Mittstagen har lossnat - Juwel RIO 300

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Mittstagen har lossnat - Juwel RIO 300

    Jag noterade precis att mittstagen på mitt Juwel RIO 300 har lossnat. Det sitter två mittstag på karet som klämmer fast runt plastramen och som även ser ut att vara limmade mot glaset.
    Mittstagen sitter fortfarande fast i plastramen men det är limningen mot glaset som har lossnat, vilket gör att framrutan böjs ut ca 5-7mm och plastramen bryts ut en del. Men de har ju inte släppt helt och hållet, de har "bara" lossnat från glaset.

    Bör jag limma ihop detta eller håller karet ihop via plastramen som mittstagen sitter fast i? (så var det på de äldre Juwelkaren vad jag har förstått)

    Om jag ska limma, vilken typ av lim ska man ha för att limma plast mot glas?

    (Karet är tömt till en tredjedel nu)

    Bild på limningen som släppt (vid fyllt kar)
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Borde det inte funka med vanlig akvariesilikon?

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Jag vet inte, fäster det verkligen i plast? Jag silikonerade fast en bakgrund i ett Juwel-innerfilter som lossnade efter en vecka. :/
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • april 2002
        • 314

        #4
        Man skall använda CA-lim, dvs vanligt sk superlim till dessa, det funkar bra. Har lossat stag i Juwelkar för montering av BTN och limmat tillbaka utan problem. Plasten lär vara för fet för att silikon ska fästa. Se till att de är rena och torra bara, fila gärna lite med fint sandpapper för extra fäste.
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Ok tackar, då kör jag med superlim. Hur gör man, kan man fylla karet igen så det blir en glepa, fila/sandpappra, limma och sedan tömma igen så det blir tryck mot ytorna? Eller torkar superlimmet toksnabbt så man inte hinner tömma för att få trycket?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • DanneN
            Användare
            • oktober 2005
            • 82

            #6
            Ursprungligen postat av FI
            Ok tackar, då kör jag med superlim. Hur gör man, kan man fylla karet igen så det blir en glepa, fila/sandpappra, limma och sedan tömma igen så det blir tryck mot ytorna? Eller torkar superlimmet toksnabbt så man inte hinner tömma för att få trycket?
            Cyano-akrylat lim brukar härda snabbt, dock inte lika fort då det inte pressas samman mot något annat, pröva med lite tur fungerar det!

            Kommentar

            Arbetssätt...