Vårat nya akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Vårat nya akvarium.

    Tänkte skriva upp vad jag fick med akvariet som vi köpte i veckan, är de bra grejer, vad skulle vi kunna behöva mer?

    Det är en 720 Liters tank 200x60x60

    Filter:


    EHEIM 2013 390 l/h "utvärtes"

    EHEIM ??? ??? "invärtes" Verkar vara en gammal eller en reserv.

    Hydor CRYSTAL R05 DUO II 650 L/H Invärtes som jag misstänker han haft som standard.

    "Akvarieluftare"

    Två små dosor med långa smala slangar som jag antar går till små "leksaker" i tanken, eller skall dessa bara göra syrebubblor??!


    Doppvärmare:

    JÄGER n type: TSRH 200 värmare för 300-400 L

    Och en liten skit på 50 W reserv??


    Lysrör

    Helttäckande ramp.

    3st Sylvania aquastar F58W / 174 cm 10000k

    1st blue moon light 58w 1500mm/60"





    Och en hel massa sand och rötter och stenar som jag tänkte ta kort på och lägga ut så får ni se vad de är för något för det har jag inte en aning om.

    Sen undrar jag om ni vet någon återförsäljare av BTN produkter i Göteborgsområdet?

    Är dom värda sina pengar eller blir de till att skaffa frigolit och en rasp själv??

    Förstår att det verkar lite luddigt att jag inget vet om sakerna men har inte haft kontakt med den tidigare ägaren själv utan hans dotter som sålde akvariet för sin far, ville inte gräva för mycket i varför han själv inte kunde nås ifall de var personligt...



    Den tidigare ägaren har haft sitt akvarium på en bänkskiva med frigolit under karet, men min far tyckte jag skulle skaffa en riktig alu ställning till det för han menade på att det var det bästa?

    tacksam för hjälp

    /Josephine och Fredrik - Göteborg
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Bakgrunder

    BTN bakgrunderna tycker jag är värd varenda öre. Det finns naturligtvis prisvärda alternativ.(T.ex. Aquaterra). Dessa kan du titta på i detta forum eller här http://www.pwss.se/home.php?cat=1063 .
    M.v.h.
    Håkan
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ok då blir de väll till att slanta upp för BTN då antar jag hehe, dom ser finast ut iaf. Får dock se om de går att lirka av mitt stagen hyffsat enkelt annars får jag väll satsa på en av modelerna som fanns i midnre moduler....

      Ingen som kan säga något om utrustningen?

      Kommentar

      • ParSve
        Användare
        • februari 2005
        • 58

        #4
        Hej!

        Vad beträffar pumparna tror jag ni kan använda alla tre, med tanke på akvariets storlek. Beror lite på vad ni skall ha för fiskar, men man bör för det mesta ha en cirkulation som ligger på några gånger akvariets volym.

        Luftpumparna kan ni skippa om ni inte vill ha kvar "leksakerna". Syresättningen sköter pumparna bättre.

        Vad beträffar doppvärmarna räcker nog den stora om ni bara behöver höja ett par grader. Annars kan ni ha båda. Det är för det mesta bra att ha doppvärmare som är lite underdimensionerade, ifall termostaten hänger sig och värmaren fastnar i "på"-läget.

        Belysningen är jättebra så länge ni håller er till växter som inte är så ljuskrävande.

        Vad tänkte ni ha för invånare?
        /Pär

        399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Ursprungligen postat av ParSve
          Hej!

          Vad beträffar pumparna tror jag ni kan använda alla tre, med tanke på akvariets storlek. Beror lite på vad ni skall ha för fiskar, men man bör för det mesta ha en cirkulation som ligger på några gånger akvariets volym.

          Luftpumparna kan ni skippa om ni inte vill ha kvar "leksakerna". Syresättningen sköter pumparna bättre.

          Vad beträffar doppvärmarna räcker nog den stora om ni bara behöver höja ett par grader. Annars kan ni ha båda. Det är för det mesta bra att ha doppvärmare som är lite underdimensionerade, ifall termostaten hänger sig och värmaren fastnar i "på"-läget.

          Belysningen är jättebra så länge ni håller er till växter som inte är så ljuskrävande.

          Vad tänkte ni ha för invånare?
          Ok, funder på att lägga pengar på ett ordentligt utan-filter har hört att de kan vara värt det.

          Har väll tänkt dra igång akvariet i Maj, låta de stå ca 2-3 veckor och se hur de går och sen under sommaren sätta i väldigt enkla fiskar till att börja med så får man se sen till hösten om man investerar i lite större och roligare varianter.

          Tanken med den här tråden var att få hjälp med att göra en liten "shoppinglista" på vad jag verkligen behöver för att sätta igång ett akvarium när de är dags. vill hellre ha allt hemma än att springa och handla prylar pö om pö för de har jag inte riktgit tid med.
          Senast redigerad av FrePGun; 26 mars 2009, 09:35.

          Kommentar

          • Markie
            Användare
            • september 2008
            • 512

            #6
            En flaska start bakterier är ju bra att ha hemma, likaså nitrat och nitrit dropp tester..

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Ja ok, har tänkt att sno lite akvarievatten av en bekant och försöka gå en så naturlig väg som möjligt, vet inte varför men de känns roligare så.

              Undrar fortf om det finns någon bra återförsäljarre av BTN produkter i Gbg?

              Hade varit skoj att få titta på och känna på dom innan man beställer något över internet.

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • september 2008
                • 512

                #8
                Du bör isåfall ta filtergojs ifrån din bekant för i vattnet finns inte mycket goda bakterier. Det mesta sitter i filtret och sanden. Kläm ur ett av "bekantingens" filter i karet så får du en bra start..

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Ursprungligen postat av jemmba
                  Du bör isåfall ta filtergojs ifrån din bekant för i vattnet finns inte mycket goda bakterier. Det mesta sitter i filtret och sanden. Kläm ur ett av "bekantingens" filter i karet så får du en bra start..
                  Ja de var nog det jag tänkte på, läste om de tidigare här på forumet någonstans.

                  Har skurat som en dåre med ljummetvatten och en glassvamp och börjar få det riktigt fint nu.

                  De svarta fläckarna vid silikonet var inte innanför som jag trodde innan utan missfärgningar på själva silikonet. Går dock inte bort med vatten bara men om fläckarna inte är farliga så låter jag dom vara vill inte slita på silikonet med skrubben heller. Kommer ändå inte synas När akvariet är fyllt.

                  Hittat en repa nere i ett hörne, inte mycket att göra, och kan ju inte svära på att jag inte gjort den själv heller. den är bara ca 6 cm lång och som sagt var långt nere i ett hörn så tror inte den kommer störa mig något heller.

                  Sitter i valet och kvalet nu vad jag skall ställa tanken på, Alu ställning eller möbel... Har nog fastnat för en möbel men alu ställning är ju lite mer ekonomiskt... Är de ena säkrare än det andra, jag menar vilket skulle de stå stadigast på?

                  Kommentar

                  • HåE
                    Användare
                    • september 2007
                    • 1525

                    #10
                    Akvariemöbel.

                    Hejsan!
                    En alu.ställning kan du alltid lita på. Den är gjord för att klara vikten. Själv köpte jag en stor indisk bänk, som jag förstärkte med en massa skruv. Eftersom den bara var limmad. Sen kan du ju få det svårt att hitta en möbel med en bänkskiva på 200*60 cm. Själv fick jag leta som tusan för att hitta en stabil bänk på 130*55. En alu.ställning kan man göra om till en snygg möbel om man är lite händig. Du kan säkert hitta något snyggt alternativ här eller på ciklider.se.
                    M.v.h.
                    Håkan
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 778

                      #11
                      Har du sett en Aquaterra bakgrund på riktigt ngn gång? Tycker den är bra mkt snyggare & bättre detaljerad än BTN. Hade själv en Aquaterra Malawi 200x60 som jag var extremt nöjd med. Kul att ha ngt som inte riktigt alla andra har med

                      Lycka till!
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Jo dom ser ju riktigt fina ut dom också! Ser att du är från Nol, då vet du kanske ungefär vad som finns i Ciklid affären som ligger i Nol?! Har dom mycket bakgrunder och sådant på lager?

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • april 2007
                          • 1147

                          #13
                          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                          Jo dom ser ju riktigt fina ut dom också! Ser att du är från Nol, då vet du kanske ungefär vad som finns i Ciklid affären som ligger i Nol?! Har dom mycket bakgrunder och sådant på lager?
                          ja den finns där jaa i nolciklidhobby.. men inte aquaterra så beställa specialt där på pwss där..
                          Senast redigerad av classe; 27 mars 2009, 22:03.
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          • christer antonsson
                            Användare
                            • september 2002
                            • 183

                            #14
                            Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                            Ja ok, har tänkt att sno lite akvarievatten av en bekant och försöka gå en så naturlig väg som möjligt, vet inte varför men de känns roligare så.

                            Undrar fortf om det finns någon bra återförsäljarre av BTN produkter i Gbg?

                            Hade varit skoj att få titta på och känna på dom innan man beställer något över internet.
                            Btn:s produkter hittar du i sin helhet hos Herkules Zoo på Herkulesgatan ,Hisingen. Där kan du både känna och vända o vrida på dom.
                            När det gäller filtreringen i karet så är jag av den uppfattningen att man bör lufta minst 5 ggr karets volym, i ditt fall ca 3500l/h.
                            Dela upp detta på 2 pumpar som monteras så att dom blåser mot varandra.
                            Jag kan rekommendera NEW JET ,tysta och presterar mkt bra i förhållande till sin låga prislapp. Detta är då pumphuvuden som du använder "invärtes". Prata med personalen på Herkules så visar dom dig.
                            Vidare till din doppvärmare så bör du investera i en ny sådan och då bör den vara på 300w (jäger/Eheim) kostar runt 300.-. Om du ska börja med tåliga och lättskötta fiskar så kan jag råda dig att skaffa Malawiciklider tex Mbunas.
                            Lycka till//Christer
                            Christer Antonsson

                            1800 liter Troffar:
                            Ikola
                            Pemba
                            Duboisi- Mazwa
                            Red Rainbow- Kapere

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #15
                              Nu har vi varit på Ciklid Hobby i Nol och fått lite hjälp och olika förslag på lösningar med pumpar, bakgrunder och allt annat.

                              Tror jag kommer köra på två pumpar som blåser mot varandra med skumfilter och slimline bakgrund.

                              kändes som ett rätt prisvärt alternativ för att få igång akvariet.

                              När jag fick se så mycket olika arter och varianter på fiskar som han hade så var det enklare att känna efter vad man ville ha för invånare och faktiskt...

                              Så blir det nog ett sällskaps akvarium med mindre fiskarter och inte stora ciklider...

                              Vet inte om de är för att det känns som en lättare utmaning för en nybörjare, eller om jag gillade arterna mer som var lite mindre...

                              Men får ge det till tåls ett par veckor och ser vart de slutar.

                              Känns kul att det snart är dags att sätta igång det hela iaf.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...