Sjukdom (vit trådlik avföring)! Nån som kan hjälpa mig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    NCS Medlem
    • november 2009
    • 473

    Sjukdom (vit trådlik avföring)! Nån som kan hjälpa mig?

    Nån som kan hjälpa mig? Fiskarna i ett av karen dör på löpande band! De har den där karaktäristiska vita/transparenta tunna avföringen. Det bör väl då röra sig om en inälvsparasit. Har kollat lite på nätet och det kan tydligen finnas flera olika orsaker till detta.
    Hur vet man vilken organism det är som är inblandad? Är det en mask (nematod) eller är det en flagellat (encelligt djur)? Man vill ju inte medicinera mot "fel" grej lixsom.
    Nån som har nån erfarenhet eller tanke kring detta? Kan tillägga att det är ellioti (maculipinnis)-yngel ca 1cm det rör sig om, det går även ancistrus i karet men de verkar inte ha drabbats än. Är inte heller alla fiskar som är drabbade men de insjuknar en efter en. De sjuka fiskarna spottar bara ut maten och ser lixsom avmagrade ut trots "fyllda" bukar.
  • Krille
    Användare
    • januari 2011
    • 103

    #2
    Låter som bukvattensot
    Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Jag tror oxå det lutar åt bukevattensot.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Aquafuran
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          #5
          Eller octozin alt Metronidazol. En del kör både Aquafuran (Nifurpirinol) och Octozin. Om man är osäker och vill rädda fisken och inte vet vilken medicin man ska använda så kör man en kombo.
          Senast redigerad av maltandis; 15 maj 2012, 22:56.
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • Rooster
            NCS Medlem
            • november 2009
            • 473

            #6
            Ok bukvattensot orsakas (oxå) av flagellater va? Så Octozin och Aquafuran (Nifurpirinol) är medicin mot bukvattensot? Det var nån på facebook som inte trodde det var soten (som jag har förstått så kan som sagt dessa symptom bero på flera orsaker, tex. den vita avföringen kan orsakas av andra flagellater än de som orsakar soten?) Förresten varför kör man en kombo av dessa två mediciner om båda nu behandlar soten? Och kan det inte va skadligt att kombinera olika mediciner?

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Soten är ett samlings namn på samma symtom men olika orsaker.
              Att köra en kombo på yngel kan bli väl tufft.
              Octozin skulle vara mitt första val (positiv erfarenhet) på yngel.
              Biter denna kur som den skall märker du detta redan 1-2 dagen.

              Denna form av sjukdom är alltid stressrelaterad i någon form.
              Försök att hitta orsaken så är mycket vunnet.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              Arbetssätt...