Vad är detta för vattendjur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hakan

    Vad är detta för vattendjur?

    För någon månad sedan färdigställde jag mitt 70 liters kar för malawi-yngel, men jag har ännu inte släppt i någon dräktig hona.

    Vattnet kommer till 50% från mitt stora malawi-akvarium, och resten från kranen. Vid mätning för några dagar sedan var Ph 8.3 och dKH 9.2.

    Som inredning har jag röd lavasten och det högsta partiet når cirka 10 cm under vattenytan och karet belyses av ett 18 Watts grolux rör (13 timmars belysning per dygn). På denna lavastenstopp har algerna vuxit till sig och är grönt "grötiga". De lavastenspartier som ligger längre ner i karet har ännu inte fått några alger eller har ytterst lite alger.

    Bottenmaterialet är så kallad "svart sand" som jag köpt på akvarielagret i Bromma (misstänker att det är krossad/finmalen svart lavasten).

    Insidans bakgrund och sidor består tunna skifferplattor uppsatta med akvariesilikonlim.

    Häromdagen medan jag tittade på algerna tyckte jag att något rörde sig i dem. Vid en närmare titt upptäckte jag ytterst små, kanske en kvarts mm i diameter, ljusa krabbliknande djur. De rör sig bara bland algerna och hoppar upp och ned i lavastenens porer, och går omkrig eller hoppar i algerna. De är inte så många till antalet (tror jag). Det mesta jag sett är cirka tre fyra stycken vid ett och samma tillfälle.

    Vad är detta för vattendjur? Hur har de hamnat i mitt akvarium, och vågar jag släppa i någon fisk i akvariet?

    Jag skulle vara mycket tacksam för råd!

    Hälsningar Håkan Johansson

  • zeke
    Användare
    • november 2002
    • 75

    #2
    Vattenloppor kanske?

    Bara det bästa är gott nog
    Bara det bästa är gott nog ;-)

    Kommentar

    Arbetssätt...