Svartvatten akvarium, tillverkning av svartvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Svartvatten akvarium, tillverkning av svartvatten?

    Är det någon som kört något större svartvattenkar här utan att tillverka svartvattnet vid sidan av och använda det vid vattenbyten?
    Jag vet att många bara kör strumpa i akvariet med lyckat resultat, gör detta själv i mitt 220L just nu, men tänkte konvertera 1000L till svartvatten sen och har ingen plats att förbereda något vatten tyvärr och ha en stumpa i det karet känns ju lite små besvärligt med tanke på storleken och hur besvärlig den blir att gömma, För att säkerhetställa flödet över torven funderade jag på bygga ett egen "filter" att köra vattnet genom.

    Funderat på bygga något liknande detta på bilden att köra torven i.
    Limmar själva behållaren i Plexi, rören är vanliga 16mm VP-rör, Gör så att botten går att dra ut åt sidan för att få full tillgång till filtret invändigt och kan byta torv osv. Filtermatta i botten så inte torven åker ner i karet. Sedan den lilla rörstumpen uppe på tänkte jag sätta en gardena koppling med kran på så man kan koppla på slangen vid vattenbyten och köra nya vattnet genom filtret direkt. Röret på sidan kopplar jag en pump med relativt lågt flöde till.
    Hoppas bara jag kan få upphängningarna som jag vill annars måste jag göra om botten får då kommer det leva om för mycket.

    Tips, bu och bä tar jag gärna emot. Min Idé kanske är helknasig eller kan det vara ett fungerande substitut för att förtillverka vattnet?
    Bifogade filer
    Mvh
    //Alf
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    En rolig och kreativ idé!

    Men vore de inte enklast att helt enkelt skaffa ett begagnat ytterfilter. Tex ett eheim classic och fylla det med torv?

    Får du tag på ett beg tror jag inte de skiljer särskilt mycket i pengar mot material heller...

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Stora grejen med detta är att kunna fylla på vatten genom torven ner i karet och även ha det lättåtkomligt så man snabbt bara kan ta upp och byta torv och rengöra.
      Sedan har jag redan 2st ytterfilter så det är redan ganska trångt under karet.
      Men framförallt för det ska vara lätt att rengöra och byta torv, ett ytterfilter är ganska tungt och besvärligt att rengöra tycker jag själv och Torven kommer jag nog behöva byta oftare än vad jag rengör ett ytterfilter.

      Sedan är det ju roligt att bygga något eget med.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Hehe snygg ritning och bra ide borde ju fungera.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Ursprungligen postat av affealien
          Stora grejen med detta är att kunna fylla på vatten genom torven ner i karet och även ha det lättåtkomligt så man snabbt bara kan ta upp och byta torv och rengöra.
          Sedan har jag redan 2st ytterfilter så det är redan ganska trångt under karet.
          Men framförallt för det ska vara lätt att rengöra och byta torv, ett ytterfilter är ganska tungt och besvärligt att rengöra tycker jag själv och Torven kommer jag nog behöva byta oftare än vad jag rengör ett ytterfilter.

          Sedan är det ju roligt att bygga något eget med.
          Well just so it!

          Skall du ha ett powerhead upptill som suger vatten från botten upp igenom torven och sen pumpar vattnet ner och ut? Om jag förstår bilden rätt

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Hehe snygg ritning och bra ide borde ju fungera.
            Ja när jag jobbar natt så blir jag alltid onödigt kreativ eftersom jag har så konstiga vakentiden och ingen annan är hemma när jag är ledig och när folk kommer hem åker jag till jobbet

            Ursprungligen postat av Punkfredd
            Well just so it!

            Skall du ha ett powerhead upptill som suger vatten från botten upp igenom torven och sen pumpar vattnet ner och ut? Om jag förstår bilden rätt
            Nej det blir nog en powerhead i karet som pumpar in vatten i röret från sidan som sedan får rinna ut över torven längst upp inne i lådan sedan rinna över torven ner till botten och ut genom alla hål i botten. Den vita stumpen var som sagt tänkt att kunna koppla vattenslangen till när man fyller karet efter vattenbyten så allt går genom torven då med.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • mbitton
              Användare
              • februari 2013
              • 223

              #7
              Jag kör med torv i filtermedia påsar som jag försöker gömma i karet. Börjar bli lite smått trött på det. Din lösning på problemet låter riktigt bra! Har en rotmodul som är fastlimmad på bakre rutan. Toppen av modulen sticker ut ur vattnen en bit. Funderar på om man kunde låna din idé.. I det här fallet att såga av toppen av rotmodulen, sen försöka göra små hål på nedre delen. Fylla modulen med flertal mediapåsar fyllt med torv och kanske köra ner en powerhead i den. Sorry om jag kapade din tråd här, men din idé inspirerade mig!
              600 + 120 lliter Tanganyika

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #8
                Nej det är väll ingen kapning, handlar ju om ämnet, tycker det låter som en rätt smart idé.
                Att gömma all teknik ur själva karet tycker jag är ganska viktigt, nörderi jag fått för mig och då funkar ju inte påsarna nå vidare.

                Tänkte du suga genom torven då typ som med ett modulfilter?
                Tycker det borde fungera det också.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • mbitton
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 223

                  #9
                  Det kommer nog bli som en filtermodul. Det återstår dock ett ganska stort problem bara.. rättare sagt en utmaning! Rotmodulen sitter redan fast.. och jag har ingen vidare lust att tömma hela karet på vatten och fisk. Så med andra ord måste jag arbeta med modulen i vattten. Att såga av toppen är nog inga problem, men att göra mindre hål vid botten är riskabelt..
                  600 + 120 lliter Tanganyika

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #10
                    Du får köpa en gammaldax handvevad borr och göra hålen med
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • jozi81
                      Användare
                      • november 2011
                      • 56

                      #11
                      Tror du måste ha MYCKET mera torv för att få effekt på 1000 liter vatten, tänker mig en 50 liters plastback minst. Sen någon form av jämn fördelning över det, alternativt vattenfylld med överrinning. Annars kommer effekten utebli.
                      Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        #12
                        Var köper ni bra och billig torv?
                        Funkar det också med bark och kottar?

                        Kommentar

                        • riktlinjer
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 335

                          #13
                          Ursprungligen postat av affealien
                          Nej det är väll ingen kapning, handlar ju om ämnet, tycker det låter som en rätt smart idé.
                          Att gömma all teknik ur själva karet tycker jag är ganska viktigt, nörderi jag fått för mig och då funkar ju inte påsarna nå vidare.

                          Tänkte du suga genom torven då typ som med ett modulfilter?
                          Tycker det borde fungera det också.
                          Om man skaffar ett akvarium för fiskarna etc, är det väl inget nörderi att vilja ha fiskarna framträdande.

                          Blir lite trött när man kolla på bilder på många amerikanska kar, där lyfts tekniken fram för att imponera på polarna så man glömmer bort att det finns fisk i karet.

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            #14
                            Ursprungligen postat av jozi81
                            Tror du måste ha MYCKET mera torv för att få effekt på 1000 liter vatten, tänker mig en 50 liters plastback minst. Sen någon form av jämn fördelning över det, alternativt vattenfylld med överrinning. Annars kommer effekten utebli.
                            Jaa.... frågan är hur man ska lösa detta på ett vettigt sätt, funderat på något man kan ställa på golvet för då går den att bygga ordentlig hög. Med då blir problemet att göra en enkel och praktiskt öppning som även håller vattentätt.
                            Men ändra riktningen på vattnet så det går nerifrån och upp i stället är nog bättre för det ska få längre kontakttid med torven är nog smart.

                            Ursprungligen postat av Pabbe
                            Var köper ni bra och billig torv?
                            Funkar det också med bark och kottar?
                            AL kottar ska fungera. Men köpa vanliga naturtorv hos Granngården eller liknande är bra mycket billigare än att köpa i en djuraffär så det blir man nog inte ruinerad på.

                            Ursprungligen postat av riktlinjer
                            Om man skaffar ett akvarium för fiskarna etc, är det väl inget nörderi att vilja ha fiskarna framträdande.

                            Blir lite trött när man kolla på bilder på många amerikanska kar, där lyfts tekniken fram för att imponera på polarna så man glömmer bort att det finns fisk i karet.
                            Nej du har helt klart rätt, var med i någon facebook grupp som hette nått med Cicihlid keepers eller så med över 8000 medlemmer. Bara fejkoraller och rosa sand och massa påhängsfilter och skit på ett 250L med 6 oscar ciklider, samma sak hela tiden och alla klappade varandra på ryggen och tyckte det var snygg och proffsig.

                            Natruligt och fint med fokus på fisken det är nog min kopp te.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              #15
                              Man kanske bygger nått mer åt detta håll för att få vattnet att gå åt de håll man vill, nerifrån och upp. Men då göra den mycket högre förstås eftersom jag behöver mer volym.

                              Strilrör underst som delar vattnet åt 2 håll vågrätt med någon filtermatta eller nått ovanför så inte torven täpper hålen sedan rinner det över i de två övre rören och tillbaka ner i karet. Men självklart något som ser till att torven inte rinner ut i karet också.
                              Vad tror ni om detta?
                              Bifogade filer
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...