måste klara sej så länge utan att krascha. Då behöver jag dubbla pumpar ( om någon skulle lägga av) o stora filter som inte kräver rengörning.testade mycket olika förr i tiden men lavakrosset har vunnit på alla punkter. Sen är det bara att fylla ett lager större först o närmast insugen ca 5-6cm (för att det inte ska stoppa upp) sedan ca hälften 2-3cm av dom i ett lager på det ( då är det fortfarande bra flås förbi) sedan fylls det på med kross så mycket man får plats. Jag kör med Eheims 1260 pumpar som driver det hela. Finns säkert en nedre gräns för hur mycket lava man behöver men jag kör även så i mina Eheims 22600 som är ca 18l 2st driver ett 1125 kar. Så vet ej hur det funkar med mindre filter. Ska även tilläggas att i 2260 så kör jag grov matta 3cm som första del så att inte lavan sätter igen (kanske funkar utan men det har jag inte provat) Dom filtrerna görs heller aldrig rent utan går åratal. Som sagt passar säkert inte små kar. Men sumpar är ju lite så också med stor filter volym.Tror även att droppfilter jobbar likadant då dom oftast är 30-50cm höga o då också blir mera syrefattiga längst inne i mitten o har olika bakterier i sej o vad jag hört så ska droppfilter vara väldigt effektiva. Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    Arbetssätt...