salt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thommy
    Användare
    • februari 2011
    • 84

    salt.

    Hejsan,det verkar finnas olika salt som ni använder i karen,jag har alltid kört med ektozon,vad annat är bra tacksam för svar
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Vad jag förstått så kan man använda vanligt bordssalt även med jod.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Axal pro från Granngården 25 kg under 100 lappen.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Jupp precis som Kaj säger, tabletter som är busenkelt att dosera, bara att pluppa i tabletterna, har du inge växter så kan du ha 3-10 tabletter till 100 liter bytt vatten beroende på vad för fisk du har.
        Har du växter så kan dom börja smälta om du kör med hög dosering.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Det beror på vad du vill uppnå ?
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Thommy
            Användare
            • februari 2011
            • 84

            #6
            jag köppte ett salt för hästar koksalt fodersalt står det på burken 8 kilo.får se hur det är,dom har inte dött ennu i alla fall,men om det gör något bra vet ja ej har bara kört exo innan.

            Kommentar

            • hollowman
              Användare
              • februari 2006
              • 199

              #7
              grovsalt utan jod är bra !!

              Kommentar

              • nicson
                Användare
                • januari 2010
                • 639

                #8
                Jag har salt för att höja hårdheten o bättre efterlikna Tanganyikavatten (har också bikarbonat för att höja pH). Använder 1 dl havssalt (köpt i akvarieaffär) per 100 l vatten samt lika mycket Dödahavssalt (rent magnesiumsulfat som är dominant komponent i Tanganyika - Döda havet tillhör Rift Valley-systemet så det är inte så konstigt). Detta ger pH 8,5 stabilt och Kh strax under 20, Gh strax över 20.

                CA får samma minus Dödahavssalt. Skall kanske tillägga att jag aldrig joxar med salt direkt i akvariet utan tillsätter det på 200-l tankar där vattnet luftas i åtminstone några dagar innan jag pumpar över det i karen.

                Ektozon har jag mot parasiter men det är bara i SA.

                Om man använder NaCl (vanligt salt) skall man se till att det inte är tillsatt klumpförebyggande medel (hämmar syreupptaget).

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Ja gjorde en koll på Axalsaltet för några år sedan o drog en lista här på forumet. Det vart otrolikt rent Nacl typ 99,????%.
                  Ja har provat att dosera med både Magnesiumklorid och Calciumklorid det gav nada men om man kör med snabbväxande växter och PMDD paketet så hjälper det mycke bra till att hålla bra vatten.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • nicson
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 639

                    #10
                    Skall kanske tillägga att huvudskälet att dryga ut marinsaltet med Dödahavssalt är rent ekonomiskt - 79 SEK för 50 kg på Granngården vill jag minnas jag gav. Marinsaltet från akvariehandlarn är väl lågt räknat 20 ggr dyrare.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Ektozonsalt kan ju vara mera mineralrikt o det har ju sina fördelar, o dessutom så har ja läst att det förekommer fritt syre i saltet o det är ju kanon.
                      Men nackdelen är ju att det är grymmedyrt.
                      NutriSi och en oxydator gör då samma sak bättre till mycke mindre pris.

                      Vårt konstgjorda kranvatten är ju alldeles för torrt för de flesta fiskar därför är det bra att hjälpa fisken att hålla det osmotiska trycket med lite salt (höjd konduktivitet).

                      Har även läst nånstans att det finns mineraler o spårämnen på flaska för att komma nära Tanganyikavattnet. Det hade varit kul om nån som testat det kunde si om vad/hur bra det är.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Ursprungligen postat av nicson
                        Skall kanske tillägga att huvudskälet att dryga ut marinsaltet med Dödahavssalt är rent ekonomiskt - 79 SEK för 50 kg på Granngården vill jag minnas jag gav. Marinsaltet från akvariehandlarn är väl lågt räknat 20 ggr dyrare.
                        Dödahavs salt låter ju spännande men är det inte så att det saltet innehåller en del fostatfosfor. Det hade varit kul om du kunde slå ett öga på innehållsförteckningen o beskriva vad det innehåller.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Jag håller med, om du orkar får du gärna slänga upp vad dödahavssaltet innehåller.

                          Jag kör med salt för saltvattensakvarium för mineralernas skull. Det innehåller inte lika mycket NaCl vilket jag ser som en fördel. "Riktigt" salt är bättre att spara tills man får problem med svamp eller annat.

                          Kommentar

                          • PeterM
                            Användare
                            • januari 2018
                            • 41

                            #14
                            Interessant diskution Erik Österlund, eftersom jag vet at du är aktiv på forumet undrar jag vad du kör i dina malawi burkar? Själv har jag provat allt från Aquarium systems och Noraq (malawi salt) till vanligt bordssalt / havssalt och bikarbonat. Det jag tycker fungerar bäst, dvs. där fisken inte "kliar sig" och fiskarnas välmående håller sig, tycker jag är Noraq ocg lite extra bikarbonat. Använder bara vanligt salt om fiskarna visar några symptom numera. Hur gör ni andra?

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Nu har jag inga Malawi kvar sedan ett par månader typ. Men jag körde Red Sea bl a. Viktigast för min del var att få med mineraler och annat som finns i det saltet som det inte finns ett spår av i vanligt bordssalt. Enligt min teori så skulle fiskarna tillgodogöra sig av mineraler och annat gött i det saltet, svårt att veta om det fungerade i verkligheten. Jag tyckte dock att det var värt den lilla pengen, hade i typ ett par dl i ett 1000 L när jag bytte 40-50% vatten. Jag hade korallsand och använde därför inte bikarbonat. Tror kliandet beror på pH-svängningar och bikarbonaten ser ju till att det inte blir några, även korallsand motverkar detta. Nu kör jag inte salt alls förutom vid svamp eller annan diffus sjukdomsbild.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...