Lämpliga ciklider till 300-400 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lumbago
    Användare
    • juni 2009
    • 12

    Lämpliga ciklider till 300-400 liter?

    Gokväll alla duktiga akvarister!

    Jag hoppas ni står ut med ännu en nybörjartråd...

    Jag har efter att ha flyttat till större bostad bestämt mig för att återuppta min akvariehobby. Senast det begav sig var ungefär 10 år sedan så det är på tiden, men jag har helt enkelt inte haft någon plats att ställa ett akvarium. Tidigare har det enbart rört sig om sällskapsakvarier och jag har mest varit i kontakt med Palettciklider och liknande.

    Nåväl... Efter en tids snokande har jag bestämt mig för att köpa ett Juwel Rio 300 eller 400 liter. Det verkar vara relativt prisvärda akvarium och är dessutom snygga och stilrena. Jag har även sneglat lite åt Juwels hörnakvarier, men lutar ändå åt ett mer traditoinellt. Hur som helst kommer volymen att landa någonstans mellan 300 och 400 liter.

    Jag lusläser internet, inklusive detta eminenta forum, och ju mer jag läser desto mer villrådig blir jag. Det finns helt enkelt för mkt att välja på!

    Jag skulle vilja befolka mitt kommande akvarium med ett lite mindre antal ciklider av lite större storlek. Storleksmässigt någonstans runt 15 cm, kanske uppåt 20. Har tittat lite åt syd- och centralamerikanska ciklider och det finns många spännande arter, men då man läser verkar många också bli väldigt stora och dessutom ofta väldigt aggressiva. Guldsömsciklider är vansinnigt vackra och ståtliga, men vad jag förstår kan det vara svårt att ha nån ytterligare fisk i samma kar. Eller?

    Jag skulle vara ytterst tacksam över lite konkreta tips på ciklider i storleksordningen 10-20 cm som skulle funka i mitt tilltänkta akvarium. Jag skulle inte ha nåt emot att ha ett Malawi- eller Tanganykakar, bara jag får lite tips på intressanta fiskar. Jag är öppen för allt.

    Tips på handlare för respektive fisk är jag också tacksam för. Jag har tidigare handlat på Tropisk akvariefiskimport borta på Kaggeledstorget och på Herkules zoo och varit nöjd, men eftersom ett decennium har passerat kan ju saker ha ändrats och handlare tillkommit och försvunnit. Jag bor alltså i Göteborg, kanske ska tilläggas.
    Experience is the name everyone gives to their mistakes.
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Välkommen till forumet!

    Gällande handlare skulle jag inte köpt någon fisk innan jag besökt Nols ciklidhobby i Nol... ligger väl 3 mil upp för 45:an men väl värt besöket.

    Jag har handlat både och Trop. akvarieimport, Ciklidhuset i Lerum (har mer saltvatten än ciklider) och Nol ciklidhobby... men favoriten är Nol.
    Senast redigerad av Peter_A_F; 17 juni 2009, 00:02.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Välkommen!
      Se upp med juwel. Dom är dyra och rätt så dålig kvalitet. Framförallt har dom problem med otäta ljusramperna. Här har du en länk.

      M.v.h.
      Håkan
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Eftersom du bor i Göteborgstrakten så ska du även besäka Zoomässan i Kungsbacka. De är nog de som är bäst på sydamerikaner. Vill du få inspiration när det gäller sydamerikaner är självklart Universeum bästa stället!
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Välkommen till forumet Lumbago

          Sydamerika har mycket fin fisk att välja på. Jordätare typ Satanoperca eller Geophagus eller Biotodoma är lätta att hålla, granna, kul beteende och inte aggro (skippa Brasiliensis för att dom är aggro). Till det några appistogrammas så att du får någon fisk så där innanför bakom. O varför inte testa Boliviansk fjärillsciklid Blir max 10-12 cm. Kul beteende med sina munkamper, kanonbra föräldrar (alltid kul med lite yngel i karet), absolut inte aggro. Sen hade jag satsat på någon stimmig tetra , rödmunnstetra, vinkeltetra eller varför inte Cardinaltetra. Sen som pricken över iet någon L-mal och ett par ancistrus som är lättlekta.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Nightdemon
            Användare
            • november 2008
            • 6

            #6
            Mitt tips

            Hmmm, jag skulle nog köra på Malawi
            Antalet firrar är anpassat för ca 400l
            M auratus 4+10
            M interruptus 2+8
            S. Fryeri 1+3
            I. Sprengerae 3+5


            Fryeri´n kan vara lite klen ibland, men nån otterpoint eller eureka pallar garanterat och är ett bra alternativ..
            Senast redigerad av Nightdemon; 17 juni 2009, 23:18.

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #7
              Ursprungligen postat av Lumbago
              Jag skulle vilja befolka mitt kommande akvarium med ett lite mindre antal ciklider av lite större storlek.
              Ofta ingen bra idé om man tänkt sig malawi i alla fall... Finns risk att de trycker i nån grotta nånstans bara om du har för få fiskar, särskilt om det är mbunas. Några placidochromis skulle dock säkert funka, dom verkar inte vara rädda för nånting (för dumma?) Och kanske några copadichromis (red fin), och eventuellt även venustus. Skulle bli en rätt snygg kombo av inte alltför blyga firrar. Och varför inte fryeri?

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                jag har själv M.Auratus i grupp som jag tycker är snygga och underhållande, lite trix att få till det eftersom arten är aggressiv men det går med lite "try and error" och inte på nått sätt mer avancerat än det mesta, fördelen är snygga honor och hannar i liten storlek om du satsar på vf, de odlade är tyvärr ofta bleka och missformade i jämförelse, helt annat faktiskt.
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Sickan
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 23

                  #9
                  Finns en mängd kombinationer som säkert skulle fungera, men mitt förslag är:
                  Archocentrus multispinosus, Thorichthys meekii samt ev. Cryptoheros sajica.
                  1 par av varje sort. Intressanta, hyggligt enkla att hålla och lätta att få tag på.
                  I ett väl inrett kar så skulle det bli kanon.
                  Övriga fiskar kan vara div. malar, tetror/barber modell större, ifall man nu vill ha sådana.

                  Kommentar

                  • Lumbago
                    Användare
                    • juni 2009
                    • 12

                    #10
                    Tack!

                    Stort tack för alla svar och välkomnanden! Det kommer dröja ytterligare någon månad innan jag åker och köper karet. Efter att ha blivit varnad för Juwel ska jag kolla upp lite alternativ. Tips på olika modeller och handlare i Gbg-trakten el på nätet emottages tacksamt. Jag är alltså ute efter ett möbelakvarium. Budgettaket ligger någonstans kring 10 lakan, gärna med så mkt som möjligt inkluderat. (Jag har nyligen köpt kamera och gluggar för 40000 så sambon slänger nog ut mig om jag springer och bränner för mkt kapital...)Vad gäller Juwel har jag läst ris såväl som ros. Sanningen är väl, som vanligt, någonstans mittemellan.

                    Det var många bra förslag på fisk i tråden, men jag tycker Sickan träffade mitt i prick. Eldbuken är en gammal favorit och de andra verkade vara väldigt trevliga också. Jag tror att det kommer bli ungefär den setupen. En annan fisk jag kollat in är Chokladcikliden, Hypselecara temporalis, som verkar vara en rätt skön fisk. Stor, men fredlig. Nu är ju det en Sydamerikan och verkar vilja ha ett lite lägre pH, men skulle den annars kunna funka med de övriga? Nån som har nån uppfattning?

                    Återigen; stort tack för era svar och ert trevliga bemötande!
                    Experience is the name everyone gives to their mistakes.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...