Fisk anpassar sin storlek till Akvariet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Jag tycker bara att det är fel att säga att fisken anpassar sig efter akvariets volym. Det är andra parametrar som styr. Inte avståndet till väggarna. Om man mystifierar saker i vardagen så ter sig världen så underlig. Det är lättare att förhålla sig till en förståelig värld. Därför argumenterar jag för att anledningen till att fisken växer långsammare eller till och med slutar på en mindre storlek är inte kopplat till akvariets volym eller mått, utan vattenvärden, foder, vilja att äta osv. Dessa faktorer i sig kan vara kopplade till möjlighet att röra sig vad vet jag, men fortfarande så är det inte akvarievolymen som är den enda faktorn, däremot spelar den in genom att den påverkar faktorer som ovan nämnts.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av Rooster
      Ja jag känner till dessa faktorer, däremot visste jag inte att just det tidiga stadiet i fiskens liv var riktigt så kritiskt, man lär sig nått nytt varje dag...
      Men om fiskens storlek skulle ha påverkats negativt pga dåligt med utrymme så måste alltså detta ha skett på yngel/ungfisk-stadiet, annars hade den om den blev tillräckligt gammal nått sin maxstorlek? (under förutsättningen att den har haft goda omständigheter i övrigt)
      Ett mycket generellt svar: Det handlar hos ciklider om att fisken blir könsmogen vid låg ålder och att tillväxten avstannar när fisken blir könsmogen - energi läggs på gonaderna. Så när det gäller maxstorlek är hela perioden fram till könsmognaden viktig.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av DRE
        Jag tycker bara att det är fel att säga att fisken anpassar sig efter akvariets volym.
        Jag håller helt med. Fiskarna blir mindre i små akvarier, men detta är inte en anpassning till akvarievolymen.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #19
          Ursprungligen postat av doohan
          Jag har märkt är att yngel som får gå kvar i det stora akvariet med vuxna fiskar växer fortare än de yngel jag har i yngelakvarium. Då matar jag lika bra i båda akvarierna tycker jag i allafall o byter vatten oftare i det mindre akvariet Så jag tror att akvariets storlek i allafall har stor betydelse för växthastigheten, men kanske inte lika mycket för den slutliga totalstorleken på fisken.
          Eller är det konkurrensen från dom stora fiskarna som gör att dom växer snabbare om dom går kvar i huvudburken.
          Mina yngelburkar har många gånger varit lika eller ännu större, men tycker i alla fall att separerade yngel växer sämre än om dom går kvar.

          I en skyddad yngelburk får dom mycket mer än att fly att pyssla med.

          Eller inbillar jag mig bara?
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #20


            jag aldrig haft stora yngelkar så har jag inte kunnat göra den jämförelsen, Men med den jämförelsen är det ju troligt att det mycket väl kan vara konkurrensen från stora fiskar om mat osv.

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #21
              Jag håller helt med att yngel som blir kvar växer snabbare, OM det är ett fåtal. Släpper man i säg 20 yngel hos de stora så går det inte like snabbt. Jag tror att anledningen till att de växer snabbare när de är kvar hos de stora är helt enkelt att de får mer mat. De stora lämnar små bitar som ynglen äter, och de går och äter hela tiden. Det är vad jag har inbillat mig i alla fall. Mycket för att jag tycker att yngel växer bättre desto större individerna i föräldragruppen är. (Desto större de är desto mer smått lämnar de).

              Att de får annat att göra än att gömma sig har jag inte tänkt på förut men det kan också vara en anledning.

              Nu har jag nästan glidit ifrån tråden lite så för att återgå.
              Är det någon som har lust att göra ett experiment gällande akvariets storlek kontra tillväxt så skulle man kunna koppla ihop ett 20-50l till ett 500l där man har filter osv som vanligt. Släppa 5 ciklider av valfri sort i varje. På så sätt borde man ha eliminerat frågan om vattenkvaliteten (då det är samma vatten i båda) och kan bara titta på storleken av akvariet.

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                #22
                Hej,
                Lite av mina erfarenheter om framförallt munruvande ciklider.
                Min erfarenhet är att storleken har betydelse! När jag för många år sedan odlade mbuna kom jag fram till följande.

                Små yngel akvarier till en viss gräns ger långsammare tillväxt. Enligt min mening beror detta på vattenkvaliteten. Däremot blev det sämre tillväxt i förhållandevis stora akvarier och nykläckta yngel. Troligtvis berodde det på problem med foder tillgång. Detta kan paradoxalt vara problemet i små yngelakvarier också, då vi inte vill mata för mycket och försämra vattenkvaliteten. Bäst tillväxt hade jag med parallell kopplade akvarier och ett rejält central filter med stor volym. Sedan hade jag alltid en ymnig algtilväxt och lät små yngel simma i mat. Jag dammsög botten på dessa akvarier dagligen, även med centralfilter. Det tycktes inte som om fisktätheten betydde så mycket för tillväxten i alla fall inte upp till ”försäljnings storlek”. Däremot hade förhållandet yta/volym relativt stor inverkan både på optimal täthet och tillväxt. Stor vattenyta betyder mer en vattenvolym vid samma vattenkvalitet.
                Jag har överfört detta till kommersiell Tilapia odling (nåja, experimentell i alla fall) Detta kanske inte skall jämföras med akvarier, kanske mer till med relativt human broiler uppfödning! Vad jag då gör är att hålla honor och hanar separerade i olika dammar tills dom nått normal könsmogen storlek (och även efter). Har man dom tillsammans leker dom ofta vid en tredjedel av denna storlek och betydligt oftare. Om detta sker blir samtliga kullar mindre under hela fiskens livstid. Dessa fiskar blir också mindre.
                Jag har testat alltifrån att skaka honor till att låta ynglen svärma med föräldrarna och bäst kvalité/tillväxt får jag om jag tar bort hanarna direkt efter lek och låter honorna gå kvar med rom och yngel. Det blir marginellt mindre kullar men kvalitén och tillväxten betydligt bättre.
                Tillväxten bestäms mycket genom optimerad fisk vikt/yta. Ju tätare (up till syrebrist/vattenkvalitets gränsen) ju snabbare tillväxt, naturligtvis med optimerad foder tillgång. Detta beror sannolikt på minskad aggressivitet och leklust.
                Jag vet nu inte om ovanstående kan hjälpa till med frågeställningen men det borde kunna vara en del av debatten.
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                Arbetssätt...