Fenröta/bakterieangrepp? Bråttom! :-(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nelly
    Användare
    • december 2013
    • 22

    Fenröta/bakterieangrepp? Bråttom! :-(

    Postade detta meddelande på ett annat forum igår, men har inte fått så många svar, och nu hittade jag detta forum som verkar mer välbesökt. Så här kommer mitt inlägg:

    Vi har hamnat rejält i skiten. :-( Fler av våra Malawi har fått "ruttnande" fenor, men även lite vitt ludd på kroppen och runt munnen. Vår djuraffär har haft slut på medicin mot fenröta så vi har varit desperata och min sambo åkte i förrgår 10 mil till närmaste andra djuraffär, och där hade de endast aquafloxin så vi hade i det igår kväll. Märkte ingen förbättring utan istället försämring igår morse.

    Då djuraffären fick in Fluranol igår så bytte jag 50% av vattnet och lade istället i en kur av den medicinen. Sedan dess (1 dygn + några timmar) så har de blivit sämre. Två har dött och en tredje är nog på god väg när som helst. Är rädd att inte detta är rätt medicin heller. :-(

    Snälla hjälp, har vi drabbats av väldigt aggressiva bakterier, eller kan det rent av vara något annat?? Vi behöver inte uppläxningar om vad vi skulle ha gjort annorlunda eller att vi måste sköta akvariet dåligt eftersom fiskarna blivit sjuka. Vi behöver alla råd vi kan få för att rädda våra fiskar nu då de är sjuka. De sjuka fiskarna är flyttade till ett karantänakvarium, vi har hällt i salt och höjt temperaturen något.

    Vi är väldigt måna om våra fiskar, noga med vattenbyten m.m, men vi har nyss köpt nya fiskar och en fick vita prick, och vi gjorde misstaget att behandla hela akvariet. Vet inte om det kan ha blivit problem med bakteriebalansen efter det. Bara spekulationer från vår sida...

    Lite bilder på en som tyvärr dog igår kväll. Dessa bilder är från i förrgår:





    Jag har till och med varit i kontakt med Bo Runsten på Blå Stjärnan, men han kan inte skriva ut någon antibiotika utan att ha tagit prover och konstaterat vilken bakterie det rör sig om. Han tyckte det såg aggressivt ut.

    Det första vi reagerade på var att fiskarna inte var riktigt sig själv, ville inte äta och drog sig undan, innan vi såg något på fenorna. Kan det då vara något invärtes som är ursprungliga problemet?

    Jag har exit, hexamita, fluranol och aquafloxin hemma, finns det något av detta jag kan testa? Utöver dessa mediciner har jag svårt att få tag på andra. :-/
    450 L mbuna
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Hej och välkommen hit!

    Det där ser ju inte kul ut alls! :'(

    Sök här på forumet på columnaris. Det behöver inte vara det men du kan nog avgöra om det stämmer in bättre med sjukdomsbeskrivningen än vad jag som inte sett fiskarna irl kan göra.

    Jag förstår att ni medicinerade i panik men oftast brukar det stjälpa mer än hjälpa när man inte har en säker diagnos. Det är extremt svårt att sätta diagnos på sjuka firrar. Via ett forum nästan omöjligt om det inte är en "vanlig" sjukdom och bra bilder.

    Kommentar

    • Dashivas
      Användare
      • oktober 2013
      • 245

      #3
      Är själv nybörjare så ta detta med en nypa salt.

      Läste på vitapricken medicin att man ska ta ut filtermatrialet då medicinen dödar bakteriefloran.
      Osäker om det gäller alla sorters medicin dock.
      Så kanske nitritförgifting ?

      Hade själv detta och stora vattenbyte plus ofta samt inte mata så mycket.
      Fick jag som råd.
      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

      Kommentar

      • Nelly
        Användare
        • december 2013
        • 22

        #4
        Tack för era svar! Ni anar inte hur glad jag blir. Är väldigt ledsen över mina fiskar.

        Erik: Tack, jag ska genast läsa om Columnaris. Vi har medicin mot det hemma, det var den vi testade först (men vi lät den ju inte vara i så länge...).

        Dashivas: Ja vi är rädda att vita prick-medicinen på något sätt kan ha skapat oreda i bakteriebalansen, dock tror jag inte detta rör sig om nitritförgiftning (kan ju ha varit det möjligen som gjorde fiskarna mottagliga mot denna skit de nu har fått). Det första vi testade var vattenbyten och salt, och nu går de ju i ett helt annat akvarium, så de är inte ens kvar i ursprungliga miljön.

        Puh, ska gå och läsa om Columnaris nu.
        450 L mbuna

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Länk: http://www.lakemalawi.co.uk/viewtopic.php?f=80&t=8009

          Jag hittade den inte förut. Columnaris, om det nu är det, är extremt aggressivt och fiskarna dör inom ett par dagar från första symptom. Det är i stort sett omöjligt att behandla. Även dom fiskar som överlever kan ha skiten och det kan bryta ut vid stress som när man t ex köper ny fisk eller vid förändringar i vattenkvaliteten. När ni behandlade mot vita prick kanske?

          Vita prick brukar malawi "aldrig" få. Är ni säkra på den diagnosen?

          Dålig vattenkvalitet är en vanlig orsak till problem. Om ni vill ha hjälp med skötsel så säg till bara så får ni många tips av duktiga akvarister här på forumet. Passa på att bli medlem nu också så får ni alla nummer av vår tidning för 2013 + rabatt i flera butiker i hela Sverige Det kostar mindre än en fisk
          Senast redigerad av Erik Österlund; 13 december 2013, 17:16.

          Kommentar

          • Nelly
            Användare
            • december 2013
            • 22

            #6
            Vi har tänkt att bli medlemmar, men ville då hellre vänta till efter nyår och bli medlemmar för 2014.

            Enligt Ad Konings bok så kan Malawi få vita prick, och då en lite extra motståndskraftig variant. Jag ska inte säga att jag är SÄKER på diagnosen, men den hade de karaktäristiska prickarna. Den första som fick det dog, vilket väl inte är konstigt då när man väl ser prickarna så är det ofta för sent. En annan fick bara ett par enstaka prickar, och dessa försvann vid behandlingen.

            Vi sköter vårt akvarium noga och läser böcker m.m, men nu har det varit både flytt hem till oss för de första cikliderna vi köpte för någon månad sedan (av en privatperson), och sen köpte vi några till på Nols ciklidhobby för ett par veckor sedan (kommer ALDRIG nånsin göra om misstaget att inte sätta nya fiskar i karantän) och sedan behandlingen av vita prick dessutom. Så det finns väl många orsaker till att fiskarna kan ha blivit stressade och extra mottagliga för sjukdom. Tyvärr.
            450 L mbuna

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Jag hoppas att det löser sig för er! Jag vet själv hur jobbigt det är när man hamnar i den situationen.

              Läs på om columnaris och återkom om vad som händer.

              Kommentar

              • Nelly
                Användare
                • december 2013
                • 22

                #8
                Vilken jättebra länk! Och väldigt mycket stämmer faktiskt in på våra fiskar, och även det faktum att det går så fort och inte verkar gå att stoppa. Några av angreppen är väldigt lika de våra fiskar har. Nu byter vi medicin till den mot columnaris. Har väl inte mycket hopp om att det blir bättre men...kan inte bara sitta och titta på.

                Facit nu är 5 st fiskar verkar fortfarande må bra (peppar, peppar) och är kvar i huvudakvariet, 5 st har hittills dött, och 5 st lever men är sjuka.

                Det är som om något bara äter upp våra fiskar. Två stycken är nu "ätna" på munnarna, och den ena av dem även på stjärtfenan. Ytterligare en har mest på stjärtfenan, som försvinner skrämmande fort. En fjärde har fläckiga partier på ena sidan av kroppen. Gibbiceps-malen sedan har trasiga fenor.
                450 L mbuna

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Salt! Salt är det enda som hjälper om man inte använder antibiotika. Massor av vattenbyten kan fixa så att fiskarna fixar det själva. Jag har just haft likartade problem (friska fiskar dock som har kroniska problem) och behandlar huvudakvarier med 0,2 % salt dvs. 2 dl per 100 liter (1 kg för 500 liter). De har gått i detta i flera veckor och ynglar av sig massor (centralamerikaner). De mest angripna har nu i en månad gått i 1 % dvs. 1 kg per 100 liter. Fiskar har 1 % salthalt. fiskar som börjar tappa balansen SKA behandlas med hög salthalt annars är det närmast djurplågeri. Det här är jag förövrig men jag borde ha uppdatera sidan www.bioenv.gu.se/personal/Svensson_Ola
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Nelly
                    Användare
                    • december 2013
                    • 22

                    #10
                    Tack Ola! Jag är imponerad av din titel och kommer ha i mer salt nu. Vi har redan haft i salt, men inte så mycket som du föreslår. Vi har riktat in oss på 1 dl per 100 liter. Det inger något visst hopp. Åtminstone 3 av de sjuka är fortfarande pigga trots sin sjukdom, så KANSKE att åtminstone de går att rädda...
                    450 L mbuna

                    Kommentar

                    • Nelly
                      Användare
                      • december 2013
                      • 22

                      #11
                      Status idag är att fiskarna inte verkar ha försämrats (förutom en), och en av fiskarna (aulonocara-hona) som låg på sidan större delen av gårdagen håller sig idag upprätt och har simmat omkring en del. Håll tummarna!! Nu kör vi mycket salt samt medicin mot columnaris.

                      Med tanke på hur fort det gått med övriga fiskar, så får "ingen försämring" ses som positivt.
                      450 L mbuna

                      Kommentar

                      • {_AquA_}
                        Användare
                        • februari 2013
                        • 1299

                        #12
                        Jag kör alltid så som Ola med massa salt. Häller i salt utan jod efter varje stort vattenbyte också (brukar byta 200-300 liter vatten i mitt 720 liters...
                        // Nasser H

                        Följ mina projekt:

                        Tråd 1:
                        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                        Finns mer gott på följande sida!
                        Min Zoon:
                        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                        Kommentar

                        • Nelly
                          Användare
                          • december 2013
                          • 22

                          #13
                          Ny uppdatering, en positiv sådan! De fyra sjuka som fortfarande lever, visar nu en stor förbättring! Johanni-hanen är sitt vanliga kaxiga jag, och beter sig som om han vore frisk. Rent kosmetiskt ser han förstås ganska hemsk ut med "bortäten" mun. Vi testade att lägga i liiiite mat igår kväll, och samtliga åt. Även om det är så trist att många dog, så är jag otroligt glad att det verkar som om vi slipper mer av detta elände nu (peppar, peppar).
                          450 L mbuna

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Kul att det går åt rätt håll! Det är en riktigt otrevlig sjukdom det där!

                            Kommentar

                            • Nelly
                              Användare
                              • december 2013
                              • 22

                              #15
                              Tack! Ja det känns riktigt bra att två stycken verkar mycket bättre nu. Men vi återställde akvariet från medicin igår, och idag är Johanni-hanens skador på munnen lite värre. :-/ Samtidigt har en av fiskarna i "friska" akvariet också börjat få symtom runt munnen, samt en annan har en liiiten aning till skada på stjärtfenan. Så de tre går nu i ett akvarie och behandlas igen. Ja jag har ju nu förstått vilken otroligt hemsk sjukdom detta är, det tar aldrig slut...

                              När (om) fiskarna blir bättre så ska vi tömma akvariet helt och rengöra varenda millimeter och koka allt som går. :-/
                              450 L mbuna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...