Afraid of the dark

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    Afraid of the dark

    Tjenare,

    Lite sent för ett inlägg kanske, men det beror på att mina Geophagus och Scalarer håller mig vaken.

    De senaste veckorna har jag haft ett ganska så stort problem.
    Jag bor i en liten enrumslägenhet. Jag har en bäddsoffa i vardagsrummet som jag sover på, och inte mindre än 1½ meter ifrån "sängen" har jag ett 720 liters akvarium med ett gäng VF scalarer och VF Geophagus Read Heads.
    På natten när jag går och lägger mig så stör ljuset från akvariet mig och självklart vill jag släcka ner i akvariet. Problemet är att mina ciklider är mörkrädda och får något jäkla spratt som pågår ända tills jag tänder akvariet igen.
    Bara dom senaste 3 dagarna har jag fått plocka upp en geophagus och 4 scalarer från mitt golv. Så fort jag släcker ner börjar varenda en av dom att försöka hoppa ut ur akvariet och simma in hårt som fasen i rutorna. Jag har ett mindre akvarium i samma rum på ca 100 liter med ett tiotal F1or, men dom bryr sig inte det minsta när jag släcker ner.

    Nu undrar jag, finns det något sätt att göra dom vana vid mörker? Är inte detta är ett lite udda betéende för fiskar? Speciellt eftersom dom är vildfångade och dessutom ska "gilla" mörker?

    Jag kan tyvärr inte testa mig fram och se hur lång tid det tar för dom att vänja sig vid mörkret för så fort en ciklid hoppar ur akvariet - måste jag tända och slänga i den igen.

    Hjälp?
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Det där problemet hade jag med ett gäng diskus som fick panik varje gång jag släkte karet när jag bodde i en etta. När man bor i en liten lägenhet så är det svårt att flytta stora kar till en lugnare plats. Jag tappade en del diskus pga av detta. Problemet är att när man släcker, så blir karet mörkare än omgivningen pga t.ex. lysande diodrar på elektronik m.m. och dom ser ut i rummet. Har man otrygga fiskar så behövs det inte mer än så. När jag hade det problemet så satt jag fast svart film på bakrutan och sidorutorna, och det blev lite lugnare i karet efter det. Jag täckte även framrutan med en tjock filt innan jag släckte karet. Efter ett tag blev fiskarna tryggare och jag slapp använda filten. Du får prova dig fram till en lösning. Lycka till.
    Senast redigerad av HåE; 25 september 2009, 05:56.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Annars är det riktigt läckert med månljus, ett svagt blått ljus, som körs på natten då övrig belysning är släckt. Ingen lösning på ditt eget problem, men kanske fiskarnas.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Har du inga täckglas?
        Jag skulle testa följande: Låt akvariebelysningen vara släckt ända tills de har vant sig, alltså både dag o natt.
        Tipset som Fredrik gav är också mycket bra och värt att testa.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        Arbetssätt...