375L till ca 750L av samma glas??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Primox88
    Användare
    • januari 2010
    • 3

    375L till ca 750L av samma glas??

    Hej!

    Är ny på forumet och jag undrar om jag kan ta glaset från mitt 375L kar och göra ett på ca 750 med samma glasskivor?

    Altså karet jag har nu är 150cm långt, 50 djupt och 50 brett. Jag har nyss provat på att göra ett litet kar, ca(100L) av plywood och det har funkat utomordentligt bra.

    Karet jag vill göra nu vill jag ha i måtten 320cm långt, 40 djupt och 50 högt, går det att ta 2 rutor som är från mitt 375L som är ca 6-8mm tjocka?? Jag tänkte att det kanske skulle gå med tanke på att höjden kommer vara densamma och det är väll det som bestämmer hur tjockt glaset ska vara?? antar också att till viss del beror på volymen eller har jag fel?

    Så tror ni att detta kanske skulle fungera och att man kan sova om nätterna?? akvariumet kommer ochså byggas med ett X antal stag både trä samt metall. Tacksam för svar / Patrik
    Senast redigerad av Primox88; 30 januari 2010, 05:03.
  • addo
    Användare
    • december 2007
    • 52

    #2
    Det är endast höjden som bestämmer vatten trycket, så du kan använda samma ruta så länge du inte placerar den för långt under vattenytan.

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #3
      Hehe, att placera rutan för långt under vattenytan är inte att rekommendera för då rinner det över
      Höjden bestämmer vattentrycket, helt rätt, men glastjockleken bestäms inte enbart av höjden!! Även längden är avgörande. Detta om du inte stagar upp ovansidan ordentligt, men det tänker du ju göra så det borde inte bli några problem.
      Ditt 375l-kar lär ha minst 8mm glas, har det tunnare glas har akvarietillverkaren fuskat rejält!!
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • Primox88
        Användare
        • januari 2010
        • 3

        #4
        Okej! Tack så mycket för svaren. Då äre bara å börja jobba!

        Kommentar

        • addo
          Användare
          • december 2007
          • 52

          #5
          Ursprungligen postat av 56ovwal
          Hehe, att placera rutan för långt under vattenytan är inte att rekommendera för då rinner det över
          Inte om han gör karet i plywood då kan han ha rutan flera meter nerom han vill

          Kommentar

          • GöranE
            Användare
            • februari 2009
            • 334

            #6
            addo
            Håller med om att det inte rinner över men jag skulle inte rekommendera det
            Vattnets tryck är ca 1bar per kvadratcentimeter(cm2) vid 10m djupt vatten
            Vid två meters djup får du ett sammanlagt tryck av ca 0,2bar/cm2 vilket motsvarar ca 0,2kg /cm2.
            Rutan är 150x50cm=7500cm2 0.2x7500= 1500
            Detta ger ett sammanlagt vattentryck av ungefär 1500kg på rutan.
            Tror inte rutan skulle hålla alls.

            Ursprungligen postat av addo
            Inte om han gör karet i plywood då kan han ha rutan flera meter ner om han vill
            Primox: Viktigt med stag som du säger. Tror dock att det känsligaste stället blir där glasrutorna skarvas mitt på karet. Där är vattentrycket störst vs längd. Jag hade nog lagt in någon form av sammanhållen ram runt karet, dvs både i botten, fram/bakkant och tvärstag där uppe. Trä är ju dessutom ett material som sätter sig en del när det blir belastat, så underdimensionera inte. Speciellt inte längsgående reglar.

            Utgår från att det blir en projekttråd av detta bygge? Med mycket bilder..
            Jordätare är det som gäller..

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Att göra ett akvarium
              320cm långt, 40 djupt och 50 högt
              i 6-8mmär helt förkastligt
              12mm är att rekomendera
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • addo
                Användare
                • december 2007
                • 52

                #8
                Ursprungligen postat av GöranE
                addo
                Håller med om att det inte rinner över men jag skulle inte rekommendera det
                Vattnets tryck är ca 1bar per kvadratcentimeter(cm2) vid 10m djupt vatten
                Vid två meters djup får du ett sammanlagt tryck av ca 0,2bar/cm2 vilket motsvarar ca 0,2kg /cm2.
                Rutan är 150x50cm=7500cm2 0.2x7500= 1500
                Detta ger ett sammanlagt vattentryck av ungefär 1500kg på rutan.
                Tror inte rutan skulle hålla alls.



                Primox: Viktigt med stag som du säger. Tror dock att det känsligaste stället blir där glasrutorna skarvas mitt på karet. Där är vattentrycket störst vs längd. Jag hade nog lagt in någon form av sammanhållen ram runt karet, dvs både i botten, fram/bakkant och tvärstag där uppe. Trä är ju dessutom ett material som sätter sig en del när det blir belastat, så underdimensionera inte. Speciellt inte längsgående reglar.

                Utgår från att det blir en projekttråd av detta bygge? Med mycket bilder..
                Självklart inte, vilket jag skrev i mitt första inlägg

                Kommentar

                • Primox88
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 3

                  #9
                  Ursprungligen postat av GöranE
                  addo
                  Håller med om att det inte rinner över men jag skulle inte rekommendera det
                  Vattnets tryck är ca 1bar per kvadratcentimeter(cm2) vid 10m djupt vatten
                  Vid två meters djup får du ett sammanlagt tryck av ca 0,2bar/cm2 vilket motsvarar ca 0,2kg /cm2.
                  Rutan är 150x50cm=7500cm2 0.2x7500= 1500
                  Detta ger ett sammanlagt vattentryck av ungefär 1500kg på rutan.
                  Tror inte rutan skulle hålla alls.



                  Primox: Viktigt med stag som du säger. Tror dock att det känsligaste stället blir där glasrutorna skarvas mitt på karet. Där är vattentrycket störst vs längd. Jag hade nog lagt in någon form av sammanhållen ram runt karet, dvs både i botten, fram/bakkant och tvärstag där uppe. Trä är ju dessutom ett material som sätter sig en del när det blir belastat, så underdimensionera inte. Speciellt inte längsgående reglar.

                  Utgår från att det blir en projekttråd av detta bygge? Med mycket bilder..
                  Joo, precis. mittstaget blir av 5mm plattjärn som lär palla trycket.

                  Jodå, nog blir det projekttråd alltid! Har även ett 3000L som snart är igång. måtten på karet blir 250cm x 120cm djup och 100cm högt. Men det blir dock helglasakvarium. Väntar bara på att få råd med lecablocken som karet ska stå på. sen äre bara silikonera och där blir en riktigt utförlig projekttråd. Glasen som jag har till det är 20mm.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...