Märlor - Levandefoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    Märlor - Levandefoder

    I Sverige har vi denna sötvattensmärla.
    Artfakta är platsen som samlar relevant information om våra arter. Lär dig känna arten, dess naturvårdsstatus, se kartor och bilder, eller använd nycklar för att artbestämma.


    Den kräver kallt och osurt vatten. Men det måste finnas andra märlor, märlor som klarar tropiskt vatten.

    Exempelvis denna art


    Utmaningen här verkar vara att de äter fiskägg...

    Om man hittar en märla som inte plockar fiskägg, så kanske man har ett foder som får fiskarna nyfikna och på alerten och samtidigt lättodlat.

    Tittar man på denna gamla artikel från 2012, så finns det en hel del varianter i Sydamerika
    LÄNK

    Kanske så finns det någon på forumet som har en känning på någon art som skulle passa som foder i ett akvarium. Körsbärsräkor mm kommer ju från Asien och inte Sydamerika.

    Dessa skulle sedan kunna leva i "filterdelen" av akvariet och lyftas över när man vill belöna sina fiskkompisar.

    PS. Jag har sökt i forumet och inte hittat en tråd om detta" DS.
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    #2
    Om inte märlor så räkor?

    Om inte märlor går så kanske någon form av räka går. Nedan är från Sydamerika, Rio Orinoco

    Utdrag ur länk:
    JSTOR is a digital library of academic journals, books, and primary sources.

    "Shrimps of the families Sergestidae and Palaemonidae collected in the Orinoco basin, the upper Cuyuní River, and the upper and lower Río Negro, are dealt with in this paper. New records and comments are given for Acetes paraguayensis, Macrobrachium amazonicum, M. brasiliense, M. jelskii, M. nattereri, M. surinamicum, and Palaemonetes carteri. Two new palaemonids are described: Macrobrachium cortezi, a form related to M. nattereri, from several localities in the Orinoco River and upper Río Negro, and M. aracamuni, from an altitude of 680 m in the Cerro Aracamuni in the drainage area of the upper Río Negro. Another previously undescribed species of Macrobrachium is recorded but not named due to the lack of mature males."

    Kille som tycker att det är lätt att odla inlägg #5 och #6 på sidan.
    I managed to source this shrimp. I will pick it up in 1-2 weeks. Finally a biotope correct shrimp for the big tank. (5-8 cm) I already have some Euryrhynchus amazoniensis, but these are small (20-25 mm) and night active, and can't go in the large tank. Anyone with any experience? They...


    Det jag är ute efter är något som inte behöver saltvatten, inte är för fett, inte är jättesmutsiga (tubifex), inte behöver odlas på land, äts upp, äter inte upp, kommer från Sydamerika.

    Enligt våra importregler så borde varken Märlor eller Dessa Macrobrachium inte innefattas importförbudet.

    "Förbjudet att importera vissa sötvattenkräftor:
    Observera att det är förbjudet att importera/införa levande sötvattenkräftor som tillhör familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae."
    http://www.jordbruksverket.se/amneso...880002768.html
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      finns redan inom hobbyn

      Ja det är ju ett tag sen Hyalella azteca var i fokus. Hur är erfarenheterna numera för er som haft dem en längre tid. Fundera även på om denna räknas som kräfta och borde därmed vara förbjuden i Sverige eller ???

      Kommentar

      • dpzOnline
        Användare
        • september 2016
        • 162

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Perfekt

        Det verkar råda delade meningar med att ha just Azteka, finns den en sort som inte är från Central Ameria, och inte är en romtjuv?

        Har du denna märla?
        Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

        Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

        Kommentar

        • Trafter
          Användare
          • oktober 2013
          • 345

          #5
          Denna vara jag intresserad av!
          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

          Kommentar

          Arbetssätt...