Sump men inte borra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TIC37
    Användare
    • maj 2002
    • 45

    Sump men inte borra

    Undrar om det är någon som har kunskap om hur man kan åstadkomma ett fungerande över-rinningssystem till en sump utan att behöva borra karet?
    Eftersom system med sump är icke trycksatt (inga slutna pump/filterenheter) så är problemet att få vattnet att rinna över akvariekanten (via en lyft) då jag börjar pumpa upp vatten i karet.
    Systemet måste bygga på att jag (det är ett absolut krav om jag inte skall riskera översvämmning) när jag når en viss nivå i karet så evakueras motsvarande mängd vatten ut ur karet och ner till sumpen. Jag får heller inte riskera att överfylla karet utan att över-rinningen inte går igång.
    Jag får inte för mitt liv tanken, att lyfta vattnet över kanten självmant, att fugera men jag vet att exempelvis Tunze har en sådan enhet men jag tycker att 92 Euro är lite dyrt. Det borde finnas en annan billigare lösning.

    Carpe Diem
    Carpe Diem
  • AnteB
    Användare
    • april 2002
    • 12

    #2
    Hej TIC37!
    Du behöver en slang och en burk som du kan göra hål i. Häng burken vid sidan om akvariet i höjd med vattenytan. Fyll burken med vatten och fyll sedan slangen med vatten samt montera slangen mellan burken och akvariet (ingen luft i slangen). Har du gjort rätt så får du nu samma vattennivå i akvariet och burken, du har fått ett s.k. kommunicerande kärl. Nu kan du borra bäst du vill i burken men behåller akvariet intakt. Enkelt va?

    /AnteB

    Kommentar

    • TIC37
      Användare
      • maj 2002
      • 45

      #3
      Du var snabbare än jag själv på att svara. Gjorde lite forkning på nätet och för den som är intresserad kan ni gå till och finna en ritning på hur det ser ut:



      Vill ni sen göra det lite snyggare så ta en titt på tillbehören hos Tunze, deras lösning är snyggare.



      Ta bara en ordentlig titt på Tunzes overflowsystem för den är utformad så att den drar 50 % ytvatten och 50 % bottenvatten.

      Carpe Diem
      Carpe Diem

      Kommentar

      Arbetssätt...