Slangreducering (Eheim compact+ 5000)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XlntMan
    Användare
    • augusti 2014
    • 12

    Slangreducering (Eheim compact+ 5000)

    Hej!


    Jag har ett 720l Malawi kar där jag har ett EHEIM professionel 3 1200XL(2080) och ett EHEIM classic 1500XL(2260) ytterfilter. Jag tycker det är lite dåligt ös på vattenströmningen så funderar på att köpa en Eheim compact+ 5000 och byta ut ett av ytterfilerna mot den.


    Problemet jag då får är att hålet i min btn bakgrund passar slangar med mått 16/22 och compact+ pumpen är slang storleken hela 26mm. Finns det något vettigt sätt att reducera slangen så att den passar i btn bakgrundens hål?


    Eller är det helt onödigt att byta ut ett av ytterfilterna mot en starkare pump, jag förlorar ju filtreringen som filtret skulle gett?


    Mvh
    Andreas
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Ursprungligen postat av XlntMan
    Hej!


    Jag har ett 720l Malawi kar där jag har ett EHEIM professionel 3 1200XL(2080) och ett EHEIM classic 1500XL(2260) ytterfilter. Jag tycker det är lite dåligt ös på vattenströmningen så funderar på att köpa en Eheim compact+ 5000 och byta ut ett av ytterfilerna mot den.


    Problemet jag då får är att hålet i min btn bakgrund passar slangar med mått 16/22 och compact+ pumpen är slang storleken hela 26mm. Finns det något vettigt sätt att reducera slangen så att den passar i btn bakgrundens hål?


    Eller är det helt onödigt att byta ut ett av ytterfilterna mot en starkare pump, jag förlorar ju filtreringen som filtret skulle gett?


    Mvh
    Andreas
    Du ska veta att det är ett rejält tryck i compact-serien. Har en compact 2000. Den transporterar vatten bra långt i mitt 250 cm långa kar.
    Så jag tycker du nog kan behålla de två ytterfiltren och kanske gå ner i kapacitet på till en compact 3000 eller 2000.

    Om du ändå vill ha 5000 så är det väl enkelt att karva upp hålet i btn istället?

    Här är nog de bästa priderna på de pumparna:

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      compact 5000+ drar 86 w dessutom!
      Compact 2000+ ska dra 32 w, men enligt min mätare drar den 25, så kanske 5000 drar något mindre än angivet. Men ändå. Som att ha tv.n på dygnet runt...

      Kommentar

      • XlntMan
        Användare
        • augusti 2014
        • 12

        #4
        Ursprungligen postat av Pabbe
        Du ska veta att det är ett rejält tryck i compact-serien. Har en compact 2000. Den transporterar vatten bra långt i mitt 250 cm långa kar.
        Så jag tycker du nog kan behålla de två ytterfiltren och kanske gå ner i kapacitet på till en compact 3000 eller 2000.

        Om du ändå vill ha 5000 så är det väl enkelt att karva upp hålet i btn istället?

        Här är nog de bästa priderna på de pumparna:
        http://www.pwss.se/home.php?cat=288
        Tack för ditt svar.
        Jag hade ju tänkt plocka bort ett av ytterfilterna om jag köper en compact+ för vill inte borra mer håll i btn bakgrunden.

        1500xl har ju en kapacitet på ca 2400l/h och 1200xl ca1700l/h så för att öka flödet måste jag isf köpa en 3000 eller 5000. Men är svårt tycker jag, det kanske räcker med det jag redan har.

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ja, det borde det väl göra? Vad har du för fisk och inredning?

          Kommentar

          • XlntMan
            Användare
            • augusti 2014
            • 12

            #6
            Ursprungligen postat av Pabbe
            Ja, det borde det väl göra? Vad har du för fisk och inredning?
            För tillfället har jag inte så mycket fisk i det men skall snart införskaffa en hel del nytt för känns väldigt tomt nu. Karet är inrett med klippor och sten och en hel del grottor.

            Fiskarna jag jag har nu är: 7 Crabro, 2 moori,, 6 golden, 3 firefish, 2 livingstonii, finns även en L-mal, en gökmal och två praktbotior som följde med när jag köpte det.

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Filtrering har du ju så det räcker ordentligt. Jag skulle satsa på en cirkulationspump typ Hydor Koralia:


              De sätter man ganska högt upp och de är vridbara 180 grader nästan. De sprider cirkulationen över hela ytan. Eheim compact har nackdelen att de inte går att rikta på något sätt (därav namnet tror jag)

              Filtrering har du ju så det räcker ordentligt. Jag skulle satsa på en cirkulationspump typ Hydor Koralia:
              http://www.pwss.se/product.php?productid=6922&cat=290&page=1

              De sätter man ganska högt upp och de är vridbara 180 grader nästan. De sprider cirkulationen över hela ytan. Eheim compact har nackdelen att de inte går att rikta på något sätt (därav namnet tror jag)

              Kommentar

              • XlntMan
                Användare
                • augusti 2014
                • 12

                #8
                Ursprungligen postat av Pabbe
                Filtrering har du ju så det räcker ordentligt. Jag skulle satsa på en cirkulationspump typ Hydor Koralia:


                De sätter man ganska högt upp och de är vridbara 180 grader nästan. De sprider cirkulationen över hela ytan. Eheim compact har nackdelen att de inte går att rikta på något sätt (därav namnet tror jag)

                Filtrering har du ju så det räcker ordentligt. Jag skulle satsa på en cirkulationspump typ Hydor Koralia:


                De sätter man ganska högt upp och de är vridbara 180 grader nästan. De sprider cirkulationen över hela ytan. Eheim compact har nackdelen att de inte går att rikta på något sätt (därav namnet tror jag)
                Det verkar inte vara så dumt, väldigt effektfulla och energisnåla pumpar. Hur skulle du rikta hydor streamern i karet för att få malawisen att trivas bäst. Som jag har det nu så blåser ytterfilterna nästan mot varandra i mitten av karet högst upp vid ytan. Har dock möjlighet att koppla på munstycken för att ändra riktningen på dom. Men dom är ju mest till för ytrörelsen.

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Ursprungligen postat av XlntMan
                  Det verkar inte vara så dumt, väldigt effektfulla och energisnåla pumpar. Hur skulle du rikta hydor streamern i karet för att få malawisen att trivas bäst. Som jag har det nu så blåser ytterfilterna nästan mot varandra i mitten av karet högst upp vid ytan. Har dock möjlighet att koppla på munstycken för att ändra riktningen på dom. Men dom är ju mest till för ytrörelsen.
                  Jag skulle sätta hydorn ca tio cm under ytan. Det har en kraftig magnet, så den går att sätta var som helst. Sen reglerar du som du vill.
                  Sen skulle jag faktiskt rikta ett av ytterfiltrens utblås lite ner mot botten. Det är bra med lite rörelse där också. En stor del av de nyttiga bakterierna arbetar i sanden. Ju finare sand, desto bättre jobb...

                  Kommentar

                  • XlntMan
                    Användare
                    • augusti 2014
                    • 12

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pabbe
                    Jag skulle sätta hydorn ca tio cm under ytan. Det har en kraftig magnet, så den går att sätta var som helst. Sen reglerar du som du vill.
                    Sen skulle jag faktiskt rikta ett av ytterfiltrens utblås lite ner mot botten. Det är bra med lite rörelse där också. En stor del av de nyttiga bakterierna arbetar i sanden. Ju finare sand, desto bättre jobb...
                    Tack för tipsen.
                    Vilken av hydor koralia pumparna tycker du jag ska välja, finns rätt många olika styrkor att välja på. Akvariet är 2m långt så man behöver kanske något med bra drag i?

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #11
                      Ursprungligen postat av XlntMan
                      Tack för tipsen.
                      Vilken av hydor koralia pumparna tycker du jag ska välja, finns rätt många olika styrkor att välja på. Akvariet är 2m långt så man behöver kanske något med bra drag i?
                      Ja, när man tittar på kapaciteten, utan att testat dem kan man bli vilseledd. Konstruktionen är sådan att de pumpar ut vatten i en väldigt vid vinkel, vilket är bra för ytcirkulationen. Så koralia 6 eller 7 tror jag blir bra, om det nu är så dålig fart i dina ytterfilter.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...