Oxydator, någon som använder ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Oxydator, någon som använder ?

    I sista CB fanns en artikel om hur en oxydator fungerar av Patrik. Det var ju kul att läsa då jag som många andra hört talas om oxydatorer utan att riktigt veta vad det är. Men är det någon som använder detta kontinuerligt ?.
    Får en känsla att en oxydator är lite som ett experimemt för kemiskt intresserade akvarister och upphör då man testat att det fungerar.
    Men om jag tolkar Patriks artikel rätt så vore en oxydator perfekt i en burk med stora CA-ciklider. Tänkte på Mikael Westerlunds "Amerikasoppa". som ett lämpligt objekt. Men som sagt är det någon som använder oxydator kontinuerligt ?
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #2
    Inte nu längre. Men jag byggde ett hemmabygge en gång i tiden. Kan det ha varit i början på 90-talet eller om det var slutet på 80.
    Visst fungerar den, man ser resultatet i burken mest i form av ännu piggare fiskar och klarare vatten(om jag minns rätt).

    Varför slutade jag då? bra fråga. hm kanske dax att pröva igen. Men troligen mest för jobbet att blanda nytt och slabba med flaskor vid varje vattenbyte. Hade jag bara en burk så skulle jag nog pröva igen.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #3
      Hej.
      Har använt men slutade för det blev för dyrt när dom ändrade vätet till under 19% på grund av brandfaran.
      mvh Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Använder o säljer dessa
        alla mina stora tankar har dessa driftkostnaden är en bagatell
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Mats
          Hej.
          Har använt men slutade för det blev för dyrt när dom ändrade vätet till under 19% på grund av brandfaran.
          mvh Mats
          vilka har ändrat % .....märkligt min leverantör har samma styrka
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            Köp i en färgbutik får du se,,dom får ej sälja konc.på grund av brandfara.Vet du att det användestill framdrivning av torpeder?
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Den 30% väteperoxiden säljs inte längre för privat bruk. Däremot om du driver företag eller har tillstånd är det ok.(konstiga lagar? är man mer betrodd om man driver firma? borde vara tvärt om ju.)
              Ett tips kan vara att snacka med någon kompis som jobbar inom tex pappers/massa industrin då väteperoxid ofta numera användes inom blekprocessen av massa.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Samma sak med fosforsyra,gick inte att köpa i Uddevalla men däremot saltsyra.Det tycker jag är konstigt.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Ciklid_Martin
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 136

                  #9
                  Väteperoxid är det man skickar raketer ut rymden med med. Det finns en historia om ett företag i pappersindustrin som av misstag pumpade in väteperoxid i en enorm silo som innehöll lut. Silon flög över en gigantisk industribyggnad som en raket och landade flera hundra meter in i skogen.

                  Det Christer säger är så sant. Driftskostnaden är en bagatell. Med stora nedskitande fiskar eller med fiskar med krav på hög syresättning är det överlägset. Om du får strömavbrott så har du en extra försäkring. Jag har alltid kört Oxydator i mina tidigare stora burkar och man får en grym vatten kvalitet och fiskarna blir betydligt piggare. Eftersom hela vattnet blir 100% syresatt får man en nedbrytningscykel som är mycket snabbare och med det friskare fiskar som resultat. Jag anser att Oxydatorn är lika viktig som filtermedia eller cirkulationspump.
                  Senast redigerad av Ciklid_Martin; 08 oktober 2011, 12:58. Anledning: fel meningsbyggnad
                  sigpic

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Jepp just säkerhetsfaktorn tycker jag smäller högt.
                    Det fria syret är verkligen tacknämligt.

                    Men är man inte ute eftersäkerhetsfaktorn så finns det billiga Ozonisatorer på nätet.
                    Köpte min på fish-street.com för en billig peng. Det blir verkligen kristallklart vatten om man kör med ozon.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • nicson
                      Användare
                      • januari 2010
                      • 639

                      #11
                      Jag valde mellan att bygga oxydator o droppfilter när jag startade mitt 1000 l Tanganyika. Det blev droppfilter. Kan man säga att dessas funktion överlappar varandra?

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Ja så tillvida att du får en kanonnitrifikation i båda fallen. Droppfiltret exponerar "bara" nitriferarana men tillför inga ämne till karet.

                        Men skillnaden är att oxydatorn bildar fritt syre i vattnet dessutom är peroxiden i sig själv väldigt reaktivt och minskar bakterietrycket i karet. Baksidan är att det binder ämne i vattnet som växter behöver järn bla.
                        Ozon O3 har samma egenskaper och höjer redoxpotentialen, dessutom luktar ozon om du överdoserar därför gillar jag ozon bättre. Lätt att mäta, dosera och är självmarkerande.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Men jag skulle vilja så ett slag för streemers istället. Har man inredning och fisk som tål strömning så är det ett himla bra och enkelt sätt att syresätta ett akvarium. Mitt 2400 liters kar har en löjligt låg underhållstid p.g.a av att "alla" ytor i karet är syresatta. Det gör att fisken inte lider syrebrist ens om ja råkar fippla i 3dl flingfoder på en gång.

                          Streemres är billiga att driva o värmer inte vattnet.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Ciklid_Martin
                            Användare
                            • maj 2011
                            • 136

                            #14
                            Ursprungligen postat av nicson
                            Jag valde mellan att bygga oxydator o droppfilter när jag startade mitt 1000 l Tanganyika. Det blev droppfilter. Kan man säga att dessas funktion överlappar varandra?
                            Snarare att med oxydatorn så hjälper du droppfiltret att bli mycket mer effektivt genom att tillsätta syre på molekylär nivå. Syre som tränger in i alla gångar och kaprong i hela ditt akvarium med tillhörande apparatur för filtrering och dyl.
                            Senast redigerad av Ciklid_Martin; 08 oktober 2011, 16:41. Anledning: tillägg på texten
                            sigpic

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av tege
                              Den 30% väteperoxiden säljs inte längre för privat bruk. Däremot om du driver företag eller har tillstånd är det ok.(konstiga lagar? är man mer betrodd om man driver firma? borde vara tvärt om ju.)
                              Ett tips kan vara att snacka med någon kompis som jobbar inom tex pappers/massa industrin då väteperoxid ofta numera användes inom blekprocessen av massa.
                              Var ser du att man skiljer företag mot privatpersoner ????????????????
                              jag hittar inte det hos min leverantör ????
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...